zandkoliek vermijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kris_

zandkoliek vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 18:41

Doordat mijn paarden vrij ver van huis staan zien we even geen andere mogelijkheid dan ze 1 keer per dag te verzorgen. Ze staan op een stuk weide met stal. Ze krijgen dus 1 keer per dag krachtvoer en genoeg hooi. Alleen mijn haflinger is nogal snel door zijn voorraad hooi heen. Een haflinger kan blijkbaar enorme hoeveelheden hooi verwerken op een paar uur... Daardoor denk ik dat ze nogal veel op zoek gaat naar de korte sprietjes op de weide.
Is het nu een goed idee om iets te geven om zand af te voeren uit de darm? Deze week had ze 1 a 2 dagen iets zachtere mest en ik heb gelezen dat dit een zand indicatie kan zijn. Ik ga morgen de mest eens onderzoeken op zand.
Wat geeft ik het beste? Sandclear? Sandgard? Of lijnzaadolie?

thanx

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:41

zou ik zeker wel doen, het kan geen kwaad en liever zo dan dat de darm straks open scheurt... sandclear of gard zijn beide goed... zo een hooi "ruif"is ook een goed idee, hierdoor moet ie meer "werken"om het hooi te pakken en doet er daardoor langer mee, je heb speciale voor in het land, succes

Antheman

Re: zandkoliek vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:52

Mijn ponies lopen buiten en smikkelen van het gras. Dat is heel erg kort nu.
Daarom voer ik preventief lijnzaad ! Ik kook het thuis en neem dat mee naar de wei en maak er dan slobber van.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:15

Ik geef zelf Sandgard. Dit is wel iets duurder maar helpt de darmwand genezen. Door het zand schuurt de darmwand en wordt geirriteert.
Maar sandclear is ook een goed middel hoor

tinkersjakie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 20:21

Ik zal ook een zandkuur doen, een zandkuur haalt namelijk al het zand uit de darmen en dat doet lijnzaadolie niet.

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 20:56

Vandaag heb ik de mest even gecontroleerd. Op één mestbal was er toch een klein theelepeltje zand. Het eigenaardige was dat de mest op de weide die langer staat, waar ze vorige maand stond, meer zand bevatte... ongeveer een volle theelepel.
Zal een zandkuurtje bestellen via internet want bij de ruitersportzaak heb ik het niet gevonden. Het zal sandclear worden, de emmertjes van 4.5 kilo zijn maar de helft van prijs (per kilo dan). Ik ga er dan zelf nog equizym toevoegen om de darm te laten recupereren.

tinkersjakie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:22

Als je ook zand wil controleren moet je het eigenlijk 3 dagen achter elkaar doen het kan namelijk per dag verschillen.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 08:14

Onze shet had ook zand in haar darmen, waar ze diarree van kreeg. De DA heeft haar de eerste keer 400 gram psylliumzaad opgegoten via de neussonde. De volgende 3 weken moest ik haar 80 gram per dag door haar voer geven. Er is veel zand uit gekomen. Het psylliumzaad wat hij voorschreef kan je ook bij de apotheker bestellen. Ze noemen het ook vlozaad. Hetgeen wat ik heb is van Denolin. Ik heb onlangs 3 kg besteld bij de apotheker en ik moest maar 34 euro betalen. Sandclear is dubbel zo duur en doet eigenlijk maar juist hetzelfde, want dat bestaat ook uit psylliumzaad. Als ze het niet willen eten, kan je het in appelmoes mengen, dan eten ze het wel op.

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 09:48

abc schreef:
Het psylliumzaad wat hij voorschreef kan je ook bij de apotheker bestellen. Ze noemen het ook vlozaad. Hetgeen wat ik heb is van Denolin. Ik heb onlangs 3 kg besteld bij de apotheker en ik moest maar 34 euro betalen. Sandclear is dubbel zo duur en doet eigenlijk maar juist hetzelfde, want dat bestaat ook uit psylliumzaad. Als ze het niet willen eten, kan je het in appelmoes mengen, dan eten ze het wel op.

Dat is een zeer goeie tip abc. Hartelijk bedankt. Ik ga mijn apotheker eens aan het werk zetten Dat bespaart me hoop geld. Hopelijk kan men het in België ook bestellen. Anders is het wel een tripje naar Nederland waard.

ukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:10

ik heb goede ervaringen met lijnzaad, geen olie maar echt de zaadjes die je moet koken tot het slijmerig wordt.
Is wel meer werk in vergelijking met de middeltje die op de markt zijn maar stukken goedkoper en een beter effect (mijn ervaring).

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:18

Kris

Het zal in België zeker te verkrijgen zijn, want het produkt (Denolin)wordt besteld in België. Ik woon zelf ook in België, maar vlak tegen de nederlandse grens. Omdat de apotheker in Nederland ook in het weekend open is en ik daar ook nog eens 10% vermindering krijg (iedereen krijgt dat), heb ik het daar besteld. Voor mensen hebben ze het enkel in porties van 250gram op voorraad. Maar als je enkele kilo's wil, bestellen ze het. Op een paar dagen was het al geleverd.

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 14:11

ik woon ook tegen de Nederlandse grens. Handig, dan heb je steeds het beste van de twee

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 15:09

Apotheker zei dat het 16.54 € per kilo zou kosten...
Bij welke apotheker heb jij het besteld abc?

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:44

shaneen schreef:
zou ik zeker wel doen, het kan geen kwaad en liever zo dan dat de darm straks open scheurt... sandclear of gard zijn beide goed... zo een hooi "ruif"is ook een goed idee, hierdoor moet ie meer "werken"om het hooi te pakken en doet er daardoor langer mee, je heb speciale voor in het land, succes

je idd zand is slecht voor de darmen, je hebt speciale brokjes, die zn bij de DA te verkrijgen.
kun je misschien niemand vinden, die hem een een paar keer perdag wil voeren enzo? 1 keer per dag is niet goed, vooral nu het kouder wordt( ze verbranden veel energie) en er staat niks meer op de weide, dus gaan ze zich vervelen.
hangt er een zoutblok?

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 15:15

ik heb dus een emmer zandweg om preventief te voeren, maar hij eet het echt niet op! zelfs niet met brokjes erdoor, dan vist hij die er eerst uit en laat de rest staan. Een paar jaar terug heeft hij zandkoliek gehad en hebben we sandclear gegeven, dat at hij wel. Iemand tips om de zandweg aantrekkelijk te maken?

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:18

misschien mengen met wat oud bruin bier ofzo?

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:55

Onze shet at de psyllium zonder problemen op. De new forest daarentegen, die kreeg het voor mekaar om alleen nog de psyllium over te laten terwijl die door zijn muesli vermengd werd. Toen heb ik de psyllium in appelmoes gedaan. De eerste keer keek hij maar heel raar en was hij niet van plan om ervan te eten. Ik heb de pot voor zijn neus gezet en ben weggegaan. Als ik na 10 minuten terug ging kijken had hij het opgegeten ! Toen heb ik hem pas zijn mueli gegeven. De volgende dagen at hij het spul met de appelmoes zelfs met smaak op.

Kris

Ik heb de psyllium besteld in Nederlands Putte. Ik heb even op het etiket gekeken en er staat op : Denolin psylliumzaad, vlozaad. 12,72 euro per kg. Blijkbaar komt het van Brussel. Aangezien ik 3 kg besteld had kwam dat op 38,16 euro, daar 10% af, dat is 34,35 euro. Misschien wordt het goedkoper wanneer je meer besteld dan 1 kg? Ik had wel 3 kg ineens besteld, verpakt per kg.

risicosuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:02

preventief iedere dag een scheut slaolie/zonnebloemolie.
advies van d arts

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:30

Die korrels schijnen beter te zijn omdat deze pas in de darmen uit elkaar vallen tot een slijmerige substantie en lijnzaad dat al is als je ze het voert. Olie heb weinig zin denk ik.

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 18:08

klopt helemaal, die olies neemen weinig tot niets mee naar buiten, bij koliek gevoelige paarden, helpt het wel... ik vind het vrij veel zand hoor wat je uit de mest haalt! ik zou ff een goeie kuur doen en dan doorgaan met de onderhouds dosering, het zand kan ook opstabelen in een darm kronkel en dan zo zwaar worden dat het schuurt de kans dat je paard dat overleeft is minimaal, neem het dus aub niet te licht...