Artrose, welke beslag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

avanoort

Artrose, welke beslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 14:31

Mijn paard heeft spat en loopt op een klapijzer, hebben jullie ander beslag?

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:41

mijn paard heeft ook spat en is op advies van de da binnendoor gezet. De hoefsmid heeft een wigje op het ijzer gelast (aan de buitenzijde van de voet). Het is dus de bedoeling dat er dusdanig veel hoef aangroeid, zodat ze met een gewoon ijzer hetzelfde resultaat krijgt. Sinds ze op deze manier wordt bekapt en beslagen (in combinatie met een behandeling met Tildren) loopt ze stukken beter. Mocht je meer info willen, stuur me dan maar een pb'tje.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:05

Mijne heeft artrose en heeft tot nu toe nog gewoon beslag. Wel zijn de achterijzers er vanaf, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ze nu aangepast werk heeft en niet meer dressuurt. Als het slechter gaat gaan met haar wil de smid haar op ronde ijzers zeten.

mirellakuijl

Re: Artrose, welke beslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:26

Mijn oude pony had ook artrose ( 4 ) en die had beslag met lederen zooltje gevuld met silliconen en hij had halfronde ijzers die iets naar achter gelegd waren zodat hij zijn stap beter af kon maken. ( voorijzers )
Dit werd gedaan bij dierenkliniek Emmeloord door Hans van Maurik.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:21

Ik heb gewone ijzers gehad, spatbeslag en ijzers met (leren) zooltjes. Vooral dat laatste was een drama. Ze staat nu weer op blote voeten en dat bevalt eigenlijk het beste ...

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:50

mijn pony staat gewoon op 4 ijzers en voor heeft hij er een soort plastic in.Dat gieten ze er in als een soort gel en dat hard dan heel snel op.werkt dempend

Miona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:03

Die van mij heeft artrose. Zooltjes hielpen niet, maar het afronden van de ijzers wel. De hoefsmid schuurt na het passend maken van de ijzers de zijkanten helemaal bij met zo'n electrisch apparaat tot de ijzers helemaal rond zijn aan de buitenkant. Dit helpt mijn paard heel erg, vooral met het rijden van bochten. Verder wordt de hoef van mijn paard een beetje schuin bekapt, dat komt overeen met het probleem in haar koot, maar dat is specifiek voor mijn paard natuurlijk.

Miona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:06

Oh ja, nog een tip bij artrose, maar dan niet in het kader van hoefbeslag: de combinatie van glucosamine met teunisbloemolie.