Winterdepressie bij paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Winterdepressie bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 09:41

Is dat mogelijk?

Mijn paard heeft elke winter rond November/December een aantal problemen. Sowieso is hij altijd rond deze tijd minstens een maand kreupel, en dit herhaald zich nu al zo'n 4 jaar ongeveer.

Kwalen als atrose/spat/reuma, enz zijn vrijwel zeker uit te sluiten, want als hij 1 van deze kwalen zou hebben, zou hij hier zeker een andere keer in het jaar ook weleens lichtelijk gevoelig moeten zijn. En dat is dus niet het geval, het hele jaar door heeft hij vrijwel een problemen.

Nu heeft hij ook nog een allergie erbij, die ook al zo'n 4 tot 5 maanden bezig is. Deze allergie geeft hem erg veel jeuk, mits hij niet aan de prednison is. Dat is hij nu weer, maar heeft ongeveer 2 dagen zonder gestaan, en toen zijn er bulten onder zijn hoofd ontstaan (kaak, kin gedeelte) dit jeukte hem zoveel dat hij is gaan schuren aan zijn voerbak. Er ontstonden wonden, en die zijn gaan ontsteken, daar heb ik Dermalgin voor gekregen en dat ging vrij goed niks meer aan de hand, in combinatie met de prednison.

Van de week merkte ik ineens op dat het rond die wonden een beetje kalig werd, niks aan de hand, gewoon weer wat dermalgin er opsmeren en verder niks aan doen. De dag daarna was het een stuk erger geworden, toch even een belletje naar de vee-arts gedaan, en die adviseerde me gewoon door te smeren.

De dag dáárna, was het helemaal mis, de totale onderkant van zijn hoofd is helemaal kaal, alleen maar wel, geen haar meer, en meneer blijft doorschuren. Vee-arts er gister bij geweest, en bleef adviseren door te blijven smeren. Hij adviseerde me ook om mijn hoofdstel goed schoon te maken, omdat er misschien een bacterie op zou kunnen zitten of hij allergisch is voor mijn schoonmaakspul.

1 brok ellende allemaal dus.

Maar nu de zogenaamde winter depressie. Mijn paard is een ontzettende koukleum,[ en wanneer het winter word heeft hij het ontzettend koud. Hij staat nu momenteel onder een 400 grams, met daaronder een combinatie van cooler en zweetdeken (ademend dus), , in een binnenstal, zonder deuren in de buurt. Als ik ga rijden gooi ik hem altijd een wollen uitrijdekentje op, en rij ik hem goed warm. Zodra ik nog niet 1 sec buiten ben (en ook binnen) en ik voel aan zijn hals heeft hij een onzettend koude hals, hij heeft het ontzettend koud! 3

Opgeteld met alle ellende die hij elke keer heeft, vraag ik me af of paarden ook last kunnen hebben van een winter depressie. Kan zijn weerstand minder worden in de winter? Is het een zogenaamd zomer paard?? Hij staat altijd vrij vroeg onder deken omdat hij het anders echt veels te koud heeft, en staat dus ook elke keer vrij dik onder dek. In de winter is hij altijd een beetje uit zijn hum, en erg heet (nouja, laten we zeggen koud, fris). Mijn vriendin vroeg zich af of paarden ook geen winterdepressie kunnen hebben, aangezien mensen dit ook gewoon kunnen hebben.

liezzie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 09:59

mijn verzorg paard heeft las van een winter depressie, hij is zodra het kouder word, de dagen korter, ontzettend chagarijnig, maar lichaamlijk mankeerd hij niks.

Wat je beschrijft is erg vervelend, maar ik geloof niet dat dit echt een winterdip is.
Verder vind ik dat je goed voor hem zorgt m,et je dekentjes!
Succes ermee

Nathalie02

Re: Winterdepressie bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:39

Mijn oudste merrie is ook nukkiger in de winter. Ik voer dan apart voer, en dan lekker onder een warmer dekentje. Ze voelt zich dan wel een stuk beter. Zo vrolijk als in de zomer is ze niet, maar het helpt een stuk.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:01

-
Laatst bijgewerkt door Kitty_ op 28-04-24 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 08:57

bij mensen met winterdepressie werken ze met licht.
ik weet niet hoe licht het bij jou in de stal is?

misschien kun je daar sterker licht aanbrengen of iets in die richting.

qua gezondheid zou ik t niet weten, zijn afweer zal wel niet zo goed zijn, misschien een kuurtje om de hele boel te reinigen?
bij de paardendrogist hebben ze daar wel veel middelen voor.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:28

Of een paard het koud heeft voel je niet aan zijn hals maar aan zijn oren!

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:20

Gerrie schreef:

niet altijd, amigo had dus vorige keer koude oren en toen zijn we hem gaan temperaturen, alles bleek netjes te zijn.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:43

Had jij even mazzel

Maar een hals is per definitie niet een graadmeter of je paad het koud heeft of niet!

Neem even de moeite om dit te lezen.
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Aan de TS nog even een tip; vermenselijk je paard niet.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:57

Als het koud is heeft een paard dat geschoren is gewoon een deken nodig. Maar ik ken een paar paarden die erg chagrijnig worden van het gepruts met dekens op en af. Helemaal als het echt koud is en ze 2 dekens op moeten. Daarbij komen deze paarden in de winter ook niet meer op wei maar staan dan op stal.
Deze paarden zijn dan ook minder vrolijk dan in de zomer.

Dat ze elk jaar rond dezelfde tijd kreupel is ligt dat niet aan de conditie van je bak? Doordat de bak nu natter is dan in de zomer wordt de bodem anders. Of rij je misschien minder als het kouder wordt waardoor zijn conditie achteruit gaat?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:26

Ik blijf zowel in de zomer al winter evenveel rijden, wij hebben een uitstekende kwaliteit buitenbak, dus daar ligt het niet aan. Zou ook erg frappant zijn als dat elke keer rond november december is, en bijvoorbeeld niet wanneer het vriest. Mijn paard is overigens niet geschoren, en is juist blij als ik met zijn dekens aan kom zetten!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:30

Gerrie schreef:

ik heb eerder de indruk dat het paard het bloedheet heeft onder zijn 400 grams deken en wat er nog onder zit en dat in een binnenstal. bij de gedachte alleen al krijg ik opvliegers. als je dan naar buiten gaat voelt hij misschien koud aan omdat hij klam is van het zweet.

liezzie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:07

lindsey schreef:
Als het koud is heeft een paard dat geschoren is gewoon een deken nodig. Maar ik ken een paar paarden die erg chagrijnig worden van het gepruts met dekens op en af. Helemaal als het echt koud is en ze 2 dekens op moeten. Daarbij komen deze paarden in de winter ook niet meer op wei maar staan dan op stal.
Deze paarden zijn dan ook minder vrolijk dan in de zomer.

Logiesh toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:35

jackie schreef:
Gerrie schreef:

ik heb eerder de indruk dat het paard het bloedheet heeft onder zijn 400 grams deken en wat er nog onder zit en dat in een binnenstal. bij de gedachte alleen al krijg ik opvliegers. als je dan naar buiten gaat voelt hij misschien koud aan omdat hij klam is van het zweet.

Als ik koude oren heb, wil dat niet zeggen dat ik het ook helemaal koud heb! Oren liggen altijd bloot, logisch dat ze wat kouder aanvoelen, evenals de neus.

Jij krijgt de gedachte daarbij misschien, come and join zou ik zeggen.. and see it for yourself!