We hebben gezocht naar een superbraaf diertje en die hebben we ook gevonden.
In een hoekje van de wei stond ze een beetje sloom voor zich uit te staren. Haar uitdrukking en lieve wollige oortjes deden mij direct verliefd worden.
Ik heb op alle mogelijke manieren getest of ze mak was en of ze iets mankeerde.
Ze deed geen stap verkeerd, alleen de plek op haar hals was wat lelijk, maar dat kwam volgens de eigenaren omdat ze sinds een week met 2 hengstjes in de wei stond en dus wel gedekt zou zijn.
De plek had een wat perkamentachtige huid en voelde aan als uitgedroogd leer.
Doordat ze verder zo lief was en die plek er ook niet vuil uitzag alsof die problemen ging veroorzaken hebben we haar mee genomen.
Ook mijn zoontje was op slag verliefd.
Thuis heb ik eerst de ergste blubber eraf geborsteld en de volgende dag ontdekte ik een korstje op haar jukbeen. Toen ik die voorzichtig weghaalde brak het open en kwam er etter uit. Dit heb ik schoongemaakt en met acederm ingespoten. Het was niet verschrikkelijk diep en ik ging er vanuit dat de hebgst dit gedaan had.
De volgende dag kwam ik in de stal en toen liep de etter langs haar hoofd! Ik schrok me dood!
De plek op haar hals was aan de voorkant open gebarsten en er kwam erg veel stinkende gelige rotzooi uit.
Ik heb het schoon gemaakt met water en een doek, maar er kwam geen eind aan. De plek liep zeker tot halverwege de leerachtige huid.
Ik heb het schoonmaken opgegeven en heb de DA gebeld.
Voordat we naar de DA gingen
Nadat de DA het schoongemaakt had en er een stuk vanaf gehaald had.
Ik moest het schoonspuiten door een gaatje wat de DA aan de andere kant van het leerachtige stuk gemaakt had. Met een grote spuit gewoon doorspoelen en niet al te zachtzinnig schoonboenen. Dat hele stuk zou er uiteindelijk af gaan.Dat was een vieze rotklus en deed haar behoorlijk zeer.
Gister zat het hele stuk los. alleen de bovenkant nog niet. In een van hooibalen geïmproviseerde behandelbox heb ik het schoongemaakt.
Ik heb het hele stuk losse dode huid eraf gehaald en de plek helemaal schoongemaakt en volgespoten met acederm.
Toen ik daarmee bezig was kwam ik steeds meer korsten tegen en heb alles wat los zat of wat lange haren waren die erin konden gaan hangen weggehaald. Uiteindelijk kwam er zelfs van haar oor een hele plak los. Gelukkig etterde dat niet zo.
Nu ziet het er zo uit:
Het ettert niet meer en ze is een stuk levendiger. Ze eet weer wat meer en komt gelukkig nog steeds naar me toe, ondanks alle pijn die ik haar bezorgd heb.
Zou die plek ooit weer helemaal weggaan?
Misschien stond ik in mijn recht om haar terug te brengen en mijn geld terug te krijgen, maar dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen. Ze is zo cute!
Hoe het precies gekomen is zullen we nooit weten, maar ik kan me niet voorstellen dat de hengst dit gedaan heeft. Op de andere kant van haar hals heeft ze ook plekken zitten, maar gelukkig niet zo erg als deze.