1 dik achterbeen? Stalbeen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter

1 dik achterbeen? Stalbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 15:27

Een paard bij mij op stal heeft telkens 1 dik achterbeen, over de gehele pees. Het voelt wat warm aan.
Ze loopt er niet kreupel op, als je een tijdje met haar stapt wordt het dunner, maar de volgende dag komt het even hard terug. Ze loopt zo’n 6 uur per dag in een paddock,

Kan een paard 1 stalbeen hebben? Dat is nou juist het rare, meestal is het dan toch allebei? Of niet?

MeiaLuna

Re: 1 dik achterbeen? Stalbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 15:28

De mijne heeft het ook aan haar éne been veel erger dan aan haar andere.Dit komt omdat ze daar al een paar keer gekwetst is geweest.Misschien is dit bij jouw paardje ook zo?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:38

in elk geval heel goed gaan kijken naar wondjes, kan een stalbeen zijn,dit heeft te maken met de stofwisseling.

eigenlijk is die dan niet goed waardoor er dus vocht achterblijft in het onderste gedeelte van het been..
veel bewegen dus en misschien de voeding iets gaan aanpassen?

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:41

dit kan ook een overbelasting zijn mijn paard heeft dit ook. Laat er voor de zekerheid even naar kijken door een DA.
Het kan een slijmbeursonsteking zijn, mischien heeft ze een klap gehad, laat er even heen kijken inplaats van raden wat ze heeft of wat het kan zijn want je gaat je er steeds drukker om maken teminste ik wel als het mijn paard was

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:22

onley schreef:
dit kan ook een overbelasting zijn mijn paard heeft dit ook. Laat er voor de zekerheid even naar kijken door een DA.
Het kan een slijmbeursonsteking zijn, mischien heeft ze een klap gehad, laat er even heen kijken inplaats van raden wat ze heeft of wat het kan zijn want je gaat je er steeds drukker om maken teminste ik wel als het mijn paard was

sprake van een stalbeen?heeft pard een voorkeurshouding ( een been op rust ?) om maar even wat te noemen. Ik heb geen ervaring met stalbenen. dus weet ook niet of dat dan aan twee benen zou moeten zijn?? Groetjes Ceesje

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:24

De mijne heeft dat ook,maar heb ook geen idee wat het zou kunnen zijn. Ze heeft er iig geen last van.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:14

Het kan ook mok zijn. Mijn oudste merrie heeft dat ook heel makkelijk. Soms kan ik de mokplekjes bijna niet vinden (bij natmaken zie ik dan wel dat de huis verkleurd is), zo klein zijn ze dan maar dus wel schadelijk. Haar been zet er van op tot aan haar hak en dat wordt erger als ze op stal staat en neemt iets af als ze buiten loopt.

Splinter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 16:50

onley schreef:

Het is mijn paard niet Maar als ze een klap heeft gehad wordt het toch niet steeds dunner en dan weer dikker?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 18:28

stofwissenling??
mijn pony heeft nu ook 1 dik been.
bij pees wordt hij iets dikker en kogel is dik
zit vocht in maar heeft er geen last van?
loopt niet kreupel maar is wel lichtelijk warm.

zou dit met het voer te maken hebben.?
As staat nuzinds 4 maand op andere stal
zou hij minder kuil moeten maar ja krijgt al zo weinig en andere brok?

hij heeft dus geen last van het been staat nu vanaf dinsdag op rust en stap met hem op harde bodem maar wordt niet beter?
Moet ik juist hem wel gaan rijden en lichte arbeid vragen of toch op rust zetten.

of ander eten?

wat denken jullie???

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:10

nou ik heb wel geleerd van dikke benen!

toen ik mijn paard kocht had hij ook altijd wat dikkere benen en als hij gelopen had was het weg..

later werden de benen nooit meer zo dik....

tot mijn paard in augustus kreupel ging lopen..

ze dachten eerst aan een verkalking en derg..
nu weten ze dat hij vocht heeft achter in de peesschede...iets wat er al wat langer zit...(wat dikkere benen dus achter onderaan net boven de kogel)

door het paard gewoon te laten lopen toendertijd is hij kreupel geworden omdat het overbelast is geraakt(langzaam aan zonder er erg in te hebben )
paard is ook te werkwillig geweest en heeft al die tijd gewoon braaf zijn ronde gelopen zonder iets aan te geven

oorzaak? waarschijnlijk zijn voer! dat moeten we nu dus nog gaan uitzoeken...
het zijn of teveel eiwitten of teveel vitamines geweest..

heb overigens na de behandelingen pas ontdekt wat nou een echt mooi droog been is!!

en zie om me heen teveel paarden met "te vochtige" benen die gewoon goed lopen....daar niet van...
maar ben door dit voorval zeer voorzichtig geworden en neem geen risico's meer

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 09:57

Even een update, bij ons is het 95% zeker dat het van het voer komt, de eigenaresse van het paardje had nieuwe muesli voor sportpaarden ofzo (dat wist ik dus niet), nu ze die niet meer geeft is het been gelijk dunner. Het is nog even afwachten, maar alles duid erop dat dat de oorzaak is!

Squawk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:06

hier heeft mijn paard ook last van, bijna altijd 1 dik been...