Is het normaal dat ze zoveel hengstig is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzii

Is het normaal dat ze zoveel hengstig is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 19:48

Mijn pony is heel regelmatig hengstig, ook nu weer in het putje van de winter.
Nu ben ik woensdagavond met haar gaan rijden en ze begon na een half uurtje plotseling te manken en heel erg stijf te lopen op haar achterhand. Ik ben meteen afgestapt en heb haar op stal gezet.
Op aanraden van een vriendin heb ik een ostheopaat opgebeld om na te kijken of er niets vastzat in haar haar rug of heup. De dag nadien is hij langsgekomen en hij heeft haar benen, rug en heupen volledig nagekeken. Ze was wel erg agressief als hij aan haar flanken kwam en ik merkte dat ze terug hengstig was. De diagnose was dat ze niets mankeerde aan haar gevrichten e.d. maar vermoedelijk een hormonaal probleem heeft of problemen met de eierstokken of baarmoeder. Volgende week komt de dierenarts voor een verder onderzoek.
Kan iemand mij ondertussen al vertellen welke hormonale problemen er zoal veel voorkomen bij merries en kan ik er zelf al iets aan doen?
Het manken en stijf lopen is ondertussen weer hememaal verdwenen.

DGKstudent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 14:58

wat betreft de hengstigheid kan het volkomen normaal zijn dat ze zelfs in de winter nog hengstig is, aangezien ongeveer `15-20% van de merries zelfs nog in de winter normaal cyclisch kunnen zijn.

Patriesja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:23

wij hebben ook zo'n merrie die erg veel last heeft van de hengstigheid...... zij heeft erg last van kramp in de eierstokken zeg maar.......
elke keer voor de hengstigheid moet ik r inspuiten met een middel die die kramp kan verminderen... helpt super!!

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:37

hoi hoi

Het is niet een antwoord op je vraag, maar er bestaat zoiets als een piesmerrie.
Dit zijn merries die hensgtig zijn of onderweg zijn om hengstig te worden.
Ik heb zelf zo een merrie gehad. Ze was altijd onderweg om hensgtig te worden of volop hengstig.
Stond zo een beetje altijd te piesen als je bij haar liezen kwam.
Er was helemaal niets mis met deze merrie en heeft gewoon twee gezonde veulens gehad.
Dus het komt vaker voor dat merries heel vaak hengstig worden zoals het ook voor komt dat ze haast nooit hengstig worden of geheel geen signamen geven van hengstigheid...

Succes met je paardje...

groetjes
Lecytinker

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:33

Ik heb hiervoor een homeopatisch middel gebruikt zonder hormonen, werkt super en is gezonder voor je paard!

Dreeke

Re: Is het normaal dat ze zoveel hengstig is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:40

Mijn merrie heeft er geen last van, maar andere merries
op stal wel, die staan ook om de haverklap hengstig.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 08:33

Heeft die osteopaat ook naar haar nek en rug gekeken? Zo niet dan kan ik je nog wel meer vertellen maar dat komt dat straks...

Lizzii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 12:22

Ja, hij heeft haar helemaal nagekeken en alles was OK. Ondertussen is de hengstigheid weer helemaal over en loopt ze terug als een trein.

Lizzii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 12:24

patries_kjp schreef:
wij hebben ook zo'n merrie die erg veel last heeft van de hengstigheid...... zij heeft erg last van kramp in de eierstokken zeg maar.......
elke keer voor de hengstigheid moet ik r inspuiten met een middel die die kramp kan verminderen... helpt super!!

Ik denk dat ze inderdaad last heeft net voor ze hengstig moet worden. Ikzelf heb daar soms ook last van dus kan me wel inbeelden dat het bij pony's ook kan voorkomen
Welk middel geef je dan?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:40

Gelukkig maar dan heb ik verder geen commentaar.

Patriesja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:39

ze krijgt Oestrovetsan