Hoe het ervoor staat met Bob zijn Allergie (Bulten!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe het ervoor staat met Bob zijn Allergie (Bulten!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 17:06

Daar staat het redelijk mee op het moment.

Het verhaal.

Midden Augustus haalde ik mijn paard helemaal onder kleine bultjes van de wei vandaan, in het begin nog maar een paar, en ik ging er vanuit dat hij een aantal keren gestoken was door was insecten. Tot ik de volgende dag weer terug op stal aankwam en hij helemaal onder de (kleine) bultjes zat. Even afgewacht, en ze werden groter en groter, en we dachten zelfs aan ringworm. De vee arts erbij gehaald, en die constateerde dat het om een allergie ging. Waarvoor natuurlijk moeilijk vanaf het blote oog te achterhalen. Hij heeft toen een prik gekregen, die sloeg niet aan, en het werd erger. Weer de vee arts gebeld, en nog een prik gekregen. Deze hielp, en daarna kreeg hij prednison voorgeschreven. Deze kuur heeft tot midden November geduurd, en daarna kreeg hij meteen weer bulten. Weer de vee arts erbij gehaald en weer aan de prednison (die was noodzakelijk omdat dit het enige middel tegen jeuk is) en bloed afgenomen om te laten onderzoeken voor hij allergisch voor was. Deze test was volledig negatief, en er kwam niks uit. De vee arts stelde voor om het bloed naar een ander lab te sturen, die ze eigenlijk niet meer gebruiken. Zij zelf was er eigenlijk niet zo voor, maar ik dacht, alle kansen die ik krijg aangrijpen. En dus toch opgestuurd, met resultaat! Ondertussen had Bob de onderkant van zijn hoofd helemaal opgeschuurd, tot kaal aan toe. De vee arts gebeld (ik had al dermalgin gekregen) en ik moest door blijven smeren. De vee arts vertelde me dat ik Donderdag even moest bellen naar de andere vee arts (de vrouwelijk) omdat de tweede test binnenkwam en er iets positiefs uit gekomen was. Een hele dag wachten is dan heel vervelend uiteraard! Donderdag gebeld, en er bleek inderdaad iets positiefs uitgekomen te zijn. Nu blijkt het dat hij allergisch is voor Huisstofmijt, en een aantal schimmels, heel precies kon ze me nog niet vertellen, maar ik krijg er later een uitdraai van thuisgestuurd zodat ik me erin kan verdiepen. Dit betekend dus dat hij per direct op zaagsel moet (huisstofmijt is niet echte stof, maar vaak schimmels!) en zo weinig mogelijk bij stof in de buur moet komen, erg moeilijk op een stal natuurlijk, maar de overgang op zaagsel staat al vast. Kuil krijgt hij al, dus er hoeft geen hooi gedroogd te worden. Verder word er geadviseerd veel buiten te rijden, dit doe ik al, ik rijd zelden binnen. En een buitenbox, dat komt binnenkort ook in orde. Verder adviseren ze weidegang, maar dit is voor Bob gewoon absoluut niet mogelijk, het is geen paard dat graag buiten staat. Ook moet Bob er nu zelf voor zorgen dat hij goede antistoffen gaat aanmaken. Dit gaan we doen door middel van zijn eigen allergie in te spuiten. Er word nu zijn eigen speciale allergie ontwikkeld, en die moet ik zelf gaan inspuiten zodat het lichaam harder moet werken om die anti stoffen aan te maken.
Dat betekend dus ook dat hij van de prednison af moet. Dit gaat per Maandag gebeuren, en dan duurt het 4 weken voordat het uit zijn bloed is, en pas daarna gaan we spuiten.

Mijn vraag was direct, hoe ontstaat dit ineens zomaar? Is het net als met hooikoorts bij mensen, kan het ineens ontstaan? Nee, een allergie is al een hele tijd bezig, het ontwikkeld zich langzaam door de jaren heen, en ineens komt het er dan uit. Dat verklaard misschien ook waarom Bob een lichte vorm van Cornage heeft, hij is erg kortademig, hoewel je dit alleen in galop krijgt, en wanneer hij zich druk maakt. Maar omdat dit niet zomaar ineens ontstaat, kan het dus zijn dat hij al die tijd last heeft gehad van zijn luchtwegen door middel van die allergieen. Ik ben zelf ook benauwd bij bv hooikoorts!

Wanneer hij ingespoten word met zijn allergie, krijgen we dus helemaal een explosie van bulten, dat word dus dan weer even geen wedstrijden rijden, en rustig aan doen. Althans ik kan wel wedstrijden rijden, maar ik denk dat ik dan een hoop enge blikken toegeworpen krijg (Is dat besmettelijk?? Wat is dat??) ook al heb ik een doktersverklaring.

Dat was het wel zo’n beetje, ik ben nu in ieder geval blij dat ik erachter ben waar hij allergisch voor is, en probeer er zo veel mogelijk bij te doen. Wat een paard he? Bijt zichzelf, allergisch, winterdip, ik heb bijna medelijden met hem! Ik zal binnenkort even foto’s bij plaatsen!

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 17:44

Fijn dat de oorzaak gevonden is en je hem nu gericht kunt behandelen. Top dat hij binnenkort in een buitenbox komt.
Sterkte met de behandeling; ik hoop dat je paardje over een tijdje weer op en top gezond is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 22:29

De foto's van zijn kale plek :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 16:26

zo jemig, arm beest!!
Hopen dat hij die 4 weken goed afgaat zonder prednison
Beterschap!

DiantaM

Re: Hoe het ervoor staat met Bob zijn Allergie (Bulten!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 23:29

Hij lijkt mijn broertje wel Die is ook zwaar allergisch voor huisstofmijt. Ik hoop dat het zo overgaat, want hij had er echt heel erg last van!!