Hanetred

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

avanoort

Hanetred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 14:10

Wie van jullie heeft een paard met een "hanetred"been, wat doet je eraan, hoe ga je ermee om, zijn er problemen met de hoefsmid, merk je extra slijtage aan dit been?

Mijn paard is 24 jaar en heeft rechtsachter een flinke hanetred, hoefijzer heeft veel te verduren en het been heeft ook meer slijtage dan het andere achterbeen. Ik heb een hele kundige hoefsmid die dit been kan beslaan, alleen al de hoef uitkrabben is al een hele klus.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Hanetred

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 14:21

Ja, we hebben er eentje, en we hadden er eentje. Degene die we nu hebben is 3 jaar, doen we niks aan. De andere was 20 jaar en ook daar hebben we nooit problemen mee gehad. Altijd normaal ijzertje, tot zijn 19de mee op concours geweest vanaf zijn 3de (zware nationale concoursen en 4 rubrieken op een dag, dit ooit 4 keer in de week) en heeft nooit een dag kreupel gestaan. Hanetred was alleen zichtbaar in stap, en hoe het achterbeen er rontgenologisch uitziet, geen idee. Bij hackney's is het een vaker voorkomend iets en zolang ze er in draf geen last van hebben maakt het niet veel uit. Overigens zijn ook alle hackney's die ik ken met een hanetred tot op hoge leeftijd uitgebracht in de sport.

gina2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:26

Weet je 100% zeker dat het hanetred is?
Een merrie van mijn oude stal had dat ook, maar ze hebben nog een onderzoek laten doen, en het bleek dat ze eens gevallen is, en dat haar ruggewervel ergens op drukte, en dat ze daarom zo met haar benen deed...

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:45

Misschien moet je crossmonster hier op bokt pb'en die heeft ook een paard gehad die hanetred had.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:48

Wij hebben een tinker met een fikse hanetred op stal staan. Je merkt er niks van met rijden, naja niks.. af en toe wel. Hij heeft er geen last van gelukkig. Hij heeft geen ijzers onder, en zijn hoeven lijden er ook niet onder.

Nu rijdt er een meisje op, die net rijdt en daar mag hij nog wat rondsukkelen, maar als je hem echt aant werk zet, merk je wel.