paard allergisch voor hoofdstel?? of toch schimmel??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

illy123

paard allergisch voor hoofdstel?? of toch schimmel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 12:18

hoi,

mijn paard heeft nou sinds 2 weken een behoorlijk kale plek bij de ene kant van zijn hoofd. en precies daar waar de frontriem aan de rest van het hoofdstel vastzit.
ik had zelf al het idee dat het geirriteerd was door het hoofdstel en dat hij de rest van de plek geschuurt had.

andere mensen zeggen dat het schimmel is, vorig jaar had hij daar ook zulke plekjes alleen dan kleiner, we hebben hem toen gewassen met imaverol en toen is het uiteindelijk weggegaan.
ik ga hem daar ook nog eens mee wassen.

hebben jullie weleens gehoort dat een paard allergisch is voor het leer?
het is een harry's horse hoofdstel, dus misschien dat dat leer anders behandeld is dan bijvoorbeeld een hoofdstel van Kieffer.

groetjes Ilse

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:53

Een leer allergie lijkt me sterk, want dan zou hij het niet alleen bij de frontriem hebben. Als het met Imaverol weg is gegaan, dan was het dus toch schimmel.
Leer is dode huid. Dan zou het paard ook allergies moeten zijn voor zijn eigen hiud, want zo veel doen ze er niet meer aan behandelen va het leer..... Hij zou evt. allergies kunnen zijn voor je olie of zeep, maar dan nog zou hij het overal op zijn koppie moeten hebben...

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:56

Volgens mij zijn het gewoon schuurplekken, schimmel krijgt het paard voor zover ik het weet dan overal en is besmettelijk dus zouden de andere paarden het ook moeten krijgen. Haal de frontriem er een poosje af en kijk of de plekken verdwijnen.

illy123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 13:20

ja inderdaad Thokkadisje, ik heb de frontriem er nu al een weekje af en we moeten maar even kijken of het berer word.
ja en verder heeft hij geen plekjes op zijn lijf, vandaar dat ik ook niet denk dat het schimmel is.
doe ik er nu goed aan om de plek soepel te houden en met bv vaseline in te smeren??

groetjes Ilse

postbodesiem

Re: paard allergisch voor hoofdstel?? of toch schimmel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:29

Die van mij is allergisch voor leerolie, kreeg helemaal witte plekken bij de sperriem, het is nu over omdat ik m'n hoofdstel nu met leervet doe in plaats van olie.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:06

Schimmel hoeft niet meteen over het hele lijf te zitten trouwens.....

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:11

Een manegepony op de manege waar ik reed had dat ook. Als ze gezweet had ging ze staan schuren en had ze allemaal kale plekken. Ook achter de oren enzo. Ze is nu geschoren zodat ze minder zweet en ze hebben een heel zacht wit stofje om haar hoofdstel gedaan.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:25

Het kan ook een sarcoid zijn. Die kunnen zomaar spontaan verschijnen, zijn kale, wat glimmende plekken, worden vaak voor een schimmelinfectie aangezien, en een voorkeursplek is rond de oren. Als je op sarcoid even googelt kom je vanzelf foto's tegen, dan kun je vergelijken of het erop lijkt.
Een sarcoid is overigens een huidtumor, die zich niet uitzaait, wel meestal langzaam groter wordt en waar je in principe niets aan hoeft te doen.

Suzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:20

Mijn paard heeft ook regelmatig last van kale plekken op haar hoofd, met name onder de bakstukken. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar ik ben er bij mijn merrie nog steeds niet achter wat het nu precies is. Het kan ineens erger worden en dan ineens weer bijna wegtrekken. Heb er destijds Bokhorst naar laten kijken. Hij dacht ook aan schimmel. 2 inentingen tegen schimmel gehad, gewassen met imaverol, maar dat maakte niets uit.
Nu mijn merrie momenteel niet bereden kan worden en dus geen hoofdstel om heeft, wordt het wel minder. Ik heb ook verschillende soorten leerzeep en olie / vet geprobeerd, maar daar merk ik geen verschil in. Eigenlijk kan ik je dus ook niet zeggen wat je eraan kan doen, alleen dat het me bekend voorkomt.

Nannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:21

xxx
Laatst bijgewerkt door Anya op 08-12-05 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: enorme quote en 'post met slechts naam da verwijderd.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:46

foto? mischien word het dan wat duidelijker

Suzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 23:03

xxx
Laatst bijgewerkt door Anya op 08-12-05 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam da verwijderd.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:41

Heeft mijn paard ook. Hij reageert op lederolie. Ik heb nieuwe hoofdstellen en die olie ik eerst. Nu doe ik ze met bijenwas en de problemen worden minder. Hij krijgt het altijd bij de bakstukken

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:47

mijn paard heeft het ook
Maar ik ben er inmiddels achter dat het van het zweet komt
Nu ik iedere keer na het rijden haar hoofd met een natte handdoek afpoets. Dus al het zweet er af poets heeft ze nergens geen last meer van
Vergeet ik haar hoofd 2 x schoon te maken word het kaal en uiteindelijk ligt het zelfs helemaal open

Rambogirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:51

kan het niet zijn dat je een nieuw hoofdstel hebt gebruikt, dat nog hard leer is?? Ik ken een paard die dat daardoor had

nienertjeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:50

mijn paard heeft ook zoiets maar dan kun je bij hem de haren op die plekken er zo uittrekken, als het goed is komt morgen de da, maar als het schimmel is, weet iemand dan hoelang het duurt voordat het weer over is, en kan ik dan gewoon rijden of niet?

Rambogirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:11

nou niet rijden met anderen paarden. Maar als het alleen zijn hoofd is duurt het 2 weken als je hem helemaal goed verzorgt er alles telkens ontsmet met dettol.