Tips kuchend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Valeska

Tips kuchend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 18:37

Buena heeft een vervelende kuch.
Verders geen last van loopneus of andere verkoudheids verschijnselen, dus ik denk dat het aan de stoffigheid ligt van stro en /of hooi/kuil.

Bij inspanning kucht ze meer, maar ook weer verschillend van dag tot dag. Soms 3 kuchen achter elkaar soms helemaal niet.

Ik maak haar hooi/kuil nu al nat om stof minder kans te geven. Het lijkt wel iets te werken.
Vandaag een eucalyptus lik gekocht om haar keeltje te smeren, vond ze erg lekker

Heeft iemand nog goede sugesties?

Groeten,
valeska

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:41

Inderdaad heel goed is het hooi goed nat maken (echt even weken hoor).
En je paard op houtkrullen zetten.
Deze twee dingen deed ik ook bij mijn vorig paard, hij had stofallergie.

Maar als het niet overgaat, met een week, anderhalve week, kun je beter de DA laten komen.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:43

Foenegriek ? Kost geen drol en te koop bij de DA????

Katelijne

Re: Tips kuchend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:44

Bij ons zijn er ook een paar paarden die kuchen. Denkt misschien ook wat in de lucht hangt.
Ik weet van die mensen dat ze equiresp-siroop geven en kruiden.
En de andere tips die al gegeven is.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:47

Liedje schreef:
Foenegriek ? Kost geen drol en te koop bij de DA????

Dat kan ook helpen, bij ons is het bij de Welkoop te koop, of bij de ruitersportzaken.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:49

NAt hooi en zo min mogelijk stof op stal is inderdaad het beste dat je kan doen. Als het hoesten er niet minder van wordt dan wellicht even de DA laten kijken en luiteren naar de longen.
Beter zeker weten, omdat hij bij inspanning ook hoest zou ik even chechen of de longen nog helemaal goed zijn.

Een hoestje verwaarlozen kan wel leiden tot vervelende digenn (dampigheid) maar het kan ook heel onschuldig zijn.

Daisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:05

Mijn paard heeft hetzelfde probleem, is gevoelig op de luchtwegen. Ik geef haar foenegriek door haar voer, heeft de vorige keer dat ze hoestte uitstekend geholpen. Ook in overleg met de veearts, hij raadde mij af om dingen als hoestsiroop te proberen, foenegriek is voldoende en niet duur (is wel de moeite om goed rond te kijken er zijn grote prijsverschillen) maar wel zorgen dat je poeder hebt, puur en geen zaadjes of mengsels.

Misschien heb je er iets aan, elk paard is anders natuurlijk!

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:11

Daisje schreef:
Mijn paard heeft hetzelfde probleem, is gevoelig op de luchtwegen. Ik geef haar foenegriek door haar voer, heeft de vorige keer dat ze hoestte uitstekend geholpen. Ook in overleg met de veearts, hij raadde mij af om dingen als hoestsiroop te proberen, foenegriek is voldoende en niet duur (is wel de moeite om goed rond te kijken er zijn grote prijsverschillen) maar wel zorgen dat je poeder hebt, puur en geen zaadjes of mengsels.

Misschien heb je er iets aan, elk paard is anders natuurlijk!

iDD POEDER! Als ze het niet eten kan je er appelmoes bij doen

Valeska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 21:22

zou je me de werking van Foenegriek uit kunnen leggen.
Ben een beetje zeikerd, weet ik Wil graag alles weten

Daisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 10:24

De latijnse naam van foenegriek is foenum-graecum, letterlijk vertaald: Grieks hooi. Deze naam dankt de plant aan het feit dat men destijds foenegriekzaad aan slecht hooi toevoegde om zo de kwaliteit daarvan te verbeteren. Foenegriekzaad wordt al eeuwenlang gebruikt ter versterking van de conditie van paarden en vee. Foenegriekzaad is rijk aan vetten, vitamine A, B, C, E, kalk en fosfor en is zeer voedzaam. Foenegriekzaad heeft een positieve werking op de spijsvertering, de melkproductie en op de algehele weerstand. Foenegriekzaad kan heel goed samen met knoflook worden gegeven: beide kruiden vullen elkaar aan en beide bevatten stoffen die ervoor zorgen dat de ander beter wordt opgenomen

Dit vermeld de Paardendrogist, het is een natuurlijk product. En ik heb begrepen van mijn veearts dat poeder als je het voor de luchtwegen gebruikt beter is want dat wordt beter opgenomen. Verder weet ik ook niet precies de werking, ik merk alleen aan mijn merrie dat het helpt en dat is het belangrijkste.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 10:29

hoest-cure van puur natuur werkt snel en goed, je kan het bijv. bij de paardendrogist bestellen.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 15:02

Ik heb zeer goede ervaringen met HMP horse van Hofman's Lieve.
Een poeder dat je door het voer doet.
Een beginnende hoest is zó weer vertrokken is mijn ervaring!

Valeska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 20:25

THANKS!!!

Ik ga even neuzen op het net

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:59

Doet ie dat vaak dat kuchen?
Mijn veulen doet dat namelijk ook en eergister is de vee arts geweest en blijkt dus dat hij bronchie op de longen heeft (bronchites).
ik denk als het zo blijft dat je ook beter even de da er naar kunt laten kijken want het lijkt misshien niet zo erg (wat verkouden ofzo) maar mijn veulen zit nu ook aan de antibiotica.

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:47

Goed ventileren en niet gaan opstrooien of vegen als ie op stal staat, veel in de frisse buitenlucht, niet als ie bezweet is. En foenegriek over het voer.

geeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:04

heleenxx schreef:
hoest-cure van puur natuur werkt snel en goed, je kan het bijv. bij de paardendrogist bestellen.

idd die werkt goed!! mijn paard heeft ook problemen met de luchtwegen.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:50

Mijn merrie is ook gevoelig voor stof. Buitenbox en vooral veel naar buiten is belangerijk. Daarnaast nat hooi en vlas.

Of als vlas niet mogelijk is bij het uitmesten het 'droge/schone' stro van de vorige dag bovenop het nieuwe stro. Dat voorkomt dat ze er veel in gaan neuzen. Niet opstrooien als je paard in de buurt is (de buurman dus ook niet!). Daarnaast ondersteun ik haar gedurende de winter met Luchtwegcompositum van De Groene Os. Zo komt ze de winter door zonder last.

Maar als dit de eerste winter is dat ze er last van heeft zou ik ook even een dierenarts laten kijken. Hoest wordt vaak onderschat.

Succes

An_J

Daisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:57

Als aanhoud zou ik idd ook de veearts laten kijken. Mijn paard blijft nu hoesten en heb daarom gisteren de veearts laten komen, ze blijkt een beginnende mate van stofallergie te hebben. Geluk dat ik er op tijd bij ben, nu hoestte ze slechts wat, ze is nog niet kortademig, of dampig. Gelukkig was er bij ons nog een buitenstal vrij, waardoor ze nu lekker buiten staat, op zaagsel, geen stro meer. Ze staat daar samen met een ander paard met hetzelfde probleem, maar dan erger. Dus hou in de gaten of verslechterd, zodat je tijdig maatregelen kunt nemen.

Hopelijk gaat snel beter, maar een stof is echt vreselijk als ze daa rniet tegen kunnen (ze moeten zoveel mogelijk buiten, niet uitmesten/opstrooien of vegen als paard binnen staat, etc. je moet er echt rekening mee houden).

Veel succes met je paardje!