Kriebelende bultjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lotttttttt

Kriebelende bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 19:29

heyhey ,

Mijn pony heeft sinds een paar weken bultjes op haar linkerschouder, het loopt een beetje door tot aan de singel.
Ze zitten er al een tijdje maar je moet je natuurlijk niet overal druk om gaan maken.
Maar nou valt het me op dat het de laatste paar dagen kriebelt. Als ik haar deken af doe gaat ze er gelijk even aan bijten.

Het zijn grotere en kleinere bultjes. Ze zitten alleen op haar linker schouder. Ze zijn niet open ( misschien 2 ofzo ) en bloeden of eteren niet.

Ik dacht eerst aan eiwit bultjes , maar die kriebelen niet toch? en zitten ook niet allemaal op bijv. 1 schouder

Ook dacht ik aan luizen maar die moeten dan toch ook wel overal zitten?

Groetjesss lotte

branki

Re: Kriebelende bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:24

Mijn paardje zit ook onder de bulten, maar dan op verschillende plekken. Hij heeft dit 2 jaar geleden ook gehad (bijna op de dag af 2 jaar geleden) en toen was het na een aantal weken vanzelf weer over. Het lijkt niet besmettelijk, want mijn andere paard heeft het niet.

De bultjes zijn eerst groot en rond, later krimpen ze a.h.w. in en worden "scherp". Wel te vergelijken met muggenbulten bij mensen. Met dat "scherp" bedoel ik eigenlijk dat het aanvoelt als een klein hard plekje/korstje maar het is niet echt een korstje. Je ziet het dan ook bijna niet meer, terwijl die grotere bultjes echt geen gezicht is.
Ik merk niet echt aan hem dat het jeukt, alleen lijkt hij poetsen wel fijner te vinden dan normaal. Maar hij schuurt of bijt niet, tenminste ik heb het niet gezien.

Ik ben heel benieuwd hoe het bij jou verder gaat. Op zich is het niet zo'n ramp (als het tenminste maar weer wegtrekt), maar op dit moment zitten er een heel stel bultjes op de plek van de singel, dus rijden is er even niet bij.

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 23:30

Citaat:
De bultjes zijn eerst groot en rond, later krimpen ze a.h.w. in en worden "scherp". Wel te vergelijken met muggenbulten bij mensen. Met dat "scherp" bedoel ik eigenlijk dat het aanvoelt als een klein hard plekje/korstje maar het is niet echt een korstje. Je ziet het dan ook bijna niet meer, terwijl die grotere bultjes echt geen gezicht is.

Dat is het PRECIES ja! Maar dan kriebelt het toch wel duidelijk, maar het ene paard is er gevoeliger voor dan het andere paard! en dat poetsen vind ze idd ook erg fijn

Maar jij weet dus ook niet wat het nou precies is... En idd als het besmettelijk zou zijn zouden andere paarden bij mij op stal toch ook wel iets moeten hebben he..

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 11:37

Mijn pony heeft ook zoiets gehad, over zij hele lijf bultjes die steeds groter werden, maar daarna ging laat ik maar zeggen eerst de binnenkant weg waardoor je een o over hield en dan kwam er een klein hard stukje.

Bij hem was het een allergie en komt elk jaar rond de zelfde tijd terug. (heb bloedtesten laten doen, kon niet meer rijden, want ze jeukten verschrikkelijk en kon er geen hoofdstel of zadel op doen)

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 12:12

woow is wel heel erg, mijn pony heeft het maar op 1 plek... en het kriebelt wel maar niet heeeeeeeel erg

diewertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:13

Mijn paard heeft dit ook gehad. Volgens de veearts zijn het een soort beestjes en komt het door te weinig weerstand van het paard. Ik moest hem elke 3 dagen wassen met betadine en elke dag een soort gif spray op die plekjes sprayen. Het was binnen 2 weken weg.

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 12:17

oke,en moest je hem helemaal wassen of alleen die plek?

diewertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 17:07

Alleen die plekken waar de bultjes zitten.

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 22:19

okee, dat kan wel, want het is nu wel te koud om haar helemaal te wassen!