Wat moet ik doen?? Koliek.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Trudy_dJ

Wat moet ik doen?? Koliek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 08:20

2 weken geleden werd ik gebeld door het meisje die mijn 19 jarige merrie rijdt. Ze wilde namelijk gaan rijden en haalde Elaine (19 jarige) binnen, maar die ging direct in dr stal liggen.
Het leek er dus flink op dat ze last had van koliek. Aangezien ik nog niet thuis was, heb ik haar geadviseerd om mijn dierenarts te bellen.

Die is toen direct gekomen. Ze heeft haar onderzocht en het leek inderdaad wat op koliek. Mijn moeder had haar buiten gezet, maar toen was er nog niets te zien.
De dierenarts vroeg, of ze de laatste 6 weken was ontwormt. Nou dat was dus niet zo. Ik ben 10 weken op stage geweest in Curaçao en vergeten voor mn ouders op de kalender te schrijven dat ze nog ontwormt moest worden. Dus ik dacht dus dat ze daar koliek van had.

Kwam ik gisteren uit school en wilde om5 uur de paarden weer binnen doen. Normaal gesproken staat Elaine al bij de deur om als eerste naar binnen te gaan. Maar gisteren ook niet. Ze bleef maar staan, tot dat ik haar haalde. In dr box had ik wat brokken en hooi gelegd. Nou ze had helemaal geen trek in brokken. Terwijl ze normaal niet kan wachten met eten, bij wijze van spreken.
Weer een teken van koliek, want ik was nog niet weg of ze ging liggen.
Ik al de brokken uit de bak gehaald en ook het hooi.
Ze was maar 2uurtjes buiten geweest......

Tussendoor ben ik nog een paar keer gaan kijken, maar vond het nog niet echt nodig direct de dierenarts te bellen. Voordat ik weer naar mn kamer ging (moet vandaag weer naar school) nog even gaan kijken, dat was om half 9 en toen stond de dame vrolijk naar mij te hinneken, ze had toch wel honger.

Maar mijn vraag is, hoe komt ze er aan??
Het is een fokmerrie en staat normaal altijd lekker buiten. Oke, het is wat kouder nu, zou het daar door komen?
Moet ze misschien met een deken op naar buiten??

Graag hoor ik het van jullie.....

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 09:03

Mest (laten) onderzoeken op zand, en evt op wormeieren. Bloed evt laten onderzoeken op wormbesmetting.

Dit topic hoort trouwens op MD thuis. Heb al getemd.

ellepel

Re: Wat moet ik doen?? Koliek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 09:19

kan heel goed komen van teveel binnenstaan, als ze buiten zijn bewegen ze en dus ook de darmen, staan ze binnen dan is die beweging minimaal en kan koliek veroorzaken.( sommige paarden zijn daar gevoelig voor)

dus meer naar buiten toe en eventueel je paard ook even laten lopen daar, even laten draven etc..zodat de darmen goed in beweging komen

kan ook komen doordat ze misschien veel erg koud water buiten drinkt, een deken op lijkt me niet nodig als ze die nu ook niet op heeft.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 11:09

Koliek is slechts een verzamelnaam.
WAT voor koliek had je paard? En de tweede keer?
Pas als je dat weet, kun je kijken of je wat aan de oorzaak kunt doen.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 13:48

Ik weet dat het in ieder geval geen gaskoliek was. Maar aangezien ze binnen 3,5 uur weer bijna de oude was, is het dus geen hefige koliek geweest.
Alleen de eerste keer is de dierenarts geweest en die zei toen dat het waarschijnlijk kwam omdat ze dus niet optijd was ontwormt. Ze heeft ze toen direct ontwormt, dus dat kan het niet meer zijn, dacht ik zo.
Ze heeft gisteren dus wel lang binnen gestaan, ze is 2 uurtjes naar buiten geweest. Wat dat betreft zou het dus kunnen zijn dat haar darmen te weinig beweging hebben gehad. Al heeft ze woensdagmiddag wel nog gereden.

Dus ja, het is allemaal een beetje vaag, ook van mijn kant.

Flippertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:58

Mijn vorige merrie kreeg altijd koliekverschijnselen als het weer omklapte van warm naar koud. Even flink laten bewegen en daarna een extra deken erop was bij haar meestal genoeg om het weg te laten gaan. Wel hebben we mest, bloed enz laten onderzoeken maar daar is toen niets uitgekomen. Dit zou ik wel even doen als ik jou was.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 14:43

Flippertje schreef:
Mijn vorige merrie kreeg altijd koliekverschijnselen als het weer omklapte van warm naar koud. Even flink laten bewegen en daarna een extra deken erop was bij haar meestal genoeg om het weg te laten gaan. Wel hebben we mest, bloed enz laten onderzoeken maar daar is toen niets uitgekomen. Dit zou ik wel even doen als ik jou was.

Oké, bedankt voor de tip. Ik zal mijn dierenarts gaan raadplegen!
Mijn dierenarts gaf dat inderdaad aan 2 weken geleden. Dat paarden het kunnen krijgen vanwege de temperatuursverschillen.
Dit is echter de eerste keer dat ze het zo heeft!

Siempie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:55

Ik zal je topic even verplaatsen naar Medisch.

Succes met het zoeken naar een oplossing.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:11

Er zijn veel verschillende oorzaken en ook verschillende soorten koliek. juist GAskolie kan heel pijnlijk zijn maar ook weer snel over. Krampkoliek uit zich vaak ook heftig en wil ook niet te lang duren. Verstoppingskoliek daarentegen komt vaak langzaam op gan en kan wel dagen duren.

Dingen om op te letten zijn toch beweging (reglematig), stalbedeking als ze het eet, zand , kou. Teveel Koud water in eeen keer is ook niet goed.

Ik zou die dingen de komende tijd in de gaten houden. Als ze verschijnselen heeft van koliek kijk je de tempteratuur en de hartslag even na. Ook is het goed om even te kijken of de slijmvlierzen mooi rose zijn. Als een van deze dingen toch afwijkt zou ik even bellen met de DA en hem laten bepalen of het nodig is dat ie komt.

Je zei dat het een fokmerrie is , is ze toevallig drachtig?? een beweegelijk veulen geeft namelijk ook wel buikpijn en koliekachtige verschijnselen.

Bloed en mest onderzoek kan iig zeker geen kwaad, koliek kan je beste voorkomen als je de gelegenheid hebt.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 19:31

Riant schreef:
Er zijn veel verschillende oorzaken en ook verschillende soorten koliek. juist GAskolie kan heel pijnlijk zijn maar ook weer snel over. Krampkoliek uit zich vaak ook heftig en wil ook niet te lang duren. Verstoppingskoliek daarentegen komt vaak langzaam op gan en kan wel dagen duren.

Dingen om op te letten zijn toch beweging (reglematig), stalbedeking als ze het eet, zand , kou. Teveel Koud water in eeen keer is ook niet goed.

Je zei dat het een fokmerrie is , is ze toevallig drachtig?? een beweegelijk veulen geeft namelijk ook wel buikpijn en koliekachtige verschijnselen.

Bedankt voor al je wijze woorden. Ik kan ik veel mee!
Nee, drachtig is ze niet meer, ze had inderdaad wel vaker koliek als ze drachtig was, waarschijnlijk door het veulen.
Maar nee, dat is het niet. Ik denk dat het met de kou te maken heeft. Ze heeft zowel buiten als binnen water, maar het valt mij op dat ze meer binnen drinkt dan buiten.
Ik ga het extra in de gaten houden. Ja, de dame is kwestie is ook al bijna 20, dus ze gaat oud worden!

Trippel23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 00:28

Je kan je paard wel op wormen(in de mest) laten testen maar zelfs met een goed ontworm schema hebben ze altijd nog last van wormeieren

dicdee

Re: Wat moet ik doen?? Koliek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:34

Een paard op de wei heeft een permanente aanvoer van voedsel . Het hele maag-darmstelsel van het paard is daarop ingesteld. Zet je ze een hele dag op stal en beperk je daarbij ook nog eens het aanbod van ruwvoer, dan kan je paard daardoor in de problemen komen. Zoals al eerder in dit topic genoemd, is ook beweging erg belangrijke factor voor een goede darmactiviteit.
Liever niet te lang op stal zetten dus. Doe je dat wel dan zeker minimaal 3x per dag royale portie ruwvoer(hooi,kuil) geven. Regelmatig ontwormen is zeker ook belangrijk. Twijfel je nog of ze ja/nee wormproblemen heeft dan kun je een mestonderzoek uit laten voeren door je DA.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:09

Sommige paarden kunnen ook slecht tegen teveel eiwitten in het voer. Dus ook grof kuilvoer kan het heel goed veroorzaken doordat er (te)veel eiwitten in zitten. De mijne lijkt daar ook gevoelig voor te zijn, alhoewel zij nog geen 3,5 jaar is.
Zij krijgt nu maagcompositum en kruidenmueslie en haver erbij. kuil wordt geminderd en vervangen door nat hooi. Anders blieft mevrouw het niet. Stress wakkert het bij de mijne wel aan.