Paard mankt altijd Rechtsachter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassia

Paard mankt altijd Rechtsachter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 19:21

hey,
Het begon allemaal 6 maanden geleden : toen kochten we een 4 jarige onbeleerde haflinger.
Ik heb haar dan beleerd. Gewoon stap, draf en galop enzo.
Ze was al helemaal niet soepel om te galloperen omdat ze bijna haar hele leven op stal had gestaan.
Maar na veel buitenrijden ging het weer goed.
Ze springt moeilijk aan in rechtergalop dus oefende we vaak op een grasland in een volte daarop. Als ze niet goed is opgewarmd dan mankt ze meteen. Met goed opwareen bedoel ik voor haar 10 minuten stappen en 10 minuten draven. Ze mankt altijd Rechtsachter en na of tijdens een linkergalopje niet. Ook als ze er in een keer vandoor crosst in galop, op een buitenrit mankt ze daarna even. Maar vooral als we dressuren en soms mankt ze tot we aan de wei zijn aangekomen en heel soms nog tot de volgende dag!
De hoefsmid zei dat het iets was dat geoppereerd moest worden.
Toen hebben we het 'ns gevraagd aan de dierenarts (toen we gewoon medicijnen gingen halen bij hem) en hij zei dat er nog niet genoeg vocht tussen de gewrichten zat omdat ze nog zo jong was.
Nu vraag ik raad aan jullie, Bokkers, of jullie ook zoiets hebben meegemaakt ofdat je er gewoon raad voor weet!

Groetjes Inèz

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 19:44

De DA gewoon een keer langs laten komen. Hij kan zoiets wel zeggen van een afstand maar zonder dat ie er een keer naar kijkt weet je het nooit zeker.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 08:25

Een jong paard hoort niet kreupel te zijn... dan is er iets niet in orde en inderdaad kunnen ze op afstand geen diagnose stellen.
Zou er toch naar laten kijken in elk geval... vindt al dat er te lang doorgemodderd wordt met eenkreupel paard...

Nils

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 08:38

maar je zegt zelf ze heeft zowat haar hele leven op staan gestaan... nou is dat zowiezo niet goed! en als veulen al helemaal niet want die moeten juist zoveel mogelijk beweging krijgen!! als k jou was zou k de dierenarts ff langs laten komen om te kijken enz

Nils

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 08:39

ho ben niet helemaal wakker maar k bedoelde "op stal gestaan"

Kitty1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:01

Mijn haflingermerrie liep ook lange tijd kreupel achter. Ik werd er moedeloos van, op de foto's was niets te zien. Ik kwam uiteindelijk bij een homeopaat terecht, ze bevoelde mijn paard en zei onmiddelijk dat het een uitgerekte kruisspier was. Dit kunnen paarden krijgen door een wilde beweging, zoals een bok in de wei of uitglijden. Ik kreeg hiervoor druppeltjes, en binnen 2 weken liep ze weer goed! Ze heeft een jaar gekreupeld! Dus, ga aub naar een hele goede natuurgenezer!

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 19:46

ivm met dat "opwarmen" dat je vernoemd, denk ik aan spat- da's een typisch verschijnsel. Geen paniek- kijk even op www.hoofcare.nl daar staan behandelmethode op. Ik zou wel even een foto nemen !

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 12:29

Ik snap niet dat je hoefsmid zegt dat ie geopereerd moet worden en de dierenarts vanaf een afstand zegt te weinig vocht tussen de gewrichten zit.Eerst zal de da buigproefjes of wat ook moeten doen,en fotos maken,voordat ie deze diagnose kan stellen.

Cassia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 14:20

hey,
Nu staat die haflinger niet meer op stal hoor ! Vanaf het eerst uur dat we haar hadden stond ze al meteen op de wei met 2 andere paarden.
En dat manken is meestal maavoor 10 minuutjes en dan loopt ze weer normaal!

Suzan1

Re: Paard mankt altijd Rechtsachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:25

als ik jou was ging ik naar een paardenkliniek. Deze klinieken zijn er speciaal voor paarden. Zij kunnen zien wat er aan de hand is.
Op een kreupel paard moet je niet gaan rijden.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:25

mijn paard heb dit ook. Ik moet binnenkort foto's laten maken. Dit is denk ik het enige wat je kan doen om uitsluitsel van pijn te hebben.
Nu is er nog iets anders, waar je even aan kan denken. Wij hebben meerder paarden op stal die slecht zijn op het rechterachterbeen, dat deze niet helemaal onder wil zetten. Nu zit de lever rechts, en de paarden lijken daar dus last van te hebben. Je kan daarom kijken of een drainage compositium van de paardendrogist iets doet. Het zal liggen aan een tehoog zetmeelgehalte in kuilvoer.

Aramat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:58

Hij loopt al een half jaar niet goed en er heeft nog nooit een DA goed naar gekeken?? Waarom niet?

isra

Re: Paard mankt altijd Rechtsachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:14

Eerst naar de dierenarts! Wanneer die het niet meer weet ,dan pas alternatieven!!!!