zoet ruikende urine

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zwartepaerd

zoet ruikende urine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 09:32

Mijn paard heeft sinds anderhalve week zoet ruikende urine. Hij heeft dat wel eens vaker 's zomers als hij veel gras heeft, maar dat heeft hij nu dus niet. Hij kreeg nog geen halve kilo krachtvoer per dag,dat heb ik nu zelfs teruggebracht naar 4 handjes, en zo'n 7 kilo hooi. Aangezien ik bang ben dat het hooi wel eens teveel fructaan kan bevatten staat de helft daarvan een dag in het water om het fructaan eruit te weken.
Ook geef ik hem nu drainagecompositum om hem te reinigen, maar tot nu toe geen resultaat, de urine blijft zoetig ruiken.
Wie heeft er tips/ ideeen?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:39

Zoet ruikende urine is een symptoom van Cushing. Zou de urine is laten onderzoeken door een DA. Veel succes

Steefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:22

Volgens mij kan urine ook zoet gaan ruiken door diabetes, ik zou i.d.d. je paard even laten onderzoeken door een da.
Succes!!

zwartepaerd

Re: zoet ruikende urine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 11:25

Ben ik helemaal met je eens, maar het kan ook komen door een teveel aan koolhydraten. Onze shetlander had afgelopen zomer ook zoet ruikende urine, kort daarna raakte ze hoefbevangen. Zij heeft geen cushing, maar een teveel aan fructaan(koolhydraat) gehad.
Nou lijkt het me stug dat mijn paard een teveel aan koolhydraten heeft, hij krijgt nu zelfs nog minder voer als voorgaande jaren, maar op de een of andere manier kan hij het momenteel niet goed verwerken.

Suikerziekte is ook iets waar ik niet meteen van uitga, dan gaan ze ook meer drinken, hij drinkt bijna niks!
Iemand nog tips?

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:58

Kijken hoe het nu gaat met de veranderingen en anders DA bellen.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:58

Wellicht kunnen ze met eenvoudig bloed of urineonderzoek vaststellen wat je paard heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:28

zwartepaerd schreef:
Nou lijkt het me stug dat mijn paard een teveel aan koolhydraten heeft, hij krijgt nu zelfs nog minder voer als voorgaande jaren, maar op de een of andere manier kan hij het momenteel niet goed verwerken.

Het fructaangehalte in voer (hooi/gras/kuil e.d.) is afhankelijk van wanneer het gegeten wordt c.q. wanneer er gemaaid is.
Dus meer of minder voer heeft er niets mee te maken.
Op paardnatuurlijk staat een duidelijk verhaal over fructaan.

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:43

Ja op paardnatuurlijk staat ook een stuk over insulineresistentie. Bij onderzoeken en testen. Daar staat een mogelijke verklaring bij voor het probleem van je paard.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 14:18

Het hele verhaal van fructaan is mij bekend aangezien onze shetlander hoefbevangen is geweest. Jammer dat er trouwens nog zo veel dierenartsen volhouden dat dat nog steeds wordt veroorzaakt door eiwit ipv fructaan, maar dat terzijde.

Wij voeren onze paarden graszaadhooi, omdat ik gehoord had dat daar weinig fructaan inzit. Daar ga ik dus nu aan twijfelen, zeker aangezien we dit jaar noodgedwongen over zijn gestapt van graszaadhooi naar engels graszaadhooi. Engels raaigras blijkt nogal veel fructaan te bevatten. Heb ik me nu wijs laten maken dat er in graszaadhooi minder fructaan zit dan in "normaal" hooi, is dat niet zo?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:30

Het stuk van PaardNatuurlijk is een NL-vertaling van een Amerikaanse site waar veel meer info op staat.
Oa staat daar een tabel met de soorten gras en hun fructaan-gehaltes.
Het ene gras bevat van nature dus idd veel meer fructaan dan het andere, maar ook de tijd waarop het fructaangehalte het hoogst is.
Die site geeft ook veel info over Cushing en IR-raakvlakken.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 14:36

Bedankt, staat de bronvermelding daarbij?Daar ga ik dan meteen even kijken!
Maar graszaadhooi wordt later gehooid als "normaal" hooi, waardoor ook het fructaan gehalte alweer voor een deel gezakt is? Tsjonge zeg, wat moeilijk is het toch allemaal, had ik nu toch maar verder gestudeerd

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:36

Ik kan de link zo snel niet vinden. Als je Mac een PM stuurt kan ze je hem zo sturen. Zeer interessant iig.

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:36

Ja het valt allemaal niet mee. Soms heb ik wel eens het idee dat je alles maar zelf uit moet vinden. Gelukkig hebben we tegenwoordig het internet waar je alles vanaf kunt halen. Anders was ik er nooit achter gekomen dat er medicijnen zijn voor de ziekte van Cushing. Ook ik lees me helemaal suf over voer en koolhydraten, eiwitten, fructaan, suikerziekte, insulineresistentie, hoefbevangenheid, cushing. En dat allemaal in het Duits of Engels.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 20:14

Ben het helemaal met je eens Cookies, heb al zoveel bijgeleerd via het internet! Maar helaas niet voor alles een antwoord.

Sugarmiss bedankt, ga haar zo een PM sturen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:17

Hoi ,

Bij mensen helpt foenegriekzaad goed tegen insulineresistentie ! Misschien bij paarden ook ( is ook goed tegen een snotneus ) ?
Wil wel kijken of ik dat artikel voor je kan vinden dan mail ik wel.

heb je al gebeld voor ander hooi ?

Groetjes,

Maris

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 10:06

Foenegriekzaad tegen insulineresistentie? Dat is een nieuwe voor me, ben alleen nog maar als belangrijkste chroom en magnesium tegengekomen in de strijd tegen insuline resistentie.

Bedankt voor het telefoonnummer, maar helaas heb ik dat gisteren niet gezien, en op zondag bellen lijkt me niet welkom, dus daarom ga ik er morgen meteen achteraan!
Trouwens en kleine update, er lijkt verbetering in te zitten, de urine ruikt niet meer zo heel erg zoet.
groetjes en nogmaals bedankt voor het telefoonnummer en de ander mail Maris, ik mail je morgen

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:18

Maris schreef:
Hoi ,

Bij mensen helpt foenegriekzaad goed tegen insulineresistentie ! Misschien bij paarden ook ( is ook goed tegen een snotneus ) ?
Wil wel kijken of ik dat artikel voor je kan vinden dan mail ik wel.

heb je al gebeld voor ander hooi ?

Groetjes,

Maris

Hai maris, als je dat artikel gevonden hebt wil je het mij dan ook mailen of PBen. Ben er zeer in geintresseerd.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:43

Monnikspeper schijnt ook een goede werking te hebben. Wordt ook in medicijnen gebruikt.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 13:59

Kijk, nou gaan we de goede kant op! Op het web is veel te vinden, maar soms moet je er ook maar net tegenaan surfen
Monnikspeper is ook weer nieuw voor me! Ga het meteen even nazoeken, is dus ook geschikt voor gebruik bij paarden?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:04

Ja, maar ik heb geen idee hoeveel je dan moet geven. Meestal hou ik dan hetzelfde aan als bij mensen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 15:35

Hoi,

Stukje over foenegriek stond in een folder, en die heb ik uitgeleend en nog niet terug gehad

Maar ik weet wel dat Dr. Saskia van As op haar site een heel artikel over insulineresistentie heeft staan ( wel voor mensen dan he !)
www.praktijkvanas.nl
In haar boek staat het volgende -
Insulineverlagende producten -
...
Momordica charantia van de pompoenfamilie
Fenegriek - uit onderzoek blijkt dat gebruik van 100 gram per dag gemalen gedroogde fenegriek een daling van bloedsuikers veroorzaakt. Aanbevolen enkele malen per week 1 eetlepel. MAAR nogmaals dit geldt voor mensen !!! Alleen kan je fenegriek ook veilig gebruiken voor paarden, tenminste het wordt ook vaak gegeven voor verkoudheden bij paarden.

Alfa- liponzuur - beginnen met 1 maal en bouw op tot 2 maal 200 gram per dag. Beschermt tegen diabetische oogaandoeningen.
Chroom - in de vorm van GFT, 1 tot 3 tabletten 15 uq dagelijks bij de maaltijd

Maar misschien is er op internet ook vanalles te vinden over fenegriek ( of foenegriek ) en insuline/suiker ?

Veel succes !

ZwartePaerd, misschien gaat nu het drainage comp. werken ?

Groetjes,

Maris

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:03

Even voor de duidelijkheid voordat iedereen iets tegen insulineresistentie gaat proberen: insulineresistentie is 1 vd 2 kerndefecten bij onder andere diabetes type 2 (niet bij type 1). Je lichaam reageert niet voldoende op de werking van insuline is simpelweg de definitie van insulineresistentie. Om insulineresistentie aan te pakken kun je een aantal dingen doen: ten eerste: afvallen en bewegen, ten tweede: er zijn een aantal geneesmiddelen op de (humane) markt om dit probleem aan te pakken. Elk ander homeopatisch middel is hier niet voor geregistreerd, dus ook foenegriek niet! Ga dus niet met homeopatische middelen aan de slag.
Zwartepaerd: als je paard nog steeds zoetruikende urine heeft: bel de DA en laat dan een onderzoek uitvoeren om te achterhalen wat de oorzaak hiervan is. Alleen de DA kan vaststellen of je paard inderdaad te maken heeft met insulineresistentie. En bij mijn weten zijn er geen diergeneesmiddelen hiervoor geregistreerd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:22

Hoi,

De meest simpele manier om insulineresistentie bij mensen aan te pakken is minder koolhydraten en suikers eten ! Zelfde lijkt me, geldt voor paarden. Alleen geeft Zwartepaerd al bijna geen suikers en zetmeel aan haar paard !

Groetjes,

Maris

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 11:59

ik zou gewoon wat urine opvangen, dit in een potje meenemen naar een dierenarts en ze even laten kijken of er inderdaad teveel glucose in de urine zit...

kost je een paar euro en je hebt de uitslag meteen.

krijgt dit dier alleen hooi en wat brok?

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 14:06

Ja inderdaad, brok een paar handjes. De grote zoete walm is nu weg, ruikt nog ietsjes zoetig, maar hij drinkt ook echt heel erg weinig, kan er misschien ook iets mee te maken hebben?