nekwervel verkeerd ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

nekwervel verkeerd ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 19:07

Hoi,

Elke keer als er iemand met medische ervaring naar mijn paard kijkt, hebben ze het erover dat er een blokkade zit in de hals van mijn paard, bij de eerste 2 wervels.
Niet de gewone dierenarts overigens, maar wel een homeopate en ook een osteopaat.
Nu hoor ik ook dat b.v. Eric Laarakker heel vaak nekwervels recht zet. Maar dat osteopaten weer zeggen dat nekwervels niet scheef kunnen zitten, en dat het een andere soort blokkade is.
Wat weten jullie hierover ?

Groetjes,

Maris

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 19:47

Van de week heeft er een physio naar mijn paard gekeken en wel degelijk dingen recht gezet, waren bij hem dan rugwervels en ribben. Maar ik vind het typisch dat ze je alleen vertellen dat het een blokkade is en je er verder niet mee helpen. Ik zou dan zeker eens met die Eric Laarakker contact opnemen of een physio om te vragen wat zij voor je kunnen doen.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 22:36

Een wervel kan wat scheef gaan zitten door een blokkade, een goede osteopaat zal dit zeker los willen en kunnen maken!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 23:03

als een wervel scheef zit heeft je paard een dwarslezie dat lijkt me onwaarschijnlijk. Waarom heeft de osteopaat je paard niet behandeld?

Kijk eens op www.osteopathiepaard.nl daar staat genoeg over de blokkade die jou paard waarschijnlijk heeft.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 17:41

Je weet mijn mening!

Maris

Re: nekwervel verkeerd ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 19:28

Hoi iedereen,

Alvast bedankt voor het meedenk werk.
Ik zal nog even wat uitgebreider vertellen. De eerste keer stelde een homeopate ( die bij Eric gewerkt heeft ) vast dat er een blokkade zat bij de nekwervels. Maar zij had het over een emotionele blokkade. Daar heeft ze toen wel wat aan gedaan. De keer erop vond ze het emotioneel al veel beter aanvoelen bij mijn paard.

Paar jaar later is er een osteopate geweest. Ook zij had het gelijk over een blokkade in de nekwervels. Heeft ze toen behandeld.
Dit was in maart van dit jaar. MAAR ik voel nog steeds dat het niet goed zit in zijn nek. Als ik mijn hand daar leg word ik zelf helemaal raar ervan ( beetje vreemd om te vertellen misschien, maar wel waar ).

Kortom, er is al 2 maal de diagnose van een blokkade gesteld, 2 maal is er wat aan gedaan, maar het zit nog steeds niet goed daar.

Zelf ben ik ook dit jaar behandeld door een manueel arts die mjn nekwervels ( whiplash ) heeft recht gezet dmv hamers. En of ik nou iedereen zo'n behandeling aanraad ???? Dus daarom twijfel ik ook heel erg om mijn paard zo te laten behandelen.
Want ik begreep dat b.v. Eric wel met hamers werkt. Misschien dat dat idd nodig is ( mjn paard is immers al 2 keer manueel behandeld en dat hielp niet (afdoende ). ?

Dus wat zijn jullie ervaringen ? Of wat denken jullie hierover ?
Alle meningen zijn welkom.

Groetjes,

Maris

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:31

Mijn paard is nu drie keer behandels en ook nog niet klaar. Geduld hebben. Harry hoevers heeft ook wel eens goede resultaten bereikt. Die is ook wat grover.

Maris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 19:36

oosterhoff schreef:
Mijn paard is nu drie keer behandels en ook nog niet klaar. Geduld hebben. Harry hoevers heeft ook wel eens goede resultaten bereikt. Die is ook wat grover.

Hoi,

Dus jouw paard wordt nu door een osteopaat behandeld voor scheve nekwervels ? Ik neem aan dat die osteopaat geen hamers ed gebruikt , maar alleen haar/zijn handen gebruikt ? Dus dat zij meer manipuleerd ( spieren ?) dan echt recht zet ?

Groetjes,

Maris

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 20:53

Eric had 1 tik nodig bij mijn paard. Er word dus met een rubber hamer OP een andere rubber hamer getikt.
Paard was niet van te voren verdoofd, gebeurd bij anderen vaak standaard geloof ik,paard heeft geen kik gegeven, heeft niet eens bewogen! Anders dan zijn vrouwtje, die was bij het idee alleen al dat dit ging gebeuren bijna door de knieen gegaan
groetjes, Miranda

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 22:56

Maris schreef:
oosterhoff schreef:

Hoi,

Dus jouw paard wordt nu door een osteopaat behandeld voor scheve nekwervels ? Ik neem aan dat die osteopaat geen hamers ed gebruikt , maar alleen haar/zijn handen gebruikt ? Dus dat zij meer manipuleerd ( spieren ?) dan echt recht zet ?

Groetjes,

Maris

Mijn paard is niet behandeld voor scheve nekwervels!!! Ze is behandeld voor blokkades. Kijk even op www.osteopathiepaard.nl dat is de site van mijn osteopate daar staat ook hoe het werkt en wat een blokkade is.

hier een kort stukkie ervan:

De behandeling begint met een onderzoek van het hele paard. Voor het onderzoek is het van belang dat het paard droog is (dus niet nat van de regen of van het zweet na het werken) en schoon is. Wanneer er in het onderzoek problemen worden gevonden, wordt het paard behandeld. De behandeling duurt ongeveer drie kwartier tot een uur. Om de blokkades in het paardenlichaam te verhelpen, gebruikt een osteopaat uitsluitend haar handen (manuele technieken), er komen dus geen hulpmiddelen aan te pas. Paarden accepteren de technieken over het algemeen zonder problemen. Ze hoeven daarom ook niet verdoofd of gesedeerd te worden voor een behandeling. Afhankelijk van de probleemregio's die gevonden worden tijdens het onderzoek, kiezen wij er soms voor om naar de ligging van het zadel of hoofdstel te kijken. Dit kan ons extra informatie geven.

Een blokkade betekent dat de beweeglijkheid tussen twee wervels verdwenen of verminderd is. Tussen twee wervels treden twee zenuwen uit, één naar links en één naar rechts. Bij een blokkade is de werking van de zenuw vaak verstoord. Deze zenuw geeft dan verstoorde informatie naar het gebied waar hij naar toe loopt (spier, huid, organen etc.), waardoor dit gebied in de problemen kan raken. In het gebied van een blokkade zijn de spieren daardoor vaak te hard en is de huid overgevoelig.

mariska23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 17:31

Ik zou Rodinde Hoogeraad eens proberen. Zij is een van de beste in het rechtzetten van Nek, Hals en Rugwervels. Je kunt het telefoonnummer vinden bij www.paardenkliniekvinkega.nl, dan kan je vragen waarneer ze bij jou in de buurt is. Ze reist namelijk door heel nederland. Succes
Gr Mariska

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 09:50

Maris schreef:
Hoi,

Nu hoor ik ook dat b.v. Eric Laarakker heel vaak nekwervels recht zet. Maar dat osteopaten weer zeggen dat nekwervels niet scheef kunnen zitten, en dat het een andere soort blokkade is.
Wat weten jullie hierover ?

Groetjes,

Maris

Hoi,

Voor zover ik weet kan een nekwervel wel degelijk wat scheef zitten of gekanteld staan.
Ik heb het met een van mijn paarden meegemaakt.
Het was een headshaker. Van alles geprobeerd. Niets hielp.
Div. deskundigen bijgehad. Niets hielp.
Totdat een kennis en pas afgestudeerde fysiotherapeute naar hem keek.
Het bleek dat de atlas (de eerste nekwervel gekanteld stond)
Ze vroeg of hij als veulen wel eens in zijn halster had gehangen.
Inderdaad, een keer bij stormachtig weer vloog er iets vlak over zijn hoofd en als schrikreactie knalde hij achterwaarts in zijn halster.
Affijn ze heeft hem behandeld met massage en gemanipuleerd. Ook duidelijk was voelbaar dat de bespiering aan de ene kant langs de nekwervels sterker was dan aan de andere zijde. Zelf moest ik hem op de bewuste plek dagelijks masseren.
Het is helemaal goed gekomen en het headshaken was nadien helemaal over.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 19:31

Dus naast een osteopaat kan ook een fysiotheapeut wervels recht zetten/manipuleren ?
Goed om te weten !

groetjes,

Maris

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:14

een fysiotherapeut heeft niet geleerd om te manipuleren, mag dat dus eigenlijk niet doen.

vuilnisbakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:43

Voor mijn pony laat ik altijd steffi komen, die eerst ok bij eric laarakker heeft gewerkt.
Zij kan alle wervels manipuleren zonder gebruik van hamer, chiropractie wordt dit ook wel genoemd.
Ook is er een keer een osteopaat geweest, hans lenselink, en hij heeft toen de atlas (wervel die hoofd en nek verbind) losgemaakt.
Steffi kan ook nekwervels manipuleren, en gezien eric dezelfde werkwijze heeft zal hij dat ook zonder hamers doen.

Ook met bijv een bekken rechtzetten werkt steffi zonder hamers. Een kraker bij de reguliere veearts zal dit veelal met verdoving en hamersd doen.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:27

Bij mijn vorige paard heeft de manueel therapeut lange tijd veel goeds kunnen doen voor de halswervels. Door tractie (is onder spanning zetten van de halswervels door er letterlijk aan te gaan hangen op een bepaalde manier) kon bij hem zijn halsprobleem verholpen worden (tijdelijk, want helaas heb ik hem onlangs moeten laten inslapen omdat zijn hals te slecht werd).
Ik zou er zeker eens door een goede manueel therapeut, of ostheopaat naar laten kijken.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:47

zeker weten dat wervels scheef kunnen zitten! ik heb er zelf ook last van 'gehad' en zeker dat het bij paarden ook kan.
een wervel hoeft maar een milimeter verkeerd te zitten, en dan maakt het niet uit welke kant op, of kan al een blokkade opleveren.
vaak zie je ook dat emotionele blokkades op de zwakker plekken gaan zitten, of andersom. het heeft in ieder geval verband met elkaar, en dan kom je weer bij de holistische geneeswijze oftewel, steffie etc.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:53

Citaat:
Dus naast een osteopaat kan ook een fysiotheapeut wervels recht zetten/manipuleren ?
Goed om te weten !

Citaat:
een fysiotherapeut heeft niet geleerd om te manipuleren, mag dat dus eigenlijk niet doen.

je kan op verschillende manieren manipuleren, dit wordt gedaan door chiropractors, osteopaten en manueeltherapeuten.
Fysiotherapeuten mobiliseren, uiteindelijk met hetzelfde effect, namelijk een soepeler bewegend gewricht. Wanneer het beter is om te mobiliseren of te manipuleren, hangt af van het probleem en is dus individueel.

Overigens is er sinds kort een opleiding 'Focus on the Equine Spine', een tweejarige cursus voor dierfysiotherapeuten en dierenartsen. Hier leer je allerlei behandeltechnieken (dus ook manipuleren) voor de wervelkolom. Dus over anderhalf jaar zijn er wel degelijk dierfysiotherapeuten die ook opgeleid zijn om te kunnen manipuleren (ikzelf ook ), hierdoor is dus een betere totaalbehandeling mogelijk.

Daarbij moet ook gezegd worden dat er vele personen rondlopen die manipuleren (al dan niet met hamers) en daar uberhaupt geen opleiding toe gevolgd hebben. Wat overigens niet perse wil zeggen dat ze het niet goed doen, maar pas op voor kwakzalvers.....

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:45

Graag advies algemeen houden. Eventuele adviezen voor een specifieke professional kunnen per pb. Volgende op een specifieke behandelaar gerichte adviezen worden verwijderd!