epilepsie bij paarden...kan dat???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peaches

epilepsie bij paarden...kan dat???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 20:15

Hallo,

Ik heb het al in andere forums staan maar nbiet op deze site.
Ik heb een vraag..wie herkent dit???

Er is een meisje die een pomy kent van de manege en die schijnt soms in de les zomaar ineens heel hard rond te draaien. Ze krijgen hem dan ook niet gestopt totdat ie zelf stopt. Verder schijnt ie er ook last van op stal te hebben en omdat hij in een stand staatr is ze bang dat hij zichzelf bezeerd. Nu weet ze niet wat ze moet doen. Ze heeft het aan de eigenaar gevraagd wat het is en die zei epilepsie, maar dan is er meer spraken van omvallen, stuiptrekkingen en schuimbekken...dus dit past niet echt in het straatje.

Nu is dus de vraag wie herkent dit..en eventueel tips wat je eraan kan doen!!!

Ze weet dat de eigenaar er geen dierenarts voor laat komen maar wil toch graag iets voor het paard betekenen....dus alle tips zijn welkom!!!

shaneen

Re: epilepsie bij paarden...kan dat???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:36

epilepsie komt zeker voor bij paarden, of dit er ook een vorm van is dat denk ik idd ook niet, eerder een gedrags probleem of een hersen tumor of een vorm van atactie, maar moeilijk te zeggen zo hoor...

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 23:14

Ja dat bestaat...

Dit kan worden vast gelegd vlak na een 'aanval' in b.v de kliniek in utrecht (uithof ) via een MRI scan. Dan meten ze de hersen actieviteit...

Het is meestal (de oorzaak ) een beschadging van de hersens, of een litteken wat er zit (dat kan b.v er vanaf veulen af aan al zitten, of er mee geboren zijn, of ongeluk)

Je kan er helaas zelf niets aan doen., behalve zelf niet in paniek raken.

Als het te erg word, moet de eigenaar zich goed afvragen of het paard niet een te erg gevaar vormd voor zich zelf en voor zijn omgeving.

Suc-6 er mee !

Pb me anders als je meer wilt weten

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:50

Ja inderdaad een paard kan zeker weten epilepsie hebben.
Ik ken iemand die heeft zo'n paard en als ze dan gaat rijden dan geeft ie soms van die stuipbewegingen en soms valt ze daardoor ook van haar paard.
Ze geeft haar paard medicijnen en het gaat eigenlijk wel heel goed heel af en toe ligt ze er nog naast omdat ie last heeft maar zeker niet meer zo vaak als eerst.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 19:07

Hmmm aangezien het paard niets anders doet dan enkel rondjes draaien, zowel onder het zadel als in zijn stand denk ik ook eerder dat het een gedragsprobleem zal zijn. Ataxie zal het niet zijn, dat heeft te maken met coordinatie en hij valt niet om. En een hersentumor lijkt me ook niet. Maar dat haalt niet weg dat de oorzaak misschien wel een medisch probleem is. Misschien heeft ie last van zijn rug ofzo.

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 19:38

Ik denk dat als ie last heeft van zijn rug dat ie niet als een gek rondjes gaat draaien, dan belast ie zijn rug juist heel erg

lovelynutia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 19:39

jah paard op de manege had dat

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 00:35

Goh dat wist ik ook niet dat dat ook al kan bij paarden

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 00:38

ach ja sommige mensen doen ook weleens vreemd...

Haha.. nee serieus.. ik zou het niet weten wat dat paardje heeft.
Als ik al een oordeel zou kunnen vellen als leek dan kan dat helemaal niet zonder het gezien te hebben.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:15

vlasta schreef:
Ik denk dat als ie last heeft van zijn rug dat ie niet als een gek rondjes gaat draaien, dan belast ie zijn rug juist heel erg

Nou, ik heb wel degelijk ervaring met een paard waarbij het zadel niet goed paste (manege waar ik stage liep) waardoor het rugpijn kreeg. Om onder het werk uit te komen ging hij ook rondjes draaien en begon hij te stijgeren.