Slappe staart??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Phynix

Slappe staart??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 16:31

Hallo

Mijn E-pony heeft een slappe staart. Je kan zijn staart zonder moeite oppakken en alle kanten mee opzwaaien en daarmee bedoel ik dus ook de staartwortel. Ik heb inmiddels begrepen dat het niet goed is, maar enig idee welke effecten dit kan geven, hoe het komt en vooral hoe je het op kan lossen???

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:41

Ik denk dat ik me vooral druk zou maken over de oorzaak ipv over de oplossing, op dit moment. Overigens geeft echt niet elk paard een stevige staartdruk, dus het HOEFT niets alarmerends te zijn.
Slaat hij wel naar vliegen met z'n staart?
En als je de achterbenen kruist, zet hij ze dan vlot weer terug?

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 16:44

Ik ben ook zeker benieuwd naar de oorzaak, maar die is vaak slechter te achterhalen. Tuurlijk verscheelt het per paard, maar mensen schrikken er gewoon van hoe slecht het bij hem is en hebben het nog nooit gezien, hij heeft totaal geen weerstand. Dat van de achterbenen kruisen weet ik zo niet, zou eens moeten proberen. Maar hij slaat wel gewoon met zijn staart naar vliegen enzo.

EsmeeF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:45

Oeh!
Ik heb nog nooit van dit probleem gehoord, dus kan je er helaas ook geen antwoord op geven.
Maar ik wens je toch nog heel veel succes, want het klinkt niet helemaal oke!

Liefs Esmée

c_alsemgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:46

Draagt hij z'n staart totaal niet? Ook niet als hij in beweging is?
Dan zou ik het zeker even na laten kijken ook wanneer je hebt geprobeerd wat Sonja zegt.

Een echt slappe/lamme staart kan namelijk duiden op een beknelling in de ruggengraad van bv zenuwen.
iig het nakijken waard!

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 16:50

Nee, hij draagt zijn staart eigenlijk alleen als er vliegen zijn of moet mesten. Heb hem verder eigenlijk nog nooit verder bewust zijn staart zien/voelen dragen tijdens rijden.

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 19:46

Niemand dit verder meegemaakt of bekend met de gevolgen ervan??

c_alsemgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:27

Ja ik ken dus een paard waarbij en zenuw bekneld raakte in de werverkolom, deze vertoonde hetzelfde.
Alleen had dit paard ook krachtverlies in de achterhand.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:30

Dit duidt vaak op Ataxie, laat een dierenarts hiernaar kijken! Wij kunnen dit van achter de pc niet beoordelen verder! Ik TeM ook even, dit hoort IMO op Medisch!

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 21:15

Chantje, hoe erg moet dat kracht verlies dan zijn, want met lopen zit er nog volop tempo in??
Ataxie, wat houdt dat precies in en is dit ook aan andere dingen terug te zien, andere klachten ofzo?? Heb de naam ooit wel eens gehoord, maar zegt mij verder niets namelijk.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:29

Ataxie is een aandoening van het zenuwstelsel.

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 21:31

Ik zit net even snel wat op te zoeken over ataxtie, een aandoening aan een achterbeen dus. Op die site werd alleen gesproken dat een achterbeen dus ook niet in het ritme mee loopt zeg maar. Dit is alleen bij die van mij niet het geval. Het tempo en stapgrootte zijn hetzelfde. Kan het dan alsnog duidden op ataxtie??

Ik snap trouwens dat je het getemt hebt, ik twijfelde namelijk ook, maar heb het hier gezet omdat ik ook graag wilde weten wat het dus kan inhouden en het effect ervan op het rijden.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:38

VMR -> MD

mirgino

Re: Slappe staart??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 22:25

ik heb een paardje gehad die ook de staart slap had.
ze was gevallen met rijden!

later bleek dat ze een zenuw beschadiging had in haar rug en dat de rug niet goed aangelegd was.

ze had dus Ataxie,en is helaas na 4mnd afgemaakt.

ze was nog maar net 5jr.

het was een Lennard x Rossini merrie paard gefokt maar pony gebleven.
ze was 157cm.

zij liep inderdaad achter steeds meer met scheppende benen,en zette deze ongekontroleerd neer.

ze kreeg een hele rare manier van lopen met de achterhand,en viel op het laatst met uit de box halen bijna om.
en ze had erg veel pijn,was heel erg lief maar werdt erg agressief van de pijn.

dit is geen leuk verhaal,ik hoop dat het met jouw paard beter afloopt en dat het geen zenuw beschadiging is.

sterkte!

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 22:44

Dank je, gelukkig heeft je beschrijving weinig overeenkomst met mijn pony. Op stal, onder zadel met lange teugel, springen, er is niets aan de hand. De meest leninge bewegingen maakt hij gewoon. Daarom is het inderdaad zo'n raadsel waarom zijn staart zo slap is. Het enige waardoor ik aan lichamelijke problemen begon te denken is dat hij de laatste tijd erg veel protest geeft onder het zadel als ik aan de teugel wil rijden. Dus als ik op deze beschrijvingen moet afgaan, lijkt het me niet dat het ataxtie kan zijn, gelukkig maar als ik jouw verhaal zo hoor. Erg kl*te zeg!!!

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 22:52

was niet leuk.

het is nu bijna 4jr geleden gebeurt maar vindt het nog steeds erg.
het was zo`n leuk en lief dier!
ik had haar nog maar 6 weken toen het gebeurde,en heb daarna alleen de kliniek maar gezien en er naast gelopen totdat dat niet meer ging.

met mijn merrie die ik nu heb werd de kracht in de staart ook veel minder ,dat kwam door haar dracht.
en nu dat achter de rug is komt de kracht ook weer terug.
als je nu de staart omhoog wilt doen drukt ze tegen,dat deed ze op het laatst van de dracht niet meer,ik schrok daar toen heel erg van.
maar gelukkig was het niets volgens mijn DA en hij had gelijk!

mischien heeft jouw paard zijn staart erg gestoten of zo?
ik gok maar wat!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:47

de meeste paarden bieden een zekere weerstand met de staart wanneer deze bij de staartwortel vastgepakt wordt. misschien vindt jouw paard dat wel gewoon fijn. ik kan niet zien hoe erg het is natuurlijk, tijdens het lopen (ook in de wei), moet hij wel zijn staart dragen natuurlijk. ernaar laten kijken kan nooit kwaad. het kan idd te maken hebben met zenuw- of andere rugproblemen.

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 12:34

Ja, ik weet dus ook niet in hoeverre het erg kan zijn, misschien is het bij hem wel gewoon zo. Ik zal er in de wei eens op letten, maar ik heb hem eigenlijk nooit bewust zijn staart zien dragen en als je hem optilt of eraan trekt, doet hij totaal niets

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 16:31

youngster schreef:
Ataxie is een aandoening van het zenuwstelsel.

Ik kende ook een paardje wat Ataxie had en die had ook een hele slappe staart, hezelfde wat jij beschrijft, alsof hij hem ontspannen houdt en het voelt zacht, zeg maar.
De eigenaresse heeft hem nog eventjes gehouden en longeerde hem dan maar je zag er niet zoveel van, helemaal als je wist waar je op moest letten, dat was het rottige....
Dat paardje moest worden ingeslapen....
Laat in ieder geval een dierenarts kijken.

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 19:44

Maar weet iemand of het ook op iets anders kan duiden, behalve Ataxie, aangezien hij verder niets van die symptomen heeft...

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:22

Nope verder kan ik niks bedenken. Maar heb je hem laten testen door een dierenarts? Dan weet je pas zeker of hij niks heeft! Misschien dat die ook een andere verklaring weet voor de slappe staart!

Lianne007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:23

een paard bij ons op stal had ook zoiets,deze poepte de staart er soms gewoon onder,.
er bleek ergens een verlamming te zitten,bij het kruis,zodat hij zn staart niet kon bewegen.

bij nummer 18 zat het:
Afbeelding

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:37

Komt idd wel eens voor idd. Meestal houden ze de staart ook helemaal scheef dan.
Kan komen van een val in de wei of vastliggen in de stal. Hetzelfde als met ataxie eigenlijk.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:41

doet hij zijn staart wel omhoog als hij ze behoefte doet?

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 22:23

Ja, dat inderdaad wel! Hij houdt hem ook niet schreef ofzo en met mesten tilt hij hem gewoon op. Daaom vind ik het wel fijn om ervaringen van andere te horen, in de hoop dat er iets bekend tussen zit. Maar bewegen is zeker geen probleem, hij slaat er ook gewoon alle vliegen mee weg.