Tumor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gul

Tumor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 00:57

Hallo mijn naam is Gul en ik heb een kwpn-er Julius.

Toen ik laatst terug kwam van 2 weken vakantie ondekte ik bij Juul een bult onderaan zijn hals net boven de sluiting van zijn deken, hij is onderzocht door een da, echo gemaakt en kweekjes genomen en nu zou het wel eens een tumor kunnen zijn. (in de kweekjes zaten cellen die daar op duiden).
Ik moet terug komen voor nog een echo en eventueel een biopsie en als het dan echt een tumor blijkt te zijn willen ze dat weg halen.
Ik geloof niet dat de da op die plek ooit een tumor had meegemaakt ( rond de luchtpijp).Dat weghalen klinkt leuk maar ik zou toch wel graag meer ervaringen van anderen willen horen van hoe het daarna zou kunnen gaan. Ik weet het natuurlijk nog niet zeker maar ik wil toch wel iets voorbereidt de eventuele strijd in gaan.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 01:25

Vertel eens wat meer over de tumor, is het een sarcoid? En in het geval van een sarcoid, denk je niet dat het weghalen de uitbreiding van dit sarcoid nog gaat stimuleren?
Als het echt een sarcoid is, en het paard er verder geen last van heeft, het ook verder het gebruik van het paard niet belemmerd, zou ik het laten zitten. Weghalen van een Sarcoid kan de oorzaak zijn dat het gaat verspreiden en dit de het einde van het paard nog bespoedigd.

Gul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 01:37

Wow wat is een sarcoid? Zoals ik al zei zover zijn we nog niet dat we al zeker weten wat het is dat moet nog blijken. Maar dit zijn de dingen die ik dus wil weten want hij heeft er dus totaal geen last van en de da begon al gelijk over weg halen maar ik weet dat daar ook ellende van kan komen. Dus vertel....

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 01:56

Een Sarcoid is een soort huidkanker dat niet overslaat op interne organen. Als et op een plek zit waar het bijvoorbeeld door het tuig neit wordt gehinderd is het beter om het te laten zitten, omdat weghalen de verspreiding van de kanker nog bevorderd.

Kijk anders even hier: http://pcwww.liv.ac.uk/sarcoid/facts.htm

Gul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 02:07

Bedankt ik ga kijken. Maar kan het als het een sarcoid is de grote hebben van een tennisbal?

Gul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 02:13

Ik zal nog even wat duidelijker zijn. Het is dus een keiharde bult onderaan zijn hals ter grote van een tennisbal. Op de eerste echo was te zien dat er vreemd weefsel over het normale spierweefsel zit. Zijn huid is in orde en zijn vacht ook.Geweldig dit hier heb ik echt wat aan!!

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 08:59

Dit klinkt niet als een Sarcoid om eerlijk te zijn, dit komt namelijk niet voor rond de luchtpijp. Heeft de dierenarts al gezegt of het goed of kwaadaardig was of konden ze dat nog niet uit de kweek halen?

Gul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 09:26

Nee dat kan hij pas zien na een biopsie.
Het hoeft dus ook niet ernstig te zijn dat wordt dus nog bekeken. Hij belde gisteren toen ik aan het werk was dan mag ik al helemaal niet bellen (buschauffeur) en op dat moment begint wel alles in mij hoofd te ratelen (wat zegt ie nou toch allemaal) maar echte vragen stellen lukt me dan nog niet. Maar het kwam er op neer dat ze eerst verder moeten kijken.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 13:45

Sarcoids verspreiden niet hoor Cassidy. Het blijft dan dezelfde sarcoid die wel kan veranderen in een andere variant die heel erg snel groeit. Dan wordt het binnen een paar weken een enorm tumor, i.p.v. een tumortje. Sarcoids gedragen zich ter plekke als huidkanker, maar het zaait dus niet uit. Als het een sarcoid is, laat dan a.u.b. niet wegsnijden of branden. De kans is 50 \ 75 % dat het terugkomt.

In dat geval is de Liverpoolcream een optie. Mocht het een sarcoid zijn, stuur me dan maar even een PB.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 13:45

youngster schreef:
Dit klinkt niet als een Sarcoid om eerlijk te zijn, dit komt namelijk niet voor rond de luchtpijp. Heeft de dierenarts al gezegt of het goed of kwaadaardig was of konden ze dat nog niet uit de kweek halen?

Het is niet de meest voorkomende plek, maar het kan wel.

miekedar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 15:56

Ik hoop voor jou echt dat het geen tumor is. Aan je uitleg te horen is dat nog niet helemaal zeker dus ik duim met je mee!
Ik kan alleen een beetje men eigen ervaring vertellen. Ik ga heir niet de hele geschiedenis van men knollie uit de doeken doen. Je kan altijd eens op mijn profiel kijken. Bij mijn paard werd een tumor vermoed (niet wetenschappelijk vastegesteld) ik had niet het geld om het onderzoek te laten doen en als ik het geld had weet ik ook niet of ik het zou laten doen. Het zou iets in haar sinussen geweest zijn. De operatie zou gevaarlijk kunnen zijn kwestie van zenuwen en bloedbanen. Het was ook niet zeker dat daarmee alle kwaad geleden was.
Ik heb gekozen om af te wachten en hulp gezocht in de natuurgeneeskunde.
!!OPGELET IK ZEG HIER NIET DAT NATUURGENEESKUNDE TUMOREN KAN GENEZEN!!!
Ik heb goede ervaring me Silsterk, te koop bij de silverlinde en de paardendrogist. Mijn paardje is nu 3 maand genezen van haar kwaal.
Twee maanden geleden stelde we bij onze hond een gezwel vast zo dik als een knikker. Ik ben er mee naar de DA geweest. Hij heeft er in geprikt en kon niet zo direct een diagnose stellen. Hij was ook geen voorstander van een operatie omdat de hond al bijna 10 is. Hij dacht aan een tumor. We moesten in het oog houden dat de bol niet dikker werd, kwaadaardige gezwellen staan er om bekend dat ze snel groeien. Drie dagen later was de bol zo dik als een golfbal, helemaal ontstoken, rood en etterig. Ik ben direct silsterk beginnen geven en wondspray op beginnen spuiten (advies silverlinde) in de hoop de ontsteking te bedwingen. Ik heb het 14 dagen gegeven en de ontstkening nam af. Maar het straffe is dat nu na 1 maand heel de bult weg is.....

Gul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 20:40

Dat laatste komt mij ook bekend voor. Mijn hond had ook zo,n bult en daar moesten ze ook perse in prikken om te kijken en ik had al besloten om dat niet te laten doen maar toen hebben ze me toch over gehaald. (gewoon stom van mij) De bult werd daarna dikker en er is nooit geen haar meer op gekomen en het was uiteindelijk alleen maar een vetbult.
Dat is ook een van de redenen dat ik zoveel mogelijk wil weten over mijn paard en ervaringen van iedereen wil horen, als ik niks weet blijf ik weer zo afhankelijk van de dierenarts.Julius is ook al 14 en als hij b.v met een tumor (als dat het is) nog een paar jaar door kan gaan zonder dat hij er last van heeft weet ik ook niet of ik hem al die ellende van prikken en snijden en schoonmaken en hechtingen aan wil doen.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:45

Wordt een beetje angstig van dit topic. Heb zojuist bij jamaica een bultje aan de binnenhant van haar achterbeen ontdekt (op het onbehaarde gedeelte) en het heeft wel wat weg van de dichte bultjes op deze foto http://pcwww.liv.ac.uk/sarcoid/images/R1.jpg
ik ga dit topic even goed in de gaten houden, en kijken wat ik erover kan vinden.
Het lijkt iig niet gevoelig

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:39

Het kan ook een melanoom zijn. Is het toevallig een schimmel?
Ook wanneer het een lipoom of een papiloom is hoef je jegeen zorgen te maken.
Mijn schimmel kreeg twee melanomen op zijn hoofd en die zijn operatief verwijderd. Dat is ruim een jaar geleden en hij heeft nergens meer last van...
Ook goedaardige tumoren groeien snel. Een goedaardige tumor kun je vastpakken en bewegen. Deze hoort niet vast te zitten aan de huid!

miekedar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 12:25

weet je al iets meer van de DA?

miekedar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 12:27

stef schreef:
Wordt een beetje angstig van dit topic. Heb zojuist bij jamaica een bultje aan de binnenhant van haar achterbeen ontdekt (op het onbehaarde gedeelte) en het heeft wel wat weg van de dichte bultjes op deze foto http://pcwww.liv.ac.uk/sarcoid/images/R1.jpg
ik ga dit topic even goed in de gaten houden, en kijken wat ik erover kan vinden.
Het lijkt iig niet gevoelig

Ik zou nooit aarzelen om een DA te laten komen en een diagnose te laten stellen!!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:05

Geen paniek zaaien!

Het kan vanalles zijn, een vetbultje, een wratje, een eiwitbultje, een haver bultje enz. Allemaal zaken waar je geen DA bij nodig hebt en ook niet van in de stress hoeft te schieten...

cloaca

Re: Tumor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 17:26

hmm ik heb alleen ervaring dat ik het zelf heb gehad maar dat is natuurlijk heeeel anders ghehe...

maar ik denk dat je dan wel geluk hebt dat hij aan de buitenkant zit, net onder het vel zegmaar, en niet ergens middenin haar lichaam, dan is het weghalen ook stukken moeilijker, (en duurder denk ik)

maar ik heb er niet echt veel verstand van.... sterkte ermee

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 17:52

mijn pony heeft twee keer een tumor gehad in zijn neus, vlak onder zijn oog... Was gelukkig goedaardig en goed te behandelen.. Sterkte met je paard!

Gul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 18:54

Moet pas over 2 en halve week terug komen om te kijken of er dan iets veranderd is op de echo, vandaar dat ik deze tussentijd gebruik om zoveel mogelijk ervaringen en informatie op te doen.Alleen als ik het zie groeien moet ik gelijk met hem terug komen.

Gul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 20:59

Ik wil nog even bedanken voor de reactie maar vooral ook even melden dat die bult vanzelf al bijna helemaal is verdwenen.
Snappen doe ik het niet helemaal omdat de da het al over tumor cellen had dus hem moet ik nog even bellen.
Blij ben ik er natuurlijk wel mee en ik ga er vanuit dat het niks ernstigs was.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:17

dat is goed te horen gul! die van Jamaica zit er nog en is niet verandert in vorm of maat (zowel niet positief als negatief)
Van de week komt de DA toch op stal om te enten, dan laat ik hem gelijk even kijken

Gul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 22:39

Nou dan hoop ik dat het ook bij jullie niks is en ik hoop dat je het even laat weten wat de da ervan gezegt heeft.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:17

DA is vandaag geweest, volgens hem is het een kyste (althans, kreeg een sms van een stalgenoot, was er zelf niet bij ivm werk.Nog even in de gaten houden en als ie niet weg gaat of ze er last van krijgt weg laten halen