Zachte straal, wat te doen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

Zachte straal, wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 16:43

Een tijd geleden viel mij op dat mijn haflinger een scheurtje had in zijn verzenen (bovenste pijl) dit scheurtje leek door te lopen naar het begin van de straal.

Afbeelding

Ik had echter geen idee hoe dit gebeurt was, maar heb de hoef in een emmer warm water schoon laten weken zodat er geen vuil in het scheurtje meer zat. Daarnaast krab ik de hoeven dagelijks uit!

Helaas werd de stal natter en ging het niet beter met die hoef. Ik ben nu over gestapt op vlas en z'n hoeven zijn nu droger. Het probleem wat zich nu voordoet is dat het scheurtje nog steeds niet dicht wil, en dat ik vind dat zijn straal zo ontzettend zacht is. (Linker en rechter pijl). Ik was er niet bij toen hij bekapt werd, maar mijn hoefsmid heeft er verder ook niet over gezegd tegen de anderen die er bij waren.

Wat zouden jullie doen?

Hij is niet kreupel en lijkt er verder zelf geen last van te hebben!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 16:48

je kan na het schoonspeolen er een keer teer op doen. maar zo een scheurtje is verder helemaal niet erg hoor en een zachte straal ook niet. en mocht jen ou toch twijfelen bel je smid even op en vraag hem wat hij van haar straal vond.

succes

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:42

het teerverhaal lijkt haast niet uit te roeien. teer sluit het spul af en het gaat eronder lekker verder rotten. dus niet doen.

goed bekappen is belangrijk en verder goed schoonhouden met water, borstel en bijvoorbeeld betadine shampoo.

en de straal hoort helemaal niet zacht te zijn. een normale straal is stevig, droog en leerachtig.

sannaa

Re: Zachte straal, wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:57

Het beste kun je HOEF EN ZOOL kopen en erop smeren, dat hard de hoeven uit. Dit kun je op de straal smeren om rotten tegen te gaan. Het werkt VELE malen beter dan teer. Teer werkt naar mijn idee helemaal niet. Ik heb ook een paardje dat of veel in de modder staat, of op stal en nooit rotstraal of wat ook en als je dit erop doet, gaat het weer prima. Succes (je kan het bestellen bij de paardendrogist).

Opie1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:05

zeker geen teer op doen. Dit sluit inderdaad af. Ik heb een groen spuitbusje en dat spuit ik in de straal en mag je om de 2 dagen erop spuiten.

Holaso

Re: Zachte straal, wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:11

Ik gebruik ook een spuitbusje "Cavalor Dryfeet" genaamd. Het is redelijk duur, maar je moet er maar heel weinig van gebruiken. Ik doe nu al meer dan vier jaar met hetzelfde busje. Het is heel doeltreffend.