Beschadigd sesambeentje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jol1

Beschadigd sesambeentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 22:21

Ons 3-jarige paard blijkt door een peesblessure bij de kogel aan het achterbeen een beschadigd sesambeentje te hebben. Na 2 weken bij de dierenkliniek te hebben gestaan en 3 weken strenge boxrust, moet ze nu nog zeker 6 weken boxrust hebben.
Wie heeft ervaring met zo'n soort blessure en weet wat de vooruitzichten zijn?

Danielle_1

Re: Beschadigd sesambeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 22:23

Kun je het iets preciezer beschrijven?
Wat voor beschadiging?
In de zin van breuk,splinter of een kneuzing...

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 22:33

Op de foto ziet het botje er vergeleken met een normaal botje niet mooi gevormd uit. Doordat de pees verdraaid is, is het botje beschadigd. Als je er op drukt en het paard gaat lopen, dan loopt ze nog maar op 3 benen, dus is het pijnlijk.

Jasper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 22:51

Ik weet niet of je dit nu wel wilt horen. Onze ezel had hetzelfde en we hebben hem helaas vorige week moeten laten inslapen. Vorig jaar zijn er foto's en scans gemaakt en kreeg hij de bemerking "niet mooi" op zijn sesambeentje. Ook werden zijn pezen gescand en 1 pees was wat verdikt. Hij kreeg boxrust en het voedingssupplement Glucosamine om hem zoveel mogelijk te ondersteunen. Van de zomer leek het heel goed met hem te gaan. Zijn been was mooi dun. In augustus werd het kogelgewricht weer dikker. We hebben hem weer op rust gezet. Omdat er geen verbetering op trad, zijn we vorige week weer terug naar de kliniek gegaan en zijn er weer foto's en scans gemaakt. Zijn sesambeentje kreeg nu de kwalificatie "slecht" en uiteindelijk waren er drie zijn pezen aangetast.
Wij hebben daarop besloten om hem verder lijden te besparen. Ook hij was pas drie jaar oud.
Ik hoop van harte dat het met jouw paardje beter afloopt.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 22:57

Nou dat word ik zeker niet vrolijk van. Hoe kan het dat die andere pezen dan ook aangetast worden? De veearts had het ook nog over de mogelijkheid van een kijkoperatie. Wij zijn heel erg aan het paardje gehecht, we hebben haar zelf gefokt en ze is heel lief en aanhankelijk. Ik denk dat ik toch morgen nog die veearts ga bellen en wat om wat meer duidelijkheid ga vragen.

Jasper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:08

Wij hebben geen verder onderzoek laten doen naar de oorzaak van zijn problemen.
Wanneer de arts denkt dat een operatie kan helpen, dan ga ik nu alvast heel hard voor je duimen. Het zou geweldig zijn wanneer jouw paardje op die manier geholpen kan worden. Ik weet niet waar jouw paard nu staat? Onze ezel was opgenomen in Emmeloord.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:16

Nou dan bespaar ik je mijn verhaal ook maar,maar dat ging om een botsplinter (ocd)

Ik zou het zeker verder laten onderzoeken en uitzoeken of het operabel is.
En het paard zijn rust geven.

Zit me net wel af te vragen hoe een verdraaide pees een bot kan beschadigen.
Ik zou denken dat er een oorzaak moet zijn voor die verdraaing.
Misschien zou er dan iets aan de aanhechting van de pees gekort kunnen worden oid.(dmv een operatie)

Heel veel succes voor jou en je paard in ieder geval!!!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 23:22

Ons paard is onder behandeling bij de dierenartsenpraktijk in Bodegraven. Het been is wel mooi dun en is eigenlijk helemaal nooit dik geweest. We merkten pas dat ze geblesseerd was toen we begonnen waren met haar in te rijden. Daarvoor hadden we nooit iets gemerkt want ze heeft de hele zomer in het land gestaan en als ze aan de hand liep, dan merkte je niets. Ik ga morgenochtend gelijk naar het telefonisch spreekuur bellen. Dan vraag ik of hij toch iets duidelijker kan zijn over de vooruitzichten. Dat het heel lang kan duren, vind ik nog niet zo erg, ze is tenslotte pas 3, maar je moet wel het idee hebben dat het dan weer helemaal goed komt.

OCD is toch ook operabel? Wat ik van die beschadiging heb begrepen, komt dat doordat de draaiing van de pees het beentje beschadigen kan. Die verdraaiing kan komen door een verkeerde beweging. De pees raakt dan overbelast. Het is een vrij ingewikkeld verhaal en ik had ook liever dat het een wat simpelere blessure was geweest.

Ik laat jullie in ieder geval nog even weten wat de veearts van het herstel verwacht en nog bedankt voor jullie reacties en medeleven.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 09:12

Vanmorgen heb ik gelijk de veearts gebeld om te vragen wat de vooruitzichten zijn. Als over 6 weken de foto's een verbetering laten zien dan komt het goed, maar als er een verslechtering te zien is dan is het einde verhaal. Ik probeer het maar positief te blijven bekijken, want gelukkig was er de afgelopen 3 weken wel een vooruitgang. Maar we hebben nu al zoveel pech met onze paarden gehad, dat ik er wel een beetje moedeloos van word.

Zjadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:46

Wat een vervelend verhaal zeg en dat bij zo'n jong paard!

Het probleem van de sesambeentjes is dat er ongeveer 4 verschillende pezen voor en achter langs lopen zoals de diepe buiger en de interosseus. Dus als zo'n sesambeentje beschadigd is blijft het altijd de pezen irriteren. Alleen snap ik dan niet hoe een pees een bot kan aantasten?
Het is inderdaad een heel pijnlijk verhaal, mijn paard had laatst haar sesambeentjes op slot zitten en dat was ook zeer pijnlijk.
Ik hoop voor jouw dat het bot zich weer gaat herstellen.
Misschien is glucosamine geven een goed idee om weer een goede botopbouw te krijgen.

In ieder geval veel sterkte met je paard ik hoop dat het goed komt!

Jasper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 18:26

Ik blijf voor je duimen en hoop met je mee. Sterkte de komende weken want het wordt een spannende tijd.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 23:32

hier nog iemand die met jullie meeleeft!

dell_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:06

Bij ons op stal stond ook en merrie met een blijvend beschadigd sesambeentje. De kogel was ook vrij dik toen en er zat vocht in. Ze was 18 maar niet meer te berijden. Kon ook niet echt veel meer doen in het land behalve stappen en soms draven. Ze hebben haar uiteindelijk in moeten laten slapen door koliek.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:35

mijn paardje zijn sesam beentje is ook aangetast door een pees.
het gaat om zijn li voorbeen en dan de pees aan de binnenkant.
ik loop oook met hem bij bodegraven.
ze zeiden tegen mij dat de pees vast zit aan het sesam beentje en als er hard aangetrokken wordt zorgt de pees dus dat het sesambeentje aangetast raakt.
ik ben al 2,5 maand aan het stappen

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 18:05

Hallo Jol1,

Hoe is het inmiddels met jouw paardje? Gaat de genezing voorspoedig?

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:12

Mijn paard heeft een misvormd sesambeentje lv. Toen mijn paard 2 dagen oud was is ze door haar moeder getrapt, hierbij is het sesambeentje op meerdere plaatsen gebroken geweest. De breuken zijn op natuurlijke wijze hersteld. Het sesambeentje ziet er totaal anders uit als de andere, het is vergroot en het is heel anders qua vorm. Mijn merrie is inmiddels bijna 10 jaar oud en tot op de dag van vandaag nog geen dag kreupel geweest op het been.

Het ''gebrek'' is er per toeval uit gekomen. 2 jaar terug kreeg mijn paard plots last van rugklachten, om het een en ander uit te sluiten heb ik toen al haar benen op de foto laten zetten. Jullie begrijpen vast hoe geschokt ik was (en mijn kliniek!) toen we het sesambeentje lv zagen! Ze heeft er ook direct een 4 op gekregen.

Nav de foto's hebben we wat voorzorgsmaatregelen getroffen, zo spring ik niet meer met mijn paard en ook qua dressuur houden we alles op basis niveau. Het probleem is nu ongeveer 2 jaar geleden geconstateerd en tot op heden heeft ze er nog geen problemen mee gehad. Laten we hopen dat het zo blijft en dat mijn paard nog heel wat jaren mee kan!

Alhoewel ik vaak lees dat problemen met de sesambeenderen een slechte afloop hebben zie je maar dat er ook uitzonderingen zijn, ik hoop dat dit bij jouw paard ook het geval zal zijn

horsea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:28

Vandaag is de DA voor mijn paardje geweest omdat ze regelmatig onzuiver loopt, vooral LV en soms ook RV. De DA denkt aan het hoefbeentje of het sesambeentje.....Mijn vraag was eigenlijk of beschadigingen aan het sesambeentje altijd "slecht" zijn en dus moeilijk/niet te behandelen?

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:42

balen voor je zeg paard is nog zo jong mijn paard heb ik maart in moeten laten slapen nadat hij al ruim een jaar niet goed liep ging steegs slechter nu bleek dat ze op de foto een vlekje op zijn sesam beentje zagen maar hij had er ook nog hoefkatrol bij als hij die hoefkatrol niet had had ie waarschijnlijk nog geleeft moest wel zijn sesam beentje in de gaten houden . hoop dat het bij jouw meevalt sterkte

MarchaL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:31

horsea schreef:
Vandaag is de DA voor mijn paardje geweest omdat ze regelmatig onzuiver loopt, vooral LV en soms ook RV. De DA denkt aan het hoefbeentje of het sesambeentje.....Mijn vraag was eigenlijk of beschadigingen aan het sesambeentje altijd "slecht" zijn en dus moeilijk/niet te behandelen?

Volgens mijn VA leveren beschadigen/vervormingen aan een sesambeentje wel vaak problemen op. Het sesambeentje fungeert als een katrolletje voor de pezen, zodra de katrol beschadigd is irriteert dat de pezen weer. Er zijn helaas weinig tot geen behandelingen mogelijk. Mocht mijn paard er op den duur ooit last van krijgen dan was speciaal beslag (Break-over geloof ik) nog de enige optie. Verder heeft mijn paard dus een aangepast werkschema. Ik weet niet wat jij met jouw paard beoefend?

Toch zijn er volgens mijn va meer paarden die gewoon helemaal rad lopen met beschadigingen/vervormingen aan het sesambeentje. Het ligt er maar net aan hoe het is beschadigd, in sommige gevallen geeft het weer helemaal geen irritatie. Dit is wonder boven wonder het geval bij mijn paard. Ik hoop dat het bij jouw paard ook het geval is.

amber_rinova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 23:15

Jol1 schreef:
Ons 3-jarige paard blijkt door een peesblessure bij de kogel aan het achterbeen een beschadigd sesambeentje te hebben. Na 2 weken bij de dierenkliniek te hebben gestaan en 3 weken strenge boxrust, moet ze nu nog zeker 6 weken boxrust hebben.
Wie heeft ervaring met zo'n soort blessure en weet wat de vooruitzichten zijn?
mij paard had een haarscheurtje in zijn sesambeentje.de da heeft daar fouten mee gemaakt en zag niet dat wat hij op de foto,s zag dat dat een haarscheurtje was.daar kwamen we achter na de 2 weken boxrust die hij ons aanbevolen had.het paard werdt steeds gekker en drukker in de box.en na 2 weken mocht ie er uit.hij raasde en tierde door het land en weer was zijn kogel dik.ik de da gebeld,hij zei dat het dood gewoon was en dat het kwam omdat het verband er af was en dat hij wat overbelast was door dat ie zo gek had gedaan.na enkele weken was zijnm kogel nog dik en ik vertrouwde het niet.en het voelde ook hard aan.dus heb ik er nog een foto van laten maken,het sesambeentje was bij het scheurtje afgebroken.het sesambeentje had zich een stukje verder op vast gehecht aan de kogel en was gelukkig ingekapselt.ik was behoorlijk boos en wou de eerste foto,s met het scheurtje graag mee hebben naar huis want daar stond een sesambeentje op met een haarscheur en kon ik mee bewijzen dat dit door ongeluk was gebeurt.het is een heel mooi paard,ik wou met hem naar de hengsten keuring.toen ik om de foto,s vroeg zei hij dat ze weg waren(per ongeluk weggegooit).maar goed om weer terug te komen op je vraag:in het begin toen het nog dik was liep hij er onregelmatig op later nooit weer.de breuk is ingekapselt en heeft er niet weer last van gehad.