Meningen over rotstraal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Meningen over rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 12:33

Mijn jaarling heeft nu al een jaar rotstraal, in de zomer gaat het beter in de winter is het veel erger.

Ik heb al heel veel verschillende methodes geprobeerd maar over gaat het nooit.

Volgens de hoefsmid moest ik veel te teren. Dus ik ben om de drie dagen gaan teren. Het werd iets beter maar over ging het niet.

Volgens de dierenarts moest ik de hoeven twee keer per dag inspuiten met betadinespray. Erg inspannende en dure methode. Heb ik een aantal weken gedaan maar echte vorderingen waren er niet.

Toen ben ik een combinatie van de twee gaan doen. Om de drie dagen teren en de dagen er tussen 2 x per dag inspuiten met betadine. Het ging iets beter maar over ging het niet.

Allerlei zalfjes en prutjes van de ruitersportzak hielp ook niet.

Op stal houden hielp ook niet maakte het alleen erger omdat het zo'n smeerkees is. De baak waar ze in lopen in zo goed als het hele jaar droog. Menneer loopt wel altijd dwars door plessen en blubber heen in plaats van er omheen te lopen.

Mijn andere paard heeft nergens last van.

Iemand nog ideeen of theorieen hierover

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:14

Mijn hoefsmid raadde me sterk af om te teren, omdat je er dan een laag overheen doet waardoor er geen zuurstof bijkomt en de bacterien meer kans hebben.
Mijn paard had beginnende rotstraal, en ik moest elke dag de hoef inspuiten met een mengeltje van chloor en water..

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 13:29

1 hoef is heel erg op dit moment weer dat doet toch giga pijn dan met chloor

ferah2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:33

NIET TEREN! Dat maakt het de bacterien inderdaad erg gemakkelijk!
Ook al die spulletjes die er verkrijgbaar zijn (al zullen sommige zalfjes of dergelijke misschien wel helpen bij die of gene) zijn niet altijd even bruikbaar en zeker niet goedkoop.
Als de rotstraal niet te erg gevorderd is kun je er gewoon wat bleekwater ingooien. De bacterien geen kans meer en de hoef word lekker hard.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 13:35

Ja maar doet dat niet giga pijn dan? Niet dat ik hem straks ineens in mn nek heb hangen, kan ik me voorbereiden.

Dus gewoon de huis tuin en kuiken bleek met water?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:37

Je steekt je handen zelf toch ook niet in de bleek? Dat is niet echt gezond nee.

Bar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:39

Bij mijn merrie hielp Egyptische zalf erg goed.

En sinds ik een andere hoefsmid heb heeft ze er eigenlijk veel minder last van.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 13:41

Die zalf heeft ook niet geholpen.

Heb net de dierenarts gebeld en die zegt inderdaad ook chloor proberen. Een kennis van die assistent had het ook gedaan, dat paard had al een half jaar rotstraal en dat was zo over

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:44

-OTC spray met een watje in de straal doen, iedere dag
of
-egyptysche zalf met een watje in de straal, iedere dag

Pas als de straal "ongevoelig" is, teren, iedere dag, anderhalve week lang;
Hoefsmid het "zieke" gebied goed laten wegsnijden en wederom teren.
Niet teren als er een gat in de straal zit!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 13:46

Helpt dus niet. Watjes vallen er trouwens binnen 5 min al weer uit. Werkt ook niet handig

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 14:02

Schoon houden en desinfecterend spul er op. Het liefst dus met een watje helemaal in de groef stampen(en echt vol zodat het er niet meer uit kan).

Dit heeft bij mij altijd geholpen en zo leer ik het ook op school.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 14:07

Heb al die betadine gebruikt. En ook nog acerderm

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:20

pffff dit is echt al het zoveelste topic over rotstraal.. Gebruik de zoekfunctie eens

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:56

mijn shet had het ook, maandenlang van alles geprobeerd, niks hielp. toen heb ik er maar een keer voiletspray ingespoten, en binnen een paar dagen was het weg en was de hoef mooi droog. violetspray doodt bacteriën, en werkt desinfecterend. je spuit het er goed dik op, en houdt de hoef nog even omhoog, zodat het goed de straal inloopt. Voilá, probleem opgelost! echt het werkt als een trein!

PridesRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:02

Ik gebruik nu Hoof & Sole Hardener. Ben ik erg tevreden over, maar bevat bestanddelen van antibiotica, en de meningen zijn nogal verdeelt over het gebruik daarvan onder de hoeven.
Voordeel is dat je met het rietje diep in de stralen kan komen, waarna het schuim vuil en bacteriën omhoog bruist en vervolgens goed intrekt en zijn werking doet. Ik vind het het proberen waard.

tessie1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:51

je mag rotstraal echt niet dichtsmeren met teer, dan word het alleen maar erger
ik heb een verzorgpaard gehad die altijd rotstraal had
en daar hielp egyptische zalf heel goed bij, en dat kan je gewoon bij een ruitersportzaak kopen

Wiepie

Re: Meningen over rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 08:36

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:17

stralen uitspoelen met koperoplossing, gewoon bij apotheek te halen (blauwe oplossing) kan aanvullend helpen.

FWKC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:55

Ik heb een perfect middel tegen rotstraal. Ik laat het maken door mijn apotheker. Het is niet goedkoop, maar werkt wel als een dolle.
Het is een samenstelling van verschillende stoffen die een zeer ontsmettende en drogende werking hebben, vaak na 1 a 2 keer behandelen zijn de paarden er vanaf.
Een halve liter samengestelde vloeistof kost zo rond (apotheker afhankelijk natuurlijk) 70 euro. Maar daar heb je dan ook voor zeker 3 jaar voldoende aan.
Per hoef gebruik je maar 2cc, dus dat is 8cc per paard en 16cc per behandeling per paard.
Mocht je interesse hebben in het recept, dan laat het maar weten.
Niet elke apotheker wil het maken, maar als je een beetje aandringt, dan doen ze het wel. Of een andere zoeken die het wel doet.
Het is op iodium en ether basis.
Zo ook heb ik nog een paar recepten (zelf te maken, wel smerig werkje, maar het is het waard) die de gezondheid van de hoeven zeer zeker verbetert.
Mocht je hier ook in geinteresseerd zijn, laat het dan even weten.
Groet
Jacq

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 11:07

Zeker geintresseerd, kan je me meer uitleg, werking en recepten uitleggen?

FWKC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:46

Schrijf me even een mailtje dan mail ik je het recept en de andere recepten heb ik als word bestandje, die kan ik je dan ook als attachment sturen. Ik heb het recept vandaag niet bij me, maar morgen dan wel.
Groet
Jacq

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 12:05

Tja vervelend probleem ik ken het ook. Ik heb van alles geprobeerd maar niets werkte. Het beste resultaat had ik met ctc spray blauw spul wat ze ook gebruiken bij koeien ed om dingen te ontsmetten. Of dat het uiteindelijk is geweest waarom ze nu nergens meer las heeft weet ik niet. Mijn hoefsmid zweert bij cornicrusine (hoe je het ook shrijft) verkrijgbaar bij de paardendrogist. Die heb ik ook geprobeerd en volgens mij was het daarna over.

lin_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 13:24

tandpasta?
Dat gebruikten wij altijd.
Dit werkte super

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 13:29

Die spray heb ik ook al geprobeerd, werkt helaas ook niet.

Tandpasta heb ik nog nooit van gehoord, ja voor mok wel eens. Zal hem erbij zetten op het lijstje. Kan het altijd proberen.

irmalouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 13:35

speciale kruiden van www.natuurlijkinbalans.nl. Had ook alles geprobeert en nix hielp, dit wel gewoon een schepje kruiden in een liter gekookt water doen en dan of in de drinkbak of over het voer gooien, als het een beetje afgekoeld is. Scheeld jezelf je rug, is ook wel een fijne bijkomstigheid.