Inenten tegen schimmel, iemand ervaring mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stalleke

Inenten tegen schimmel, iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 22:20

Aangezien me paard nu al voor de 2e keer in korte tijd weer een schimmelplekje op haar hoofd heeft zat ik te denken of het niet slim is om haar eens te laten inenten tegen schimmel. Heeft iemand hier ervaring mee en werkt dit ook echt?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:32

Ja, het werkt wel. Mijn jonge paard kwam onder de schimmel terug van de opfok en mijn andere paard hebben we daarvoor laten enten. Ze stond ernaast en heeft het niet gekregen. Dat jonge paard heb ik niet laten enten daar ik het toch moest behandelen en met de enting zou het misschien een week eerder overzzijn dus dat vond ik niet nodig daar het een dure enting is. je moet 2x enten in afstand van 2 weken voor de basisvaccinatie en dat heeft me 100,00 euro gekost. Ik zou het niet snel weer doen. het is een dure spuit en je moet elke 9 maanden herhalen voor een goed resultaat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:48

Times wordt geent tegen schimmel

Toen ik haar goed 2 jaar geleden naar stal haalde om zadelmak te maken etc. kreeg ze schimmel. Hartje winter (januari) en ik moest daar een eigenwijze net 4 jarig dier compleet gaan staan te wassen van top tot teen. Nou ik kan je vertellen dat je daar niet erg blij van wordt als ie nog nooit geen water meegemaakt heeft.
Al me spullen poetsen, wassen, vervangen.

Och als dat bij een keer blijft vind ik het nog niet zo erg, maar na 3 weken had ze weer schimmel. Weer behandeld met Imaverol. Na aantal behandelingen weer schoon. Hop na een paar weken weer schimmel. Veearts laten komen, die had 3 potjes met poeder voor geschreven die je in water op moest lossen dit werd alleen gebruikt in extreme gevallen.

Eigenlijk paste times daar niet in omdat ze wel vaak schimmel had maar niet erg, paar plekjes.

Na dit nog eens 2x geprobeerd te hebben en nog een ander vaag middel via de veearts kwam een van de andere veeartsen van de kliniek in Moergestel met de optie om haar te enten. 2 jaar geleden werd dat nog niet heel erg veel gedaan en waren de veeartsen daar het er niet allemaal over eens of het wel of niet goed hielp.

1ste enting was gedaan in de linker borstspier en dan zou de volgende in de rechterborstspier moeten. Ik werd er voor gewaarschuwd dat die wel eens dik kon worden, maar Times heeft nergens last van gehad.

Kosten verschillen nogal.

Als ik jou was Ctal, zou ik is vragen aan corrie wanneer een van de veeartsen op stal is, volgens mij hebben ze bij jullie ook Moergestel en dan moet je hem die injectie mee laten brengen. Als je dan zorgt dat je contant geld bij hebt en meteen kunt betalen ben je een stuk goedkoper uit

Ik vind het iig een aanrader. Als Dept in maart zadelmak gemaakt wordt, word ie meteen geent en ook voor schimmel

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:45

B'elanna is geent tegen schimmel. Zij was er allergisch voor en kreeg een enorme bult op de entplek. De DA raadde verdere enting voor haar af met dit middel.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:52

Heb ook een paardje geent techrn schimmel. Het werkt super en bijna meteen, nadeel is wel dat je moet blijven spuiten, na twee weken nog een keer en daarna jaarlijks. Imaverol is goedkoper, maar ook meer werk..... Spuiten zijn ook best duur trouwens...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:59

imaverol vind ik ook duur, en als je 2 potjes nodig hebt al helemaal

spuit koste mij geloof ik 35 euro

Diana_Mabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:00

Ik denk dat het werkt
vorig jaar had Mable het toen is ze meteen geent, dit jaar heeft ze het niet gekregen.
Ze heeft trouwens maar 1 spuit gehad, volgens de DA was dat voldoende, ik hoefde niet te herhalen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:08

Dan heeft jou veearts de beschrijving niet goed gelezen

Tis geen preventief middel en de werkzame stof wordt steeds minder en moet dus herhaald worden.

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 20:03

Bij ons op stal waren alle hengsten geënt tegen schimmel, was verplicht voor de Hengstenkeuring.
Gevolg, ze kregen gelijk allemaal schimmel, maar het was na de 2e enting zo weer weg.

Nu na 3 maanden hebben de meeste paarden WEER schimmel. DA staat voor een raadsel, het moest 9 mnd wegblijven.
Rara hoe zit dat ?

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:59

pony bij ons op stal is toen erbij ons schimmel uitbrak ook geent, hij heeft het niet gehad.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:50

Alledrie de paarden kregen schimmel. Het jaar ervoor hadden we het ook al. Gek werd ik van het maandenlange paarden wassen met imaverol, dekens wassen, zadeldekjes, je eigen kleren, handschoenen... En in de winter steeds een kleddernat imaverolpaard is ook niks.
Dus toen we het vorig jaar weer kregen, hebben we alle 3 de paarden geent. Het was in no-time weg en is niet meer teruggekomen. De paarden hebben er geen last van gehad.

mariska23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:04

Ik heb mijn paard 2 jaar terud ook laten enten want die van mij had het echt vaak soms wel 2x per jaar. Dus ik had echt geen zin om haar weer helemaal te wassen en dan nog de rest wat erbij komt kijken want het is niet met een keer wassen klaar. Je moet het een aantal dagen doen. Ik heb haar toen laten enten en ze heeft het nooit meer gehad. Als ik jou was zou ik het doen het kost wel wat maar je heb er ook wat aan want je zit dan niet aldoor met hetzelfde probleem en dat is ook wat waard denk ik. Gr Mariska

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:34

Bij ons is een jaar of twee geleden een groot deel van de stal geënt tegen schimmel, preventief, uit angst dat hun paard besmet zou worden door een ponietje dat nieuw op stal kwam en schimmel had. Uiteindelijk heeft meer dan de helft van de paarden met een behoorlijk heftige entreactie gelopen, waardoor ze zeker een week niet makkelijk uit de voeten konden, door de enorme bult op de borstspier. Enkele paarden waren door een andere dierenarts geënt in de halsspier en de paarden die daarvan een entreactie kregen, konden langer dan een week amper hun hals bewegen, konden niet meer van de grond eten en zijn nog vrij lang stijf gebleven.

Gezien mijn ervaringen met entreacties en de hoge kosten zou ik mijn paard preventief niet zo snel laten enten. Die is toen overigens niet geënt en heeft ook geen schimmel gekregen (net zoals alle manegepaarden en pony's, ook niet geënt en ook niet besmet geraakt, terwijl de eigenaresse van de pony ook op de manegepony's reed).

Als je paard gevoelig is voor schimmel en het al vaker heeft gehad, dan zou ik het wel overwegen, dan is een keer entreactie minder erg dan keer op keer wassen, denk ik. Overigens hadden de meeste paarden bij ons op stal pas een reactie bij de tweede prik, op de eerste hadden er maar een stuk of 4 een reactie (van de ca. 40 paarden die geënt zijn toen) en bij de tweede diezelfde 4 weer en in totaal wel 30 die een bult kregen, variërend in grootte en pijnlijheid.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:22

Als de paarden veel met elkaar in aanraking komen, zoals weide en paddock, zul je ze allemaal in moeten enten, anders heeft het geen zin. Ook op maneges waar veel mensen de paarden aaien is de kans groot dat ze tóch besmet worden.
Je blijft dan aan de gang. Het lijkt me ook niet gezond om altijd prefentief te enten, alleen paarden die er écht veel last van hebben, dan nog maar een periode.
Ze krijgen schimmel als ze minder weerstand hebben, dus zorg ervoor dat ze in goede conditie zijn en een gezonde leefomgeving, daarmee voorkom je een hoop!
Schimmel is trouwens helemaal niet zo erg en gaat zeker in de zomer vanzelf weer over!(in de meeste gevallen!)

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 19:04

Ik had een jaarling die helemaal onder de schimmel zat. Hij had tussen de koeien gelopen en het daar van opgelopen. Bij die van ons was de schimmel ook na 1x enten al weg. Ik heb de veearts toen gebeld of de 2e enting nog echt nodig was. Hij vertelde dat het inderdaad vaak voorkwam dat 1x enten genoeg was, vooral als zo'n beestje al een tijdje de schimmel heeft gehad. Het al een tijdje hebben van de schimmel werkt dan als 1e enting, en de prik van de veearts dus als 2e. Maar wil je een paard zónder schimmel of met nét schimmel beschermen dan moet je meestal 2x laten prikken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 08:23

Marije_jiplover schreef:
Bij ons is een jaar of twee geleden een groot deel van de stal geënt tegen schimmel, preventief, uit angst dat hun paard besmet zou worden door een ponietje dat nieuw op stal kwam en schimmel had. Uiteindelijk heeft meer dan de helft van de paarden met een behoorlijk heftige entreactie gelopen, waardoor ze zeker een week niet makkelijk uit de voeten konden, door de enorme bult op de borstspier. Enkele paarden waren door een andere dierenarts geënt in de halsspier en de paarden die daarvan een entreactie kregen, konden langer dan een week amper hun hals bewegen, konden niet meer van de grond eten en zijn nog vrij lang stijf gebleven.

Gezien mijn ervaringen met entreacties en de hoge kosten zou ik mijn paard preventief niet zo snel laten enten. Die is toen overigens niet geënt en heeft ook geen schimmel gekregen (net zoals alle manegepaarden en pony's, ook niet geënt en ook niet besmet geraakt, terwijl de eigenaresse van de pony ook op de manegepony's reed).

Als je paard gevoelig is voor schimmel en het al vaker heeft gehad, dan zou ik het wel overwegen, dan is een keer entreactie minder erg dan keer op keer wassen, denk ik. Overigens hadden de meeste paarden bij ons op stal pas een reactie bij de tweede prik, op de eerste hadden er maar een stuk of 4 een reactie (van de ca. 40 paarden die geënt zijn toen) en bij de tweede diezelfde 4 weer en in totaal wel 30 die een bult kregen, variërend in grootte en pijnlijheid.

Heeft de veearts er bij jullie wel aan gedacht om de ene keer links in de borstspier te spuiten en de 2de keer rechts (of andersom?)

De reactie van 2x in dezelfde borstspier prikken kan gigantisch zijn.

Ook erg bijzonder dat de veearts in de hals gespoten heeft, dit wordt bijzonder afgeraden ivm stijfheid. De borstspier blijft veel meer in beweging als de hals en daardoor zal de borstspier minder stijf worden als de hals.

Mijn merrie heeft er helemaal geen last van, nog geen verdikking te zien dan.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:18

Ja, de dierenarts die in de borstspier prikte heeft daar op gelet. Maar dan nog kregen de paarden een gigantische reactie.

De andere dierenarts prikt altijd alles in de hals. Toen ik daar een keer wat over vroeg, omdat wij op de faculteit leren dat je dat bij een paard in principe in de borst moet spuiten en niet in de borst, zei hij dat dat overdreven was en dat het allemaal wel meeviel. Maar dus niet bij die schimmelenting! Bovendien is toen niet de kant van de hals afgewisseld, dus die paarden hebben twee keer op min of meer dezelfde plek die enting gehad.

De reactie begon bij de paarden bij ons op stal na ongeveer een week. Daarvoor was er niks te zien of te voelen.