Stalbenen..!!!Help..!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blue9

Stalbenen..!!!Help..!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 19:48

Hallo..!!
Ik heb een klein probleempje en hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ik heb een verzorgpony die ik 1 keer per week rij..!!(soms zelfs maar een keer in de twee weken) Ik kan er niet zelf naartoe, alleen als de mensen ook gaan, dus vaker rijden is niet mogelijk. Het is een drukke c-pony. Als hij lang niet meer gereden is(1 á 2 weken), kan ik dan zo gaan rijden..?? Ik stap van te voren altijd wel even (7 minuten). De pony gaat ook de wei op..(drie x ong. met goed weer, dus geen regen).
Ze longeren de pony ook niet. En het is ook al een pony van bijna twintig( wel een goede conditie). Maar hebben jullie misschein tips voor mij hoe ik dan het beste kan rijden. Of is er misschien een speeltje (bal ofzo) dat ie toch wat beweging krijgt..?? Heel erg bedankt!!
Gr0oetjess.

monsera

Re: Stalbenen..!!!Help..!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:59

Als ik het goed heb begrepen staat de pony normaal op stal met mooi weer staat ze af en toe op het land 3 keer per week en als het mee zit rij jij haar 1 keer per week maar ook wel eens om de week?

Ik zou eigenlijk alleen maar gaan stappen met de pony en mss af en toe een rondje draf.Hij is al best wel oud en heeft eigenlijk meer beweging nodig dan hij nu krijgt.maar hij krijgt nu te weinig beweging zodat je niet te veel van hem kan vragen.Is er niet iemand die hem wel meer beweging kan geven?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 14:42

Aan je titel te lezen heeft de pony last van stalbenen. Stalbenen komt vaak voor bij (oudere) paarden die lang op stal staan en dus weinig beweging hebben. Ook kunnen stalbenen ontstaan door spierverzuring (overbelasting de dag of dagen daarvoor).

Het is natuurlijk niet jouw paard en je kunt er niet heen wanneer je wilt. Als je gaat rijden is het verstandiger om het rustig aan te doen en bijvoorbeeld maar een half uurtje te rijden omdat de pony heel onregelmatig bereden wordt en i.v.m. eventuele spierverzuring. Gewoon stappen en af en toe even draf. Met 20 jaar kun je een pony nog best licht berijden (veel stappen, wat draf en een rondje galop), maar dan is het erg belangrijk dat je het regelmatig doet. Het is vooral voor een wat ouder paard belangrijk om regelmatig te bewegen.

Drie keer per week in de wei met goed weer vind ik persoonlijk te weinig. Met goed weer zou de pony elke dag buiten moeten staan. Nu met dit weer (regen e.d.) komt de pony dus gemiddeld 1 keer per week uit stal wanneer deze bereden wordt???? Dit is veel te weinig en zo is het niet gek dat de pony stalbenen krijgt!!!!

Kijk eerst eens of het niet mogelijk is om de pony vaker buiten te zetten. Al is het een paar uurtjes in de rijbak. Probeer in overleg met de eigenaren iemand te vinden met een auto of iemand daar in de buurt die meerdere keren per week naar de pony toe wilt en hem aan de hand laat stappen of het rijden wat op gaat bouwen. Het is natuurlijk de verantwoording van de eigenaar om goed voor de pony te zorgen en te zorgen dat deze genoeg beweging krijgt!!!

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:35

het verbaast mij eigenlijk dat ie nog niet speirbevangen ofzo is, er gebert weinig mee en dan in ene word er mee gereden, mazzel dat het tot nu toe goed gaat...

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 18:17

Bedabkt voor jullie reacties.!!
Ja ik weet het ..Maaruh...het is wel een super actieve piny he...die veel jonger lijkt dan 20 en pas laat is ingereden..(9 jaar)..Ik zal eens kijken wat ik kan zeggen tegen de eigenaar..!! Maar, bestaat er niet iets (een speeltje ofzo), dat de pony toch eenbeetje beweging krijt in zijn benen..??

Gr0oetjess..!!!
ps. hoe kan ik ziend at mensen op mijn advertentie gereageerd hebben..??

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:07

Hoi,

Ja je kunt wel iets van een equibal in de stal leggen. Deze bal is erg duur (€86,00 bij divoza), maar er zal vast een goedkopere variant zijn. In de stal kun je de pony natuurlijk vrij weinig laten bewegen en het zal weinig helpen aan stalbenen, maar het is natuurlijk iets leuker. In die bal kun je brokjes in doen en als de pony met haar de neus de bal rolt vallen deze eruit. Sommige vinden het geweldig, maar sommige paarden raken er zwaar gefrustreerd van!!!

Afbeelding

Ik snap dat de pony nog heel actief is en je kunt haar ook best lekker doorrijden, maar dan moet je het wel heel regelmatig doen. Anders krijg je spierverzuring met als gevolg stalbenen, net als nu. Nu zou ik niet meer doen dan veel stappen, een beetje draven en een rondje galop doen en niet langer dan 30 min rijden. Spuit na het rijden trouwens de benen af met koud water dit helpt ook een beetje tegen de zwelling. Het is gewoon heel erg belangrijk dat de pony dagelijks wat uren buiten haar stal kan lopen. Al is het wat stappen aan de hand. Kan de pony daar niet in de bak en waarom mag ze met goed weer maar 3 keer per week in de wei? Juist voor een wat ouder paard met stalbenen is het ontzetten belangrijk om heel regelmatig te bewegen!!!! Ik snap dat het ontzettend frustrerend moet zijn voor jou. Ik denk dat de beste oplossing is om iemand in de buurt te zoeken die haar buiten jou regelmatig beweging wilt geven.

Ow als je gewoon op het forum zit zie je links boven onder het icoontje 'nieuwe berichten' staan. Dit zijn je privéberichten die mensen naar je sturen. Rechtsboven zie je 'bekijk je eigen berichten'. Hier staan alle topics die jij geopent hebt of waar je op gereageerd hebt onder elkaar. In de rechterkolom staat wie en wanneer er voor het laatst gereageert heeft. En dan kun je nog als je een reactie typt bij 'post reply' onder het tekstblokje wat dingen aanvinken. Als je 'stuur mij een email als er een antwoord is geplaatst' aanvinkt krijg je dus een email als er nieuwe reacties zijn. Ik hoop dat het allemaal wat duidelijker is

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:40

Anky gebruikt stalbandages tegen stalbenen

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 20:00

Heejj,
super bedankt allemaal..!!Ik ga er echt iets mee doen..en uhh mijn berichten kan ik nu ook vinden..
Dankjullie
Gr0oetjes..(K)