equipalazone en sedalin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smiley91

equipalazone en sedalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 08:12

Mijn paard krijgt tijdelijk equipalazone (2 dagen). Nu wil ik hem gaan scheren (zodat als ik hem volgende week weer oppak hij meteen van zijn teddyvacht is verlost), maar dit kan niet zonder sedatie (sedalin). En het moet ivm met tijd helper in het weekend.
Wie weet of dit samen kan?

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 08:22

Equipalazone......da's oud trouwens...volgens mij wordt het niet eens meer verkocht, de nieuwe naam was toch "buth" (afgekort) en dat mag ook al niet meer verkocht worden volgens mij... ik loop achter denk ik...

En sedalin heet nu sedasan.... beetje vreemd dit..

Anyway..... als je het pasard toch pas oppakt nadat heij van de pijnstillers af is waarom wacht je dan niet even met scheren... die paar dagen maakt ook niet meer uit.
Daarbij neem ik aan dat je na een blessure (daarvoor geef je de equipalazone tenslotte) rustig moet opbouwen en niet in het zweet werkt. Dan is een vachtje wel lekker...
Scheer hem dan pas als je meer gaat doen, danblijft hij warm door het bewegen en is de troep uit zijn lichaam...

ik zou het niet tegelijk geven ook al zou dat wel mogen..

smiley91

Re: equipalazone en sedalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 08:39

Equipalazone wordt nog wel degelijk verkocht. En wat sedalin betreft, ik wist even niet de naam van het andere spul sedasan, en de werkzame stof is hetzelfde, dus...............
Wat rijden betreft. De enige reden dat hij het 2 dagen krijgt is om te zorgen dat zijn rug die gisterenop de kliniek los is gemaakt niet weer vastgaat zitten, dus hij mag gewoon gelongeerd worden etc op dit moment en over 3 dagen mogen we het werk gewoon weer opbouwen.
En hij was geschoren, maar hier is niets meer van te zien en als ik gewoon simpel stap, draf galopwerk met hem doe met deze vacht zweet hij zich te pletter. En hij heeft ooit zo al eens een fikse verkoudheid, eindigend in longontsteking opgelopen, dus liever vacht eraf en dekentje op.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:13

Het lijkt me niet meer dan logisch en verstandig de kliniek te bellen die de equipalazone heeft voorsgeschreven en daar te vragen of dit samen met sedasan kan. Zij zijn tenslotte de experts.

smiley91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 10:30

Hoi, ga ik zo ook doen, maar toen ik dit berichtje plaatste was het daar nog te vroeg voor

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:47

even bellen inderdaad
equipalazone wordt nog wel af en toe gegeven, maar is een illegaal middel in nederland!

ik mocht het geven in combinatie met muisjes, (ook een kalmeringsmiddel, ben de officiele naam even kwijt) dat kan dus in ieder geval. of het met sedasan ook kan weet ik niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:51

Citaat:
equipalazone wordt nog wel af en toe gegeven, maar is een illegaal middel in nederland!

klopt

en de naam die je er vaker voor hoort is bute (of hoe je het ook schrijft)
niet dat dat ooit een orginele naam is geweest.

In duitsland en ik geloof ook Belgie is het nog te verkrijgen, in nl is het idd verboden.
Dus lijkt me niet dat de da het voorgeschreven heeft.

De werking met sedalin erbij weet ik ook niet.

smiley91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 14:19

Nou gebeld, en het kan inderdaad samen gegeven worden, geen probleem. En ten aanzien van alle betweters op dit Forum. Ja, ik heb dit gewoon via een gerenommeerde da praktijk gekregen en niet via wat voor een illegalemanier dan ook.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:21

Dan doen ze daar aan niet legale praktijken.

Want een kennis van me wilde het ook even gebruiken, voor haar was het een makkelijke proef om te kijken of het verzet bij het rijden nu pijn was of toch het moeilijke karakter van haar paard. (da had haar al helemaal onderzcoht maar kon niks vinden)

Maar die kon het toch niet krijgen bij de DA

hoe kan dat dan?

Ireen_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:21

runningkawa schreef:
In duitsland en ik geloof ook Belgie is het nog te verkrijgen, in nl is het idd verboden.

er zijn wel dierenartsen die het voorschrijven, maar meestal hebben ze het spul zoiezo niet in de kliniek zelf liggen en volgensmij wordt het ook echt alleen in uitzonderlijke gevallen gegeven (daarom vind ik het ook wel een beetje raar dat je voor 2 dagen en voor iets "kleins" dit krijgt..?).
Het is wel een hele goede pijnstiller.. en een stuk goedkoper dan bijv. metacam.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:24

Hier in de buurt zit ook een da die het "voorschrijft'
maar je mag dit niet iedereen vertellen

toevallig zijn ze van de week daar door de rechter beschuldigd van dingen die te boek niet helemaal goed staan (ging niet over equipalazone, mar andere dingen die daar ook noet precies volgens de regeltjes gaan)

smiley91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 14:35

Om heel eerlijk te zijn, zal het mij een zorg zijn hoe het nu precies zit. Ik heb dit gewoon via mijn DA en als het gewoon doet wat het doen moet vind ik dat best. En kan ik volgende week gewoon lekker weer de training hervatten.
Ik denk het daar maar bij moeten laten, anders wordt het gewoon een zinloze discussie

Patsy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:40

Ireentjuh schreef:
runningkawa schreef:

er zijn wel dierenartsen die het voorschrijven, maar meestal hebben ze het spul zoiezo niet in de kliniek zelf liggen en volgensmij wordt het ook echt alleen in uitzonderlijke gevallen gegeven (daarom vind ik het ook wel een beetje raar dat je voor 2 dagen en voor iets "kleins" dit krijgt..?).
Het is wel een hele goede pijnstiller.. en een stuk goedkoper dan bijv. metacam.

Ja, het is een hele goede pijnstiller, en heeft als bijwerking dat de gaten ervan in de darmen vallen..... Een vriendin van mij is hierdoor haar paard verloren.
Het is dus niet voor niets verboden, maar met 2 dagen zal het allemaal wel meevallen

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:47

Is dat echt zo??
ik had begrepen dat het illegaal is, omdat het in het vlees terecht komt na slacht.. (voor mij dus geen probleem, pony gaat toch niet naar de slacht) en niet vanwege gezondheidsproblemen bij het paard!

Mijn pony heeft het wel voor een langere periode gehad (zeker een maand, daarna metacam, een andere pijnstiller), begin me nu wel een beetje zorgen te maken.. dit had ik nog nooit gehoord!

Patsy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:56

Bij mijn vriendin haar paard was het echt zo (dat hij gaten in zijn darmen had in ieder geval), dat is destijds door de dierenarts bevestigd. Zij woont in Duitsland en haar paard heeft het (equipalazone) ontzettend vaak gekregen en zij wist niet van de bijwerkingen. Toen hij dood was is hij opengesneden en kwam eruit dat hij letterlijk de gaten in zijn darmen had, wat volgens de DA daar een bijwerking van equipalazone was.
Ik wil hier geen paniek zaaien, en dat is volgens mij ook nergens voor nodig, want lees maar eens wat voor bijwerken een paracetamolletje kan hebben. Als je dat leest is het ook verbazingwekkend dat je het overleeft, maar het is natuurlijk zo dat alle bijwerkingen in de bijsluiter staan, zelfs als er maar 1 paard op 10000 last heeft van zo'n bijwerking. Haar paard kan die gaten in zijn darmen ook door iets anders opgelopen hebben, dat is nooit meer te achterhalen, alleen heeft toen de DA gezegd dat het van equipalazone kwam, vandaar dat ik een hekel heb aan het spul.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:04

Wat de rede is dat het in Nl niet meer mag weet ik niet meer precies.
Ik weet wel dat het voor tijdelijk gebruik super spul kan zijn en het jammer is dat het daarom meteen verboden is.

summerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:24

Jeetje, ik schrik me dus rot.
Mijn drachtige arabische merrie heeft een bloedvergiftiging opgelopen door mok (haar afweer was enorm verzwakt door verhuizing) en hiervoor gebruik ik Cubarmix. Normaal krijg je er dan van die zakjes Durizone (ofzoiets??) om het vocht af te drijven. Maar als ze drachtig zijn dan komt ook het veulen eraf. Toen kreeg ik dus 12 zakjes Equipalazone waarvan ze er dus 7 op heeft. Was er toch al niet gerust op hoor, maar nu ik deze verhalen zo lees voor mij niet meer.
Gelukkig gaat het iedere dag ietsie beter, goed het been koelen (zonder water) en we wandelen iedere dag een stuk.
Zijn er meer mensen die Equipalazone aan een drachtige merrie hebben gegeven?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:26

Niet te bang zijn summer
dat is gewoon kort gebruik en Nederland is gewoon zeik land nummer 1 als het gaat om iets verbieden.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:28

Veel geneesmiddelen zijn van de markt verdwenen om de simpele reden dat er onderzoek naar residuen in het vlees bij paarden naar gedaan moest worden. Dat was tot 2000 of zo niet verplicht, en daarna moest paardendiergeneesmiddelen aan precies dezelfde eisen voldoen als koeiendiergeneesmiddelen qua wachttijden voor het vlees en de melk. Dat onderzoek daarvoor gebeurde uiteraard niet door de producenten, - veel te duur -, waardoor er een tijdje zelfs de situatie heeft bestaan dat er geen officieel geregistreerd anaestheticum (verdovingsmiddel) voor paarden was. Je mocht dus officieel een paard niet verdoven om te opereren.
De situatie is nu iets verbeterd doordat er nu een loophole is gecreëerd, nl door in het paspoort te laten opnemen dat het paard niet voor de slacht is bedoeld, waardoor formeel niet voor paarden geregistreerde middelen legaal gebruikt mogen worden.

Maar dat er middelen zijn verdwenen heeft over het algemeen niets te maken met ontdekte bijwerkingen, maar puur met de noodzaak te her-registreren met vleesresiduegegevens, en producenten willen dat niet omdat het te duur is.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 15:41

Ireentjuh schreef:
Is dat echt zo??
ik had begrepen dat het illegaal is, omdat het in het vlees terecht komt na slacht.. (voor mij dus geen probleem, pony gaat toch niet naar de slacht) en niet vanwege gezondheidsproblemen bij het paard!

Mijn pony heeft het wel voor een langere periode gehad (zeker een maand, daarna metacam, een andere pijnstiller), begin me nu wel een beetje zorgen te maken.. dit had ik nog nooit gehoord!

Voor zover ik weet klopt het wat jij zegt. In NL wordt een paard gezien als een consumptiedier. In andere (europese) landen wordt het nog wel gewoon gebruikt. In Engeland b.v. wordt een paard weer als een gezelschapsdier (of huisdier) gezien.

Verder had ik nog niet van darmproblemen gehoord, wel van maagzweren. Maar dit gevaar bestaat ook als je als mens lange tijd teveel pijnstillers slikt. Ik zou me er maar geen zorgen om maken.

Ik weet ook dat veel reguliere dierenartsen het jammer vinden dat bute (equipalazone of phenylbutazone) niet meer legaal gebruikt mag worden. Het was/is een goede en goedkope pijnstiller die zich al lang bewezen heeft.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 16:56

Hier in Duitsland mag dat soort middelen alleen gebruikt worden voor gerigistreerde niet sclacht paarden. Daar ondertekent de eigenaar en de desbetreffende behandelende DA voor. Dat paard mag dan ook nooit meer als eeb slacht paard op papier komen. We hebben deze verklaring ook ondertekend zodat je bij geval van nood alle nodige middelen kunt gebruiken.

Frederic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:30

DJEEZES ZEG! Wat een hoop gedoe over equipalazone en andere geneesmiddelen!

Equipalazone is gewoon een heel goede ontstekingsremmer en is bij paarden ongeveer de enige pijnstiller die door de eigenaar zelf kan gegeven worden. Alle andere pijnstillers/ontstekingsremmers moeten door de dierenarts intraveneus (in het bloed) gegeven worden, vandaar.

Equipalazone is de merknaam voor fenylbutazone en is eigenlijk een frans geneesmiddel. Het is niet geregistreerd in Nederland en België voor paarden, maar wel voor honden en katten. De reden dat het niet geregistreerd is is dat het sporen nalaat in het spierweefsel die schadelijk kunnen zijn voor de mens als het paard geslacht wordt.

Als je het niet te lang aan je paard geeft (géén maand!) in aangepaste dosis, dan zal dat zeker geen maagzweren of gaten in de darm veroorzaken!! Die zweren/gaten ontstaan enkel als je te lang fenylbutazone geeft in te hoge dosis.

Summerland, Diurizone (furosemide en dexamethasone) is inderdaad een vochtafdrijver (de furosemide) waar helaas ook cortisone bij inzit (de dexamethasone). Als je langdurig cortisone aan je drachtige merrie geeft rond einde dracht (maand 10 à 11) dan bestaat de kans dat je merrie aborteert.
Geen paniek, Equipalazone veroorzaakt zeker géén abortus, in wel dosis dan ook!!!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:39

Die zakjes waren toch zilver met rood?

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:43

Een hoop dierenarts hebben nog Bute liggen hoor. Een ander middel wat ook wel wordt gebruikt is metacam.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:47

Tyrza schreef:
Die zakjes waren toch zilver met rood?

ja,maar onze dierenarts laat het zelf in gelulen doen.Mijn paard heeft er al heel wat op.En heeft nog altijd geen extra gaten .

Sedalin mag in belgie niet meer verkocht worden voor paarden maar wel voor honden dus nu halen we gewoon die .