spat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oryantje

spat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 17:18

wie heeft er ervaringen met spat?afgelopen donderdag is er bij ijn paard spat geconseteerd,in erge vorm zijn bot lost op ik heb hem gelijk uit de sport moeten halen.dressuur is niet meer mogelijk wie heeft er hier nog meer ervaringen met spat in die vorm en wie kan mijn vertellen wat me allemaal te wachten staat?

oryantje

Re: spat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 22:57

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:58

Mijn paard had geloof ik spat, maar dat is weggetrokken. Omdat hij nog jong was zou die kans groot zijn dat het nog wegtrok, en dat heeft het gedaan. Mijn paard heeft geen spat meer (gelukkig)

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 23:01

hij had op zijn tweede ook al vorm van spat hoorde ik pas geleden van zijn eigennaar,en nu is op zijn negende terug gekomen

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:06

Spat kan niet weggaan. De ontsteking kan weggaan, de schade is permanent en onomkeerbaar. De last die een paard van spat kan krijgen, heeft alles te maken met de ontsteking, die maakt dat het paard kreupel is. Zolang de spat onstoken is, dus actief is, zal het paard pijn hebben aan de spat. Wanneer de ontsteking voorbij is en de spat tot rust komt, zal het paard weinig pijn eraan hebben. Bij ernstige botaantasting door spat zal het paard zijn sprong verminderd kunnen buigen, waardoor ze absoluut niet meer geschikt zijn als rijdier.

Een paard met spat mag nooit meer springen. Een paard met spat is niet meer geschikt voor zwaardere dressuur. Een paard met spat is niet meer geschikt voor zwaardere belasting waarbij het de achterbenen goed moet buigen. Het is dan ook niet altijd eerlijk om een paard met spat lange afstanden te laten lopen, zowel onder het zadel als aangespannen.

Maar enig plezier is zeker niet uitgesloten, ook al heeft het paard spat. De ontsteking heeft zijn tijd nodig om uit te woekeren, maar als dat achter de rug is, liggen er misschien nog een aantal jaren recreatief gebruik in het verschiet. Dat weet je niet eerder dan dat het zover is.

Een paard met spat moet je gewoon gebruiken. Ze worden echt nooit weer beter, maar je kan ze met beleid wel heel lang goed houden. Rust roest, dus je mag ze best lichte beweging geven. In een porseleinkastje zetten om te sparen zal overbodig zijn. Zie het als 'loop of sloop'. Gebruik je verstand en je hart. Geen sport meer, maar nog wel leuke tijden.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:22

hey mijn paardje heeft ook spat
wij hebben hem laten helpen.
en hij mag nou alles weer doen
dan moet je naar de DA gaan en dan vragen
om tildren dat is een behandeling via infuus
t is alleen wel erg duur ongeveer (€400)
maar t helpt wel
nou groetjes wendy succes der mee he!