Groene leem en enting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Groene leem en enting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 01:01

Hoeveel weken moet je wachten vooraleer je met groene leem kan starten?(inwendig)Paard wordt volgende week donderdag ingeënt.
Dan had ik nog wat vraagjes over entingen
Hij wordt/werd altijd ingeënt tegen Rhino,Influenza en Tetanus.
Hoeveel keer per jaar moet je enten tegen influenza?
Tetanus volgens mij maar 1x jaar en Rhino vinden we zelf niet nodig aangezien de hele stal niet wordt ingeënt en het alleen tegen de verkoudheidsvorm beschermt of zit ik fout en vinden jullie het wél nodig?
Ik vraag dit omdat de vorige DA(sinds vandaag nieuwe,oude kwam nooit opdagen)heel raar deed over de entingen:

13/5/05 is hij geënt tegen Rhino en Lot/hatch(ken ik niet,denk de naam van de spuit) is Duvaxyn R(R in een klein bolletje).

27/10/05 is hij geënt tegen influenza en tetanus,Lot is Duvaxyn iet en RN 01600

MAAR het rare is:
DA zegt dat hij nog eens moest komen na 3weken(die we inmiddels AL LANG voorbij zijn)om nog eens influenza en tetanus te geven om volgens het boekje in orde te zijn (Tetapur en Equiffa)

Ik snap niets van zijn uitleg,is dat waar wat hij zegt?
Wat is Lot en wat betekenen die namen van de spuiten?
Wat is rabies/rage?

Hoop dat jullie me zsm een antwoord kunnen geven

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 15:33

Lot/batch is een produktienummer/code. Net als bij de uiterste verkoopdatum van melk bv geeft het aan wanneer het is geproduceerd, en tot hoe lang het houdbaar is.
Duvaxyn is een merknaam, van de firma Duphar, en is idd een vaccin tegen influenza en tetanus. Tetanus is in principe een jaar of 4 goed, maar aangezien de vaccins in combi worden gemaakt verkocht zit je eraan vast.

Je paard moet altijd een basisenting hebben, dat zijn 2 entingen die minimaal 21 dagen en maximaal 92 dagen uit elkaar moeten liggen. Als die basisenting niet terug te vinden is (dus niet in boekje of paspoort staat) moet die opnieuw gegeven worden.
Daarna is 1x per jaar enten in principe voldoende.
Als je internationale wedstrijden rijdt is 2x per jaar influenza enten verplicht. Een influenza enting is ongeveer 8 maanden werkzaam, dus 1x per jaar is eigenlijk strikt genomen net te weinig, vandaar die regel. Maar nogmaals, 1x per jaar is gebruikelijk als je niet internationaal start.

Rabies is hondsdolheid. Ook paarden kunnen daartegen ingeent worden. Jouw paard moet wel haast uit het buitenland komen, als hij wel eens tegen rabies is geent, want in Nederland is dit niet gebruikelijk.

Ook voor Rhino moet je een aantal keren per jaar enten (2-3 keer), wil het werken, en dan nog is het geen garantie.

Groene leem geloof ik niet in dat dat entstof uit het lichaam zou halen, dus daarvoor moet je niet bij mij zijn

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 18:58

Dus als ik goed begrepen heb gaat het hier om een basisenting,alleen,waarom wordt het gegeven?Waarom is 1x enten niet voldoende?
Die basisenting wordt maar 1x in zijn leven gegeven en daarna gewoon 1x per jaar enten?

Ik rij geen wedstrijden,momenteel komt het paard niet verder dan de manège dus dan lijkt me 1x per jaar genoeg.
Ent je trouwens tegen Rhino?Aangezien je op me overkomt alsof het niet al te veel nut heeft volgens jou.

Maar wat ik niet begrijp,wat is RN 01600 dan?
En wat bedoelt hij met Tetapur en Equiffa?Want als ik hoor zoals jij zegt zou hij toch simpelweg Duvaxyn kunnen geven?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 09:42

De basisenting bestaat uit 2 entingen, met 21 dagen - 92 dagen tussenruimte. Eén keer enten geeft onvoldoende immuunsreponse. De tweede enting zorgt pas voor voldoende antilichamen in het bloed. Het afweersysteem moet als het ware eerst wakker worden gemaakt, dat doet de eerste enting.
RN01600 is ongetwijfeld de batchcode.

Herinenten met Duvaxyn kan inderdaad ook. 0
Zo te horen aan de merknamen zouden Tetapur en Equiffa wel eens losse vaccins van respectievelijk Tetanus en Influenza kunnen zijn. Er is geen enkele reden om die los te geven bij een basisenting. Voor de eerstvolgende herhalingsenting zou je dus wél alleen Influenza kunnen geven, omdat tetanus in ieder geval 2 jaar werkt, en volgens de laatste onderzoeken zelfs 4 jaar.

En nee, ik ent niet tegen Rhino. Ook toen ik regelmatig veulens fokte heb ik dat nooit gedaan.
En verder ent ik ook niet tegen droes (want dat bestaat ook nog).

droebel

Re: Groene leem en enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 09:55

Vraag de silverlinde eens hoe het zit met die groene leem.
www.silverlinde.com
Zij hebben mijn paard ook een groene leemkuur gegeven en er ook bijverteld hoe het zat met die entingen. maar ik weet helaas niet meer hoe dit zat.
Geef je naast de groene leem ook nog druppels of alleen de leem??

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 19:14

Zo,nu weet ik genoeg,mag ik ff alles samenvatten?
Dus wat de DA geef is een basisenting en volkomen normaal,Duvaxyn zijn influenza en tetanus samen en dat moet binnen min21 en max92 dgen weer gegeven zijn,RN01600 is dan de code van Duvaxyn?

Hoe zit dat met die groene leem?Weet er iemand hier verder iets van?(ik ga eens op je site snuffelen droebel)

@droebel,ik geef nu druppels,silsterk 3x en bachbloesems 3x per dag,verder 1x massage-olie per dag en na de entingen zouden we gaan starten met groene leem + waarschijnlijk ook die druppels

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:20

Waar voor zijn die druppeltjes dan? Ik geef de groene leem kuur zo, zonder toevoegingen. Zijn die druppels ook om te reinigen inwendig?

Josefien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:26

Ik heb bij de Silverlinde cursus gevolgd.Na 3 weken heeft het lichaam alles verbruikt wat het moet verbruiken en worden de restanten opgeslagen in de depots van het lichaam. Dit geeft op den duur klachten, dus vandaar dat reinigen goed is standaard 2 keer per jaar. (bij klachten als vaak verkouden of kwakkelen mag het vaker)Je mag 3 weken na een inenting, wormkuur, antibioticakuur etc een leemkuur gaan geven. Voor info in een Word document even mailen naar info@natuurlijkinbalans.nl. Overigens gebruik ik nu tegenwoordig een rijkere leem, waarbij je de druppels (etherische olien ) niet meer hoeft te geven. Kan bij gechipt paard gebruikt worden en is ook een stuk goedkoper (9,90 per kuur) Bedenk overigens wel dat reinigen (ondanks dat de kuur die ik gebruik/verkoop energie geeft) een wissel trekt op het lichaam, dus niet te zwaar belasten!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 20:18

Wat bedoel je met een wissel?

Ik geef Bach Bloesems,Silsterk en massage-olie
Van de twee laatste heb ik niet zo gauw het gevoel dat ze helpen maar de Bach Bloesems helpen super

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 20:46

Ik geef een groene leem kuur met dagelijks 1 druppeltje jeneverbesolie.
Mijn paard is deze zomer erg ziek geweest (veel medicijnen) en zodoende moest ik beginnen met 2 weken, 2 keer daags een mespuntje groene leem. Daarna 2 weken niets. Dan 2 weken 2 keer daags een theelepel en weer 2 weken niets en morgen begin ik met 2 weken, 2 keer daags een eetlepel groene leem in appelmoes light met 1 keer per dag 1 druppeltje jeneverbes.
Mijn paard doet het hier erg goed op.
Er is mij ook verteld dat je ca. 3 weken na een enting, wormkuur of andere medicijnen de groene leem kan geven.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 18:04

Ik had nog even een vraagje
Wat zijn jullie ervaringen met groene leem?Werkt het volgens jullie?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:59

Dat is voor mij nog iets te vroeg om te zeggen. Wat ik wel ontdekt heb is dat ze minder talgklierbultjes heeft.