Stand benen: koehakkig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dianta

Stand benen: koehakkig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 13:16

Hallo allemaal!
De defenitie van koehakkig is: de sprongewrichten draaien naar buiten waardoor de hoeven naar buiten staan.
Kan dit gevaarlijk zijn voor paarden?
Moeten de hoeven eventueel anders bekapt worden?
Houden ze er rekening mee op keuringen? Of kan je paard daardoor afgekeurd worden?

Groetjes,
Lore

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:46

bij koehakkig komen de hakken juist bij elkaar, hoe jij het zegt heeft het paard o benen, of bij de hoeven ook wel toontredend genoemd, de hoefsmid kan hier idd wat aan veranderen, maar als het de hakken zijn die naar elkaar toe staan dan kan ie er weinig aan doen...

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:46

o oliebol sorry verkeerd gelezen!!! blond he hahahhaa

Vayo

Re: Stand benen: koehakkig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:57

Hoi,

Er zijn best wat paarden met achterbenen die iets of wat koehakkig staan. Het komt vooral veel voor bij dravers. Of het kwaad kan voor het paard hangt af van de mate van de koehakkigheid, maar het kan spat veroorzaken.

De stand is eventueel iets aan te passen met speciaal beslag, maar dit dient dan wel voor het 3e jaar te gebeuren. Na het derde jaar zijn de groeilijnen van de botten gestabiliseerd en kunnen niet meer verandert worden.

Of het paard bij verkoop/aankoop ermee door de klinische keuring komt weet ik niet zeker, maar ik denk dat dit afhangt van de mate en waarvoor je het paard wilt gebruiken (fok, recreatie, sport). Maar als zo'n paard door de keuring komt zal er wel een aanmerking op het keuringsraport verschijnen.

Ik hoop dat ik je iets heb kunnen helpen. Maar heb je een paard met koehakkige achterbenen of wilde je er gewoon meer informatie over?

Hieronder een plaatje (afwijking hierop is wel erg zwaar):
Afbeelding

taverno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:11

Ja hoor,een paard wat koehakkig is komt door de keuring heen.Ik heb namelijk vorig jaar een paard gekocht wat koehakkig is.
Geen probleem,ze loopt als een tierelier.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 00:15

mijn pony had door haar slechte conditie als veulen ook een koehakkige stand. ik heb het zelf steeds bijgehouden met bekappen, door vaak kleine stukjes bij te zetten. het is nu bijna weg, ze is 2,5 jaar. mijn paard heeft het een piepklein beetje, maar geen van beiden hebben ze er last van...

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 10:51

de dochter van mijn merrie heeft ook zon beenstand.
die is nu al 8 jaar en heeft nergens last van .
hij kan super springen . en ze doet er verder alles mee .

vuilnisbakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:36

het is zelfs zo dat paarden die een beetje koehakkig staan sterker zijn dan paarden met gewoon rechte benen (als je zo'n paard al mocht vinden)

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:56

koehakkige paarden komen gewoon door de keuring.
Koehakkige paarden zijn vaak goede springers of springen gefokt.
Koehakkige paarden zijn er veel............

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 20:53

Bedankt allemaal voor te reageren! Ik vond niet veel informatie op het internet, dus erg bedankt.