Help!! paard vermagerd sterk!! (Chevrolet)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Help!! paard vermagerd sterk!! (Chevrolet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 20:06

ik weet niet wat ik hiermee aan moet!!
ze krijgt 2 kilo bix per dag
plus flink wat kuilgras, waar ze weinig van eet, als de baal op is, komt het oude gras wat ze haddne terug
ze heetf geen wormen, en ik rij amper
ik weet niet wat ik hiermee aanmoet...
ik wil de dierenarts er wel bijhalen, maar dat moet ik dan zelf betalen!
en er kotm nog bij dat dit d'r wintervacht is , wil wel eens weten hoe ze eruit ziet zonder die vacht...?nog magerder, vel over been
even een impressie hoe ze er nu uit ziet, gelieve geen commentaar dat ik d'r mishandel ofzo.. !!

het gaat om die grote grijze schat
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ze heeft zelf gewoon pijn als ik het zadel erop leg ; reactie : kop omhoog en trappen, ze heeft me getrapt omdat ik met de harde borstel op haar kont borstelde

is muslie of maisvlokken een idee om haar wat aan te laten komen, we voeren nu 2 weken bix bij
1 week 3 kilo per dag
nu 2 kilo, wegens het nog produceren van melk voor een 8 maand oud veulen.. * nu ik dit schrijf denk ik dat het ook wle door de melk kan komen* ik wacht reacties af

ellepel

Re: Help!! paard vermagerd sterk!! (Chevrolet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:10

laat een tandarts naar de tanden kijken.

veulen er bij weg halen als dat nog drinkt en veel meer goed hooi of kuil gaan voeren..
brok zou ik niet nog meer gaan geven, 3 kilo lijkt me meer dan genoeg.
lucerne is heel goed voer net als mais idd.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:11

Waarschijnlijk heeft ze grote problemen met haar tanden. Maakt ze brokjes ook nat of doet ze er extreem lang over. Ik weet of GW de DA in Beilen ook veel ervaring heeft met tanden. Anders even paard in de trailer zetten en naar de DA in Balkbrug, E., kost je rond de € 30,- inclusief verdoving en behandeling. Eventueel zou je nog een vitamine spuit toe kunnen dienen omdat ze toch te lijden heeft van dit geintje, kost ong. € 7,-

An_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:15

Veulen afspenen, goed ontwormen, tanden na laten kijken en onbeperkt hooi en kuil. Enne, ik zou ook een poosje niet rijden. Lijkt me dat je zadel ook niet geweldig meer ligt als ze niet altijd zo mager is geweest.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 20:20

ik heb niets over het kuil te zeggen, nog 1½ baal (ong 2 weken) en dna krijgen ze hun oude weer
tanden is niets mismee heeft de eigenaar naar gekeken , heeft ie verstand van
veulen staat nu snachts bij chef d'r moeder, en alleen overdag bij chef buiten, en ik probeer hem zoveel mogelijk bij haar weg te houden, chef accepteerd het ook minder
brok krijgt ze 2x 1 kilo per dag ochtend en avond.
ga wel na dat ik 16 ben, en er niet vele over te zeggen heb, ik wil best de dierenarts betalen , heb m'n verjaardagsgeld nog, maar als er dan niets blijkt te zijn is het voor jan banketstaaf geweest...
het stro in haar stal vreet ze ALLEMAAL op!! de volgende ochtend ligt er niets meer, alleen mest
dus ze ligt gewoon op een harde bodem
zaagsel willen ze niet, dat verteert niet, en daar is ariba allergies voor (en ze staan bij elkaar bij de stallen)
ik longeer nu elke dag 10 minuutjes, gewoon even beweging, maar denk dat ik haar nu tot januarie laat staan, en dna zien hoe het word

over het zadel, dat ligt nooit goed :S met doeken eronder wel.. en rijden gaat wel prima... alleen ze heeft echt geen bespiering dus het doet opstijgen gewoon pijn, ik wacht nu met rijden tot januarie en dna kijk ik verder
morgen muslie kopen en vitaminespuit, als dat in beilen te koop is..
ik laat het morgen wel horen!

ps : in de zomer ziet ze er PRIMA uit!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:30

mijn paard vermagert ook elke winter een beetje, maar niet zo erg. het lijkt me dat ze het kuil niet lust als ze daar niet veel van eet maar van het stro wel. aan eetlust ontbreekt het dus niet.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 20:31

ze vinden geen van 4 het kuil lekker
de andere 3 eten in het land wel maar chevy zondert af....
ik wete het echt ff niet meer! durf niet te zeggen tegen de eigenaar dat er ene dierenarts bij moet..

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:39

Bij de welkoop verkopen ze vitamine spuiten, waarschijnlijk heeft dit paard op dit moment te weinig aan 2 kg brok per dag, misschien wil de eigenaar dit met een halve of hele kilo per dag verhogen.
Niets ten nadele van de eigenaar, maar soms is het slecht te zien als paarden last van hun gebit hebben, je moet dan de mond goed openen en goed naar binnen kunnen kijken. De laatste kiezen zitten ongeveer bij hun ogen.

Maar als zij de brok gewoon opeet en zelfs de stal leeg eet, betekent het waarschijnlijk dat ze gewoon honger heeft en dus te weinig krijgt voor wat zij als prestatie moet leveren, als er ook nog een veulen parttime bij loopt te zuigen.
Ruikt het kuil muf, is het beschimmeld, paarden zijn erg kieskeurig wat hun eten betreft, maar bedorven eten zullen ze gelukkig laten staan.
Eigenaar zou in mijn ogen voor eetbaar kuil moeten zorgen.

Je kunt haar eventueel voor de zekerheid even een paar dagen temperaturen, goede temperatuur ligt tussen 37,0 en 38,5 bij een paard.

Succes ermee

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 20:41

het juiste kuil kon niet geleverd worden dus dna maar dit ipv niets..
ze eet wel bix enzo, we zijn nu van 3 naar 2 kilo gegaan, om ervoor te zorgen dat ze minder melk aanmaakt, veulen loopt er niet zo vaka meer bij, rijden doe ik niet meer, januarie gaan we pas weer naar de manege, ze is wel al wat dikker als op de foto's maar toch, ik wete het echt niet, morgen muslie kopen, en lekker slobber maken!

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:42

Als ze kuil niet lekker vind waarom dan geen hooi?
Probeer eens slobber en maismeel,dat hielp bij onze merrie ook toen ze na het spenen van het veulen weer vlees moest kweken.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 20:49

Ja ik heb geen idee, maar de eigenaar gaat niet 3 soorten spul kopen, hij zegt : over 2 weken , mischien wel over anderhalfe week hebben ze weer het oude spul
en ik wete niet hoe ze het veulen afspenen, ze staan toch bij elkaar in het weiland.. maar niet op stal

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:57

Wacht even af of ze aankomt wanneer ze weer hooi krijgt.
Het is normaal dat een merrie sterk vermagerd wanneer ze een veulen heeft gehad, daarnaast veramgeren de meeste paarden wanneer we de winter in gaan, dus niet teveel zorgen maken....

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 21:01

Kris25 : dit stelt me wel gerust
kan ik nog gewoon rustig 15 minuutjes per dag rijden, of maar even rustig aan doen

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:12

blijkbaar barst ze wel van de honger als ze al haar stro opeet.
Het kuilgras is dus waarschijnlijk van bijzonder slechte kwaliteit.
Misschien kan je zelf een paar baaltjes hooi voor haar kopen totdat er nieuw kuilgras is. Dit kost niet zoveel.
Er op rijden zou ik nog maar niet doen. Ze geeft zelf al aan dat dat haar pijn doet.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 21:14

nou barsten van de honger weet ik zo niet
ze eet heel snel d'r bix als ze dat krijgt, maar als ze zo'n honger zou hebben, zou ze of uitbreken int land, en naar het grasland ernaast gaan (een draadje over)
of gewoon dat kuil eten
kuil is goede kwali, braziliaans gras
maar blijkbaar vind chef t niet lekker, de andere 3 eten het wel..

Efes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:15

Mijn paard heeft dit ook gehad ik heb er toen een tandarts bij gehaald maar dat leverde nix op toen is de DA geweest en die kon nix vreemds vinden nu krijgt hij een ander soort bix> gold hij is nu heel erg opgeknapt en het gaat heel goed met hem

Efes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:15

en waarschijnlijk had het te maken met zijn spijsvertering dit kan jouw pony ook best hebben

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 21:18

we hebben sinds gisteren weer ene pak biks erbij gekocht.. dus kan nu ook niet opeens overstappen..
maar d'r bix eet ze wel normaal enzo
nouja hopen dat er snel nieuw gras geleverd word!!!

tinkersjakie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:39

Ik zal het veulen er maar een keer bij weg halen die vreet haar letterlijk op, die kan er al lang bij weg hoor.
Koop eerst zelf bij een boer ofzo een paar pakken hooi en geef haar veel, je kunt haar wel meer bix geven maar bix worden ze niet gauw dik van, dus geef haar goed hooi en veel.

Je kunt wel gaan wachten tot de er nieuw kuil gelevert wordt maar dat is niet redelijk tegen over je paard, sorry hoor maar hoelang hebben ze dit hooi/kuil al wat ze niet wil eten......

Want ik denk dat het geen goed kuil is en dat ze zich al zolang laat verhongeren en zich verder voert met het stro.

Ga zo snel mogelijk ander hooi/kuil regelen en geeft haar in meerdere keren per dag als het kan veel, liefst onbeperkt.

Lonan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:43

helemaal met sjakie eens dit is te gek voor woorden..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:51

Ik weet dat je er niks aan kan doen,maar heel eerlijkgezegd vind ik de rest er ook niet denderend uit zien op de foto's.
Ik denk om ze voller te krijgen helpt alleen maisvlokken.Of maismeel.Maar ook niet ieder paard houd van mais.
En of die eigenaar nu zo'n verstand van paarden heeft ? ik durf er mijn vraagtekens bij te zetten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 09:52

ik denk als ik alles zo lees dat de kwaliteit van de kuil erg slecht is...

dat ze al haar stro wel op eet geeft aan dat er met haar tanden niks mis is..
ik denk dat dat je hele probleem is, en dan kun je er van alles in gaan stoppen,maar ruwvoer( hooi/kuil) blijft het belangrijkste voer voor een paard.

wat je verteld over een slecht passend zadel wat alleen kan met doeken eronder vind ik niet kunnen, sorry, maar doe dat zadel dan weg en ga lekker zonder zadel rijden, denk dat dat vele malen prettiger is..

hele probleem is hier dus gewoon een kwestie van erg slecht voer, probeer dan desnoods ergens een baal hooi te kopen of anders, hooi is niet duur, kost je 2 euro per pak, een zak brok blijft veel duurder..

mijn pony had vorig jaar hetzelfde, werd erg mager door slechte kwalitiet hooi, toen hij goed hooi kreeg was hij na een maand alweer een heel stuk aangekomen..

succes!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:02

Wat ik eruit op kan maken, is dat dit paard niet van de TS zelf is...
Tja moeilijk.
Het enigste wat je echt kan doen is of zelf enkele balen goed hooi kopen, of de eigenaar echt proberen duidelijk te maken dat het zo de verkeerde kant op gaat.
Ik zou wel stoppen met rijden!
Succes.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 15:30

leonietje schreef:
helemaal met sjakie eens dit is te gek voor woorden..........

Hoezo te gek voor woorden??
Ze vreet al jaren d'r stal leeg..
en we hebben net nieuw kuil... in het weiland at ze het gisteren wel.. maar op stal.. no way!
en ik denk niet dat het erg op prijs gestelt word als ik zelf hooi ga kopen, en daar ga opslaan en bewaren enzo..
de eigenaaresse zegt dat het gewoon komt door de winter en omdat ze van de zomer niet gehad heeft (behalve gras)

ik ga straks even overleggen met de vader van de eigenaarse die heeft er momenteel wat meer over te zeggen...

maar alsjeblieft ga mij nu niet lopen afkraken met dak d'r nie goed verzorg (qua voer) want ik heb d'r geen hol over te zeggen

komop, ze gaat er niet dood aan, ze eet gewoon bix en wortelen en zo nu en dan ene hapje kuil... en ik rij d'r niet meer zolang het gras er nog niet is...

Even een vette reactie over de andere paarden!!, die zijn ABSOLUUT NIET te mager.. toska is vele te dik! en ariba is arabier, en is altijd al zo geweest, en het veulen is ook zo rond als een tonnetje, met toska zijn we druk bezig met afvallen door te longeren enzo!!

Over het zadel!
Het zadel opzich past wel.. we hebben er alleen witte doeken onder de kussens zitten, zodat het wat hoger ligt, ligt prettiger voor haar, zonder die doeken kom ik er niet eens op..
puur geen bespiering bij de schoft, ik stuig nu op via de waterbak.. heeft ze geen last van..

Ariba at het kuil eerst ook niet op stal, maar nu in het land wel.. dat is gewoon een kieskeur, hij drinkt ook niet uit de waterbak, maar moet perse in een emmer
en het veulen at het eerst ook niet, nu ook gewoon en niet zo'n beetje ook.. die vreet alles op!

als ik deze foto's vergelijk met de foto's van gisteren en eergisteren : chef word wel al wat dikker, maar de bespiering gebeurt nog niets (rij momenteel niet)

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:10

misschien kan je haar longeren voorlopig, om spieren te kweken?
kan je niet met de eigenaar om de tafel gaan, om er gewoon over te praten, op een - het interreseert mij gewoon- manier?
gelijk dan even vragen hoe en wanneer het veulen wordt gespeent
je kan voor de merrie toch wel bijvoorbeeld elke dag een brood meenemen en bij haar in de stal aan haar geven, dat soort dingen?
en idd een vitamine spuit...
je kan vast wel een páár euro tjes missen voor je verzorgpony?
en daar heeft ze dan ook wat aan.
succes ermee!