HELP: lekkende hartklep!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelloriejj

HELP: lekkende hartklep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 17:04

Ik had een vraagje.

Iemand bij ons op stal heeft gister te horen gekregen dat haar paard een lekkende hartklep heeft. We vermoeden dit al omdat hij in het parcours steeds na hindernis 6 dood moe is. Hij is 4 jaar en springt L, eerst dachten we dat het te hard met hem ging qua niveau... Maar nu dit.

Wie kan mij wat meer vertellen? Kan je blijven rijden e.d.

Alvast bedantk

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:22

denk niet dat dat verstandig is, blijven rijden. Misschien kan het nog verholpen worden door middel van een operatie, vervangende klep. nog een jong paard, heb je het nooit eerder gemerkt?

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:48

Ik denk dat je meer info moet vragen bij de DA, misschien een die meer weet over hartafwijkingen? Denk dat rustige inspanning nog geen kwaat kunnen. Zijn er nog meer symptomen?
Als je niet rijd neemt de conditie van je paard af, dat lijkt me niet de oplossing. Denk alleen dat grote inspanningen verstandig zijn, maar goed ik ben op dat gebied ook een leek. Heb alleen maar mensen gezien met hartafwijking.

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 19:21

Een operatie kan nog niet bij paarden, wat de dierenarts zei. Dit zal dan wel kloppen. Dr zijn dus verder geen mensen op bokt die deze ervaring delen?

mirellakuijl

Re: HELP: lekkende hartklep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:32

Hij krijgt het benauwd na inspanning omdat er dan vocht via het gaatje in de klep achter de longen komt.
Bij mensen kunnen ze het vocht weghalen maar bij een paard????

Succes

Kwaidie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 21:53

ik wil ook graag meer weten over dit soort dingen! Mijn paard heeft een vrij goed te horen ruis bij het hart (heeft de DA ontdekt bij een koliek), dit betekent toch eigenlijk ook een lekkende hartklep?

ik weet dat tie het waarschijnlijk al een tijdje heeft en ik kan niks merken aan z'n conditie, ik rij namelijk Z1 met hem! Ik weet wel dat tie aardig snel zweet en soms wat lui is! Maar eigenlijk zoek ik dan wat, want ik rij toch bijna elke dag en op wedstrijden houdt tie het best vol! Hij is niet snel fris of wild zeg maar, maar hij is ook al bijna 14 ten slotte!

Kan het nu zo zijn dat een hartruis helemaal niet ernstig hoeft te zijn, dat tie het bijvoorbeeld altijd al heeft gehad?!
Als iemand meer info heeft hierover, heel graag!!!

Vast bedankt! En jij ook kelloriejj heel veel sterkte ermee!

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 08:42

Nou je het zegt schiet er bij mij weer iets binnen. 2 jaar geleden had ze een volle broer van hem. Hij is overleden aan koliek op 5 jarige leeftijd. Misschien kan dit erfelijk zijn en had hij ook misschien iets aan zijn hart?

Dit paard is ook nooit echt fris/wild. Hij doet echt zijn best maar kan op een gegeven moment niet meer.

@kwaidie: Een Z1 proef vergt ook veel inspanning, ik heb is gelezen dat zon proef gelijk staat aan een springparcours. Dus eigenlijk zou het nog wel moeten kunnen.

Dit meisje gaat wel doorrijden en kijken hoe het gaat... Het is zon mooi en goed paard. Zo zonde...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:21

mirellakuijl schreef:
Hij krijgt het benauwd na inspanning omdat er dan vocht via het gaatje in de klep achter de longen komt.
Bij mensen kunnen ze het vocht weghalen maar bij een paard????

Succes

Nou nee. Er is zeker geen verbinding tussen een hartklep en de longen. Die klep gaat nl normaalgesproken regelmatig open en dicht en dan zou er dus altijd vocht achter de longen komen. Een lekke hartklep betekent ook meestal gewoon dat-ie niet goed (meer) sluit - vaak door aderverkalking, en niet dat er een gat in zit.

Een lekke hartklep betekent óf dat het zuurstofarme bloed in de rechterhartkamer niet volledig door kan stromen naar de kleine bloedsomloop (en dus niet zuurstofrijk kan worden), waardoor er uiteindelijk onvoldoende zuurstofrijk bloed via de linkerhartkamer het lichaam ingepompt wordt, of, als de kleppen in de linkerhartkamer lek zijn, dat er onvoldoende bloed naar het lichaam wordt gepompt omdat er een deel gewoon terugstroomt. Gezien de klachten van het paard vermoed ik dat de lekkende klep in de rechterkamer zit, en dat hij gewoon onvoldoende zuurstof uit de longen kan opnemen.

Er is een retrograde bloedstroom in het hart en dat is de ruis die je hoort bij het beluisteren.

Vocht achter de longen bestaat overigens ook. Dit komt voor bij een andere hartaandoening, decompensatio cordis. Hierbij is de pompkracht van het hart verminderd (versleten hartspier), waardoor vocht/water (uit het bloed) de kans krijgt 'uit te treden'. Dit gebeurt overal in het lichaam (er ontstaat oedeem), en in de longen krijg je dan 'vocht achter de longen'. Hierdoor kunnen de longen dan weer minder goed functioneren, waardoor het hart weer harder moet werken - maar dit kan het niet omdat de hartspier versleten is.

Ik weet dat er verscheidene paarden met hartruis (dus lekke klep(pen)) Endurance lopen. Endurance is wel inspannend, maar geeft geen piekbelasting zoals springen.
Deze paarden moeten ieder jaar een keuringsattest gaan halen in Utrecht, voordat ze mogen starten. Daar, in Utrecht, wordt dus bepaald of deze paarden geschikt geacht worden voor de Endurance sport. Misschien een optie om dit paard in Utrecht te laten keuren op sportmogelijkheid?

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:26

Waarom niet gerwoon de beslissing dat topsport niet haalbaar is voor dit paard en lekker recreatief gaan rijden. En als je zelf wel de sport in wilt, wees dan eerlijk tegenover je paard en verkoop hem aan iemand voor weinig, die weet wat er loos is en die lekker af en toe naar buiten wilt...

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:41

Oew dit is niet fijn
Jammer, voor het paard. Het zal wel niet vaak meer springen en al helemaal geen concours dat lijkt me gewoon niet eerlijk voor het paard!

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 09:43

Ja ik zal het is met haar erover hebben. Ze heeft thuis 12 sportpaarden. Deze was ook voor de topsport. Endurance zie ik haar neit doen dus denk dat er maar 1 optie over is... Een recreatie ruiter ervoor zoeken...

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:57

ja misschien wel!
Bij mijn paard is zo goed als niks te merken...in conditie niet en ook niet dat ze ineens moe is ofzo!
Het is lijkt mij ook het beste om, als ze er wel echt last van hebben, ze niet meer te zwaar te belasten!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:07

hey
zal hier ook vene reageren..

ons veulen heeft t ook. hij was eerst super sloom toen gingen ze naar t hart luisteren en een ruis. toen een scan gemaakt, konden ze niet veel zien.
ze zeiden kijk maar hoe hij ontwikkeld. en hou hem in de gaten....wel is hij altijd verkouden en veel hoesten....
hun zeiden wel dat je kon opereren maar dat dat heeeel duur was en dat hij dat niet waard was(verhouding in geld welsh a)
verder heeft hij op latere leeftijd kans op een vergroot hard. wel merk je aan hem dat hij snel buiten adem is. maar hij is in 6 weken tijd heel fit geworden, eerst stond hij alleen maar stil. en nu allenaal rennen enzo.

verder waren er geen medicijnen voor....

we hadden hem gekocht om later voor een kar te zetten.....
maar we twijfelen of hij dat strax wel aan zou kunnen???

verder weten we er ook niks van de dierenarts zelf ook niet..........

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 12:49

Sorry, als ik verkeerde info heb gegeven maar dit is de info wie ik heb gekregen.

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:37

ik vind het jammer dat er eigenlijk zo weinig van bekend is!

Ik denk dat er zowieso heel veel verschillende vormen van zijn!
Het hoeft niet zo te zijn dat je paard het zwaardere werk niet aankan, kijk maar naar mijn paard! mijn paard is trouwens vorig jaar ook nog eens aan koliek geopereerd en is daar weer helemaal bovenop gekomen! Zo'n ruis hoeft dus niet hele erge gevolgen te hebben denk ik dan....!

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 14:49

Bij mensen wordt de hartklep meestal vervangen, een vriend van me heeft ook een lekkende hartklep, en die moet binnen een jaar ook zo'n operatie ondergaan. Bij paarden weet ik er dus eigenlijk niks van af!

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 17:23

Nee dr is echt te weinig informatie over te vinden, helaas...
Kan dus alleen wat opmaken over mensen/paarden met ervaring...
Bedankt voor de reacties tot nu toe, meer is altijd welkom
Dus als je nog wat weet...

Mikey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:40

De ene lekkende hartklep is de andere niet. Het kan zo zijn, dat je bij een enorm harde ruis, maar een klein lekje hebt (het bloed stroomt dan erg hard door het kleine lekje en dat maakt meer geluid). Dus de luidheid van de ruis zegt niets over de afwijking. Wanneer er een lekkende hartklep is, dan kan dat zonder gevolgen hebben voor het hart en longen. Wanneer het wat erger is, moet het hart harder werken. Wanneer het te gek wordt, of het hart kan het niet meer aan, dan krijg je pas symptomen (sloomheid, snel moe, kortademig, hoesten). Maar dan is het al in een verder stadium.
Bij de honden en katten gaan ze pas met medicijnen beginnen wanneer er symptomen komen of wanneer er op de echo duidelijke afwijkingen te zien zijn aan het hart (niet alleen een lekkende klep, maar ook vergroting van het hart of een verdikking/verdunning van de wand)
Bij paarden zijn, voor zo ver mij bekend, geen hart medicijnen verkrijgbaar. (soms wel voor paarden met atriumfibrillatie, maar dat is een zeer typische afwijking)
Ik denk dus dat voor het in dit topic betreffende paard, niet veel te doen is. Als ik het zo hoor, heeft hij waarschijnlijk al ergere afwijkingen aan het hart (sorry, had liever wat anders willen zeggen)

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 10:14

Bedankt voor je reactie Mikey, hier heb ik wat aan.

Citaat:
Ik denk dus dat voor het in dit topic betreffende paard, niet veel te doen is. Als ik het zo hoor, heeft hij waarschijnlijk al ergere afwijkingen aan het hart (sorry, had liever wat anders willen zeggen)

Daar ben ik ook bang voor

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 19:05

mijn vorige pony had dit.. Mocht niet meer rijden, in ieder geval niet in de bak of in het mulle zand, alleen nog op de weg stappen dus eigenlijk praktisch niet..