Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Marije_jiplover schreef:Bij ons is een jaar of twee geleden een groot deel van de stal geënt tegen schimmel, preventief, uit angst dat hun paard besmet zou worden door een ponietje dat nieuw op stal kwam en schimmel had. Uiteindelijk heeft meer dan de helft van de paarden met een behoorlijk heftige entreactie gelopen, waardoor ze zeker een week niet makkelijk uit de voeten konden, door de enorme bult op de borstspier. Enkele paarden waren door een andere dierenarts geënt in de halsspier en de paarden die daarvan een entreactie kregen, konden langer dan een week amper hun hals bewegen, konden niet meer van de grond eten en zijn nog vrij lang stijf gebleven.
Gezien mijn ervaringen met entreacties en de hoge kosten zou ik mijn paard preventief niet zo snel laten enten. Die is toen overigens niet geënt en heeft ook geen schimmel gekregen (net zoals alle manegepaarden en pony's, ook niet geënt en ook niet besmet geraakt, terwijl de eigenaresse van de pony ook op de manegepony's reed).
Als je paard gevoelig is voor schimmel en het al vaker heeft gehad, dan zou ik het wel overwegen, dan is een keer entreactie minder erg dan keer op keer wassen, denk ik. Overigens hadden de meeste paarden bij ons op stal pas een reactie bij de tweede prik, op de eerste hadden er maar een stuk of 4 een reactie (van de ca. 40 paarden die geënt zijn toen) en bij de tweede diezelfde 4 weer en in totaal wel 30 die een bult kregen, variërend in grootte en pijnlijheid.