wat een paard voeren bij gevoelige darmen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RRteam

wat een paard voeren bij gevoelige darmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 21:12

wat de titel al zegt wat van voer voeren bij paarden met gevoelige darmen

als ik hem jong hooi geef is die al aan de dunne dus
ja
( de dierenarste kunnen niet echt iets vinden die zeggen dat het komt omdat ie toen die jong was meschien slecht ontwormt is
)

wat kan je voeren om de onlasting iets diker te maken ?

tinkersjakie

Re: wat een paard voeren bij gevoelige darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 00:08

Geef hem in iedergeval geen jong hooi wat je zelf al zegt daar wordt ie in de dunne van.
Wij hebben zelf tinkers en die zijn ook zeer gevoelig voor hooi en of teveel, ze moeten zo schraal mogelijk eten hebben.

Zal in iedergeval proberen 2de snede hooi te krijgen en liever geen kuil (zit meestal wel meer in namelijk).

De tinker van mijn zus heeft ook meerdere onderzoeken gehad wat het kon zijn maar daar kwam letterlijk uit "te veel", alles wat ie teveel kreeg raakte hij van in de schijt.
Dus net die ene plak hooi meer of die extra wortel was bij hem mis, weet dus niet hoeveel hij krijgt maar daar kan het ook aan liggen.

Hoop dat het snel overgaat en dat hier wat aan hebt.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 09:20

hij krijgt nu een halve klilo lichtverteerbaar brok en svonds weer en een plakje hooi per dag ?

droebel

Re: wat een paard voeren bij gevoelige darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 09:52

Hoe oud is hij en hoeveel werk doet hij per dag??

1 plak hooi per dag is veel te weinig. Je moet hooi zien als het hoofdrantsoen van je paard. dus ik zou in ieder geval meer hooi gaan geven. Meerdere keren per dag en het liefst onbeperkt oud hooi geven. dus hooi van 2de snede of bijv. van vorig jaar. Geen kuil geven want dat is niet voor paarden bedoelt. kuil is zuurder dan hooi en er zijn paarden die daar gewoon niet tegen kunnen.

verder zou ik kijken of je paard wel biks nodig heeft. Moet hij al aan het werk??

ik heb zelf een fries met verteringsproblemen. hij heeft erg snel dunne mest. hij krijgt 3x per dag van stal uit hooi van dit jaar. voor de rest krijgt hij onbeperkt oud hooi van vorig jaar. verder krijgt hij zo min mogelijk krachtvoer. ik heb het zonder geprobeerd maar hier haalde hij te weinig energie uit. ik heb het toen langzaam aan opgevoerd naar een een hoeveelheid waar hij het wel goed op deed en waar hij niet van aan de schijt ging. hij krijgt nu max. 1 kg. voer. kruiden reformmuesli en een granenmix.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 09:54

hij werkt elke dag als die niet voor de wagen loopt ben ik met hem in de bak bezig dus van aleen hooi kan dat beesie niet leven dan is die zo harstike mager
en 1 plakje hooi is in mijn oogen zat want hij kan dag en nacht gras eeten
en muesli kan ik niet geven dan heef tie ook dunne mest

oo ja en die 1 kilo is denk ik in totaal`een halve want ik voer groote plaaken brok

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 14:28

Je paard kan gevoelig zijn voor de aanwezige suikers in het hooi. Dit kan per partij en per jaar verschillen. Je kunt het hooi hierop laten testen.

Verder kan je paard ook een teveel aan maagzuur hebben waardoor alles versneld door de darmen wordt gevoerd.
Een kuur Pronutrin kan hier verbetering inbrengen.

Mijn paard is bijvoorbeeld erg gevoelig voor o.a. Soja. Deze stof wordt vaak in Bix als vulmiddel gebruikt om de brok te kunnen persen.
Overstappen op een ander merk bix kan dus ook al verbetering brengen.

Als je paard al erg lang aan de dunne is dan zijn de darmen zo van streek dat verbetering moeilijk te verkrijgen is. Het is dus zaak om er snel bij te zijn.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 17:56

hij heeft dit al ruim een jaar ( heb hem een jaar)
maar hij heeft het niet aan 1 stuk door dan weer 4 weeken mooie drolen dan weer weekje dun dan weer goed dus wisselt af en ik kan niet vinden waarom verrander niet in mijn voer of zo

tinkersjakie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:07

Heb je hem weleens een zandkuur gegeven? Misschien dat ie daar last van heeft. Je kunt het altijd proberen......

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 18:52

en waarhaal ik die kuur vandaan ?/

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:20

miriamrocky schreef:
verrander niet in mijn voer of zo
Dat denk je misschien, maar het hoeft niet zo te zijn.

Ik heb jaren Havens bix gevoerd. Zeer onregelmatig was mijn paard aan de dunne, terwijl het hooi en de bix hetzelfde bleven. Tot ik er dus achter kwam dat Havens het vulmiddel in de bix nog al eens wijzigd. Als je dan net een verkeerde batch hebt, waar (in mijn geval dan) Soja in zat reageerde mijn paard daar dus op.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 21:02

ja maar ik heb al apart voer voor gevoelig paarden dus als goed is klote ze daar niet mee

droebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:46

miriamrocky schreef:
hij werkt elke dag als die niet voor de wagen loopt ben ik met hem in de bak bezig dus van aleen hooi kan dat beesie niet leven dan is die zo harstike mager
en 1 plakje hooi is in mijn oogen zat want hij kan dag en nacht gras eeten

Dan nog is 1 plakje hooi veel te weinig. Je moet er wel rekening mee houden dat er op dit moment helemaal niets in het gras zit. hooi hebben ze echt nodig, vooral als het kouder begint te worden. het kost hem op een gegeven moment heel veel energie om zich warm te houden.

curly2day

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:53

Wat voer je dan ?
Die van mij heeft een tijdje last gehad van natte winden, heb toe ngemaild naar havens en ben op hun advies de slobber gaan voeren.
Nu gaat het stukken beter.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 22:00

slobber mocht ik niet voeren van de DA
omdat rocky al zo veel vocht had en slobber bracht alleen nog meer vocht mee
hij verteert het gewoon heel snel maar gewonen broken is weer net te zwaar voor hem

maar wie weet waar ik zo zand kuurtje vandaan kan krijgen wil wel proberen

curly2dayik zal morgen even voor je kijkken heb het gehaalt bij fiets het is een soort slobber zeg maar dan al splakken weer gehard ( wel alle voedingen stofen weer toegevoegd nartuurlijk want die koken ze er uit )
dit is beter voor een paard wat snel eet hier moeten ze op kouwen dus al weer beter voor de vertering