zandkoliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

norma_

zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 09:54

Mijn pony heeft zich gisteren zandkoliek dat zei mijn veearts wat kan je doen om het zand eten tevermijden hebben jullie tips

Adrienne

Re: zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:34

Wat het beste werkt om zand koliek te voorkomen is met regelmaat de hoeveelheid zand in de mest controleren en afhankelijk daar van om de paar maanden je paard een kuur Sandclear te geven.

SandClear is een van de enige producten die ook echt werken en zand afvoeren. Het heeft weinig tot geen zin om nu nog lijnzaad/olie te voeren. Dat helpt wel de darm beweging maar doet zo goed als niks met de hoeveelheid zand die aanwezig is.

SandClear is niet het goedkoopste middel maar wel het betere middel en ik denk altijd maar zo liever wat meer geld uitgeven om iets te voorkomen dan veel geld voor een dierenarts.

Om te vermijden dat je paard zand eet zou je een muilkorf kunnen overwegen.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:49

Sandgard is ook een goed middel. Dit middel helpt ook de darmen te herstellen.
Beide producten kan je kopen bij de paardendrogist.

Het is echt aan te raden hoor!

Mijn merrie heeft twee jaar geleden vier dagen moeten vechten voor haar leven door zandkoliek.
Ik dacht altijd dat het wel mee zou vallen, zoveel zand kreeg ze niet binnen dacht ik. Totdat ze zo vreselijk ziek werd....zandkoliek.

Ik heb wat afgehuild die periode
Een dierenarts adviseerde mij om Sandgard te gaan geven, dit is haar redding geweest.
Ik geef haar nu één keer per twee maanden een kuur. Het helpt echt heel goed!

Susses en sterkte met je paard!!

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:12

Adrienne schreef:
Wat het beste werkt om zand koliek te voorkomen is met regelmaat de hoeveelheid zand in de mest controleren en afhankelijk daar van om de paar maanden je paard een kuur Sandclear te geven.

SandClear is niet het goedkoopste middel maar wel het betere middel en ik denk altijd maar zo liever wat meer geld uitgeven om iets te voorkomen dan veel geld voor een dierenarts.

Om te vermijden dat je paard zand eet zou je een muilkorf kunnen overwegen.

Ik ga helemaal mee met dit advies.
Een goed alternatief voor Sandclear is Sand-ex, van Equimins.
Dit bevat ook probiotica, om de darmflora weer een beetje op weg te helpen, want die heeft het zwaar te verduren met al dat zand.
Zie www.equi-services.nl

liezzie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:16

zandweg, kun je kopen bij de paardendrogist.
Je kan je paard ook zoveel mogelijk bij zand vandaan houden.
Ik weet niet of je paard heel erg pollen trekt om het laatste hapje gras te krijgen?
Een pony van een vriendin van mij (tinker) is er vorrig jaar bijna onderdoor gegaan, hij had ook zandkoliek, en is geopereerd.
succes ermee, en wees waakzaaam

Kwaidie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:39

liksteen is ook aan te raden...

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 14:16

Het eten van zand is een belangrijke oorzaak van koliek bij paarden. Voorkom zandkoliek door schoon hooi en geen zanderig gras te geven en eventueel muilkorven van het paard in de paddock of buitenbak.

Als paarden te veel zand binnen krijgen wordt dat meestal toegeschreven aan zanderig gras of hooi. Problemen ontstaan echter vaker doordat paarden het zand gewoon ophappen. Zandhappen is moeilijk te voorkomen. Paarden moeten nu eenmaal soms in de paddock of buitenbak lopen om vertrapping van grasland of overmatig gras eten te voorkomen.

Of te kijken of je paard teveel zand binnen heeft, leg een paar paardendrollen in een bak met water, laat dit 1 dag staan, gooi het na die tijd leeg...de drollen en het water..en als er dan meer dan een theelepel zand achter blijft dan heeft het paard teveel zand binnen.

norma_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 17:06

liezzie schreef:
zandweg, kun je kopen bij de paardendrogist.
Je kan je paard ook zoveel mogelijk bij zand vandaan houden.
Ik weet niet of je paard heel erg pollen trekt om het laatste hapje gras te krijgen?
Een pony van een vriendin van mij (tinker) is er vorrig jaar bijna onderdoor gegaan, hij had ook zandkoliek, en is geopereerd.
succes ermee, en wees waakzaaam

ik heb een padock en ze hap gewoon in het zand heb nu zand weg besteld de veearts heeft haar wat ingespoten om haar darmen in rust telaten komen. En wat voor de koliek. hij zei me ook dat het beter is dat ze op stal is maar alle stallen zitten vol.

norma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 17:25

wirona schreef:
Sandgard is ook een goed middel. Dit middel helpt ook de darmen te herstellen.
Beide producten kan je kopen bij de paardendrogist.

Het is echt aan te raden hoor!

Mijn merrie heeft twee jaar geleden vier dagen moeten vechten voor haar leven door zandkoliek.
Ik dacht altijd dat het wel mee zou vallen, zoveel zand kreeg ze niet binnen dacht ik. Totdat ze zo vreselijk ziek werd....zandkoliek.

Ik heb wat afgehuild die periode
Een dierenarts adviseerde mij om Sandgard te gaan geven, dit is haar redding geweest.
Ik geef haar nu één keer per twee maanden een kuur. Het helpt echt heel goed!

Susses en sterkte met je paard!!

ik moest gewoon overgeven toen ik haar zag van de zenuwen ik hoop dat ze snel beter is en iemand van bokt kan ik sandclear overnemen deze bokker erg bedankt

liezzie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:08

ja als je paard pijn heeft is dat dubbel zo moeilijk, kan me dat helemaal voorstellen!

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:35

Mijn shetlander had ook zand in haar darmen, waardoor ze diarree kreeg. De dierenarts heeft haar 400 gram psylliumvezels (vlozaad) opgegoten met water. Daarna moest ik haar nog elke dag 80 gram door haar eten geven. Er is al veel zand uit gekomen en de diarree werd steeds minder. Ik geef haar nu nog wel om de 3 weken een kuur, totdat er bijna geen zand meer uit komt.
Wat ik van mijn DA moet geven is vlozaad. Dit zijn psylliumzaadjes. Ik kan ze gewoon bij de apotheker bestellen en dan is het een stuk goedkoper dan de sandclear van de paardendrogist. Ze verkopen het voor mensen ook per 250 gram, maar toen ik vroeg om het per kilo te bestellen was dat geen enkel probleem. Voor 3 kilo betaalde ik 34 euro. Bij de paardendrogist betaal je voor 1,36 kilo al meer en het is eigenlijk hetzelfde, nl psylliumvezels ...

norma_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 13:46

hey abc bedankt voor deze tip zal het eens vragen aan mijn da die zei iets van zandweg