dilemma, peesblesure wat zou jij doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amie

dilemma, peesblesure wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 19:31

Mijn pony amici, heeft een maand gelede een peesblesure opgelopen en krijgt sinsdien ook allerlei andere problemen, mok, bloedvergiftiging en een soort allergie. Hij heeft ook een snel groeiende kwaadaardige tumor bij zn speekselklieren waarmee hij niet oud kan wordem. De arts zij na het maken van een echo dat hij nooit meer kan springen of dressuren en hij zou een kleine kans hebben om na een jaar een beetje recreatie kunnen rijden. Maar dan zou je wel elke keer problemen kunnen krijgen met zijn been.
Ik dacht natuurlijk meteen we gaan een jaar met hem stappen.. maar nu ga ik al een klein beetje twijfelen wat ik moet doen. Hij mist het rijden heel erg en is minder gellukig. Als hij elke keer weer wat erbij gaat krijgen.. moet hij gaan lijden en dat wil ik echt niet. Aan de andere kant als hij nu even problemen heeft en over een jaar is het ergste over en heeft hij weer een leuk leven.. ik denk dat ik het allemaal af ga wachten hoe het gaat.. Wat is jou mening? heb je zelf ook zo iets meegemaakt?
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen... xxx amie

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:55

He meid wat vervelend allemaal. Dit zijn wel hele persoonlijke dingen. Jij kent je paardje het beste dus jij weet wat goed voor hem is.

WAt mij heel erg heeft geholpen bij een vorig paard was om voor mezelf te zeggen : Ik kijk 3 maanden hoe het gaat en do mijn best, dan bekijk ik opnieuw hoe de zaken ervoor staat: Beter , slechter of gelijk. Dan na die periode overleg je met je DA over de prognose en ook over de kosten die erbij komen. Dan besluit je opnieuw doorgaan stoppen etc.

Als je met de tijd ziet dat je paard zich niet fijn voelt en niet verbetert en de DA vind het vooruitzicht dan heb je het beste geprobeerd weet je dat je niet te vroeg hebt opgegeven etc.

Het gaf mij een rustig gevoel om te denken dat je niet perse NU een beslissing hoeft te nemen meid.

Vertrouw erop dat als de tijd daar is om afscheid te nemen jij heus wel weet wat het beste voor jouw paardje is. Als jij die beslisisng neemt dan is dat dus het juiste moment! Niemand anders kan daar over oordelen

Ik hoop dat dat moment er nog lang niet is voor je en dat je paard er met een tijdje weer fit bij staat en een leuk leven heeft. Ook al kan je misschien niet intensief rijden misschien vinden jullie wel een andere manier om plezier aan elkaar te beleven.

Heel erg veel succes.

Trippel23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 00:08

ja daar hoeft niemand iets aan toe te voegen.

Sterkte ermee.

c_alsemgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 00:14

Ik ga idd helemaal met Riant mee... kijk het nog even aan, wanneer de toestand van je paardje het toelaat.
Overleg het goed met je DA en neem dan de beslissing.

nancyimka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:50

Riant schreef:
He meid wat vervelend allemaal. Dit zijn wel hele persoonlijke dingen. Jij kent je paardje het beste dus jij weet wat goed voor hem is.

WAt mij heel erg heeft geholpen bij een vorig paard was om voor mezelf te zeggen : Ik kijk 3 maanden hoe het gaat en do mijn best, dan bekijk ik opnieuw hoe de zaken ervoor staat: Beter , slechter of gelijk. Dan na die periode overleg je met je DA over de prognose en ook over de kosten die erbij komen. Dan besluit je opnieuw doorgaan stoppen etc.

Als je met de tijd ziet dat je paard zich niet fijn voelt en niet verbetert en de DA vind het vooruitzicht dan heb je het beste geprobeerd weet je dat je niet te vroeg hebt opgegeven etc.

Het gaf mij een rustig gevoel om te denken dat je niet perse NU een beslissing hoeft te nemen meid.

Vertrouw erop dat als de tijd daar is om afscheid te nemen jij heus wel weet wat het beste voor jouw paardje is. Als jij die beslisisng neemt dan is dat dus het juiste moment! Niemand anders kan daar over oordelen

Ik hoop dat dat moment er nog lang niet is voor je en dat je paard er met een tijdje weer fit bij staat en een leuk leven heeft. Ook al kan je misschien niet intensief rijden misschien vinden jullie wel een andere manier om plezier aan elkaar te beleven.

Heel erg veel succes.

Helemaal mee eens sterkte en geen je paardje alle liefde van de wereld dan heeft ze toch nog een leuk en liefdevol leven!!!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 08:30

Wat is precies de reden dat je niet meer zou kunnen dressuren en springen? Is dat alleen die peesblessure? Hebben ze daar ook een scan van gemaakt? Hoe ernstig was die blessure dan? Hoe zag het eruit en voor hoeveel procenst was de pees beschadigd?
Bij sommige paarden kan dat heel goed genezen. Bij een vriendinnetje van mij was de pees vor 40 % afgescheurd en die kan er straks misshien wel gewoon weer mee crossen. Tuurlijk is het risico wat groter dan bij een paard die er nooit wat mee heeft gehad maar het kan....
Als ik jou was zou ik gewoon een vlinke periode stappen en dan nogmaals eeen scan laten maken. Als dat er heel goed uitziek.......

Als je niet meer zou mogen springen en dressuren wegens die andere klachten dan is het goed balen. Je moet critisch blijven en als je pony geen plezier meer heeft in zijn leven en daar niet meer bovenopkomt.... Maar ik zou er, net als wat de andere zeggen, de tijd voor nemen en kijken hoe het allemaal weer opknapt.

Amie

Re: dilemma, peesblesure wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 14:36

hallo allemaal
heel erg bedankt voor jullie advies!

De arts zei dat mn pony 1 van de ergste vormen van de peesblesure heeft die een paard kan hebben.. dus het is echt ernstig..

.......................... xxx amie

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:24

Heeft hij dan een scan gemaakt?

Dewi

Re: dilemma, peesblesure wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:16

Citaat:
De arts zij na het maken van een echo dat hij nooit meer kan springen of dressuren

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:23

ojee sorry had het niet gezien. Mooi balen zeg

Beauty0102

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 11:34

R.I.P Amici

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 14:53

Boeli_Wendy schreef: