hart problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

hart problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 10:29

hey

wij hebben een welsh veulen die heeft iets aan zijn hart , er zit een ruis in.ze hebben pas een hartscan gamaakt maar hun konder er niet veel wijs uit.en er kon niks aan gedaan worden
ze zeiden je kan pas in de toekomst zien of hij er last van heeft.

wie heeft er ook een paardje met zoiets?
hij is verder wel levendig enzo.

Anita_D

Re: hart problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:07

Hoi,

Onze Welshpony had vorig jaar april ook een hartruis.
Zij en mijn eigen paard waren toen ziek en werden goed onderzocht, en voor het eerst hoorde mijn dierenarts bij Sweetness een hartruis.
Wij hebben er toen nog niet verder naar laten kijken, omdat ze iets anders had waarvoor ze eerst behandeld moest worden.
De dierenars zei ook dat er best veel paarden lopen met een hartruis, en dat dat helemaal niet altijd wat hoeft te betekenen.
Toen vorige maand de dierenarts hier was om te enten heb ik er weer naar laten luisteren, en toen was het verdwenen.

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 22:18

okee dus t kan nog gewoon weg gaan? misschien een x een andere da erbij halen voor een so?
en misschien vante voren niks zeggen en kijken wat ze vinden ofzo?toen ze t ontdekte was hij heel sloom, en de laatste tijd echt weer race enzo

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:42

Het kan volgens mij zeker wel meespelen of je paard op dat moment gezond is of niet.
Wij konden voor onderzoeken naar bijv. de kliniek in Utrecht, maar gelukkig is dat nu niet meer nodig!
Als de pony al niet ziek was, dan hadden we haar waarschijnlijk wel meteen laten onderzoeken in een kliniek (foto's, filmpje of wat er mogelijk is), maar gelukkig lijkt alles nu in orde te zijn.
En zoals ik al zei, het hoeft niets te betekenen, een lichte hartruis, alleen het is en blijft toch het hart, en dat blijft eng vind ik.
Dus ik zal je zeker niet afraden het te laten onderzoeken.
Gewoon goed naar je dierenarts luisteren en het goed in de gaten laten houden!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:39

Kijk hier even, zou ik zeggen.

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:42

Dank je Ibbel
ik had hierover net een topic gestart gisteren

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 10:00

oke bedankt....hij heeft een hartfilmpje gezien, maar hun konden verder niet veel zien....dan moest hiuj na een andere kliniek waar ze met vloeistof in spuite verder konden kijken, maar hun raadde dat af omdat we wel zouden zien hoe hij verder ontwikkelde enzo...beetje vaag, je gaat toch niet wachte of hij ineens dood ligt? misschien kunnen ze er medicijnen voor geven of iet?

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:16

Met zulke vragen moet je toch echt even contact op nemen met iemand die er veel verstand van heeft, bijvoorbeeld een arts in een kliniek.

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 11:17

ja dat hebben we gedaan daar maar hun zeiden we weten ook niets verder t is afwachten

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 11:35

Wij hebben een 2,5 jarige met een hartruis. Hij heeft een litteken op het hart als gevolg van een geknapt droes abces op het hart. Het is al wat beter geworden. We hebben toen direkt een scan laten maken in een kliniek. Binnenkort moeten we weer. het is de vraag of ze belastbaar is. Een paard met een hartruis kan omvallen en als je er dan op zit ben je niet gelukkig. Dus het is heel belangrijk om de oorzaakk te weten. Ook bij warm weer is het oppassen geblazen. Het homeopatische middel Crateagus kan een paard met hartproblemen helpen.

cp112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:01

mijn paard heeft een onregelmatige hartslag. heeft hij niet veel last van maar als hij zich druk maakt en heel snel gaat ademen kan het mis gaan. hij heeft een keer met een ander paard gevochten in het land en toen ging het mis. hij is in het land in elkaar gezakt en heeft daar 4 kreupele benen aan overgehouden. 4 weken op stal en toen langzaam weer opbouwen. hij is nu met pensioen en doet alleen buitenritten. en heeft nergens meer last van.
ow en hij is 17 jaar

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 16:08

okee..hij is nu pas 6 maanden....hoe t is gekomen weten we niet....
maar zal eens kijken voor dat middeltje...weet je misschien waar je t kan halen?

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 10:08

Ik zelf had vroeger ook een ruis in mijn hart. Bij mensen kan het gewoon weggaan, is bij mij het geval ook geweest Volgens mij kan het bij paarden wel gewoon overgaan..

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 18:49

Crataegus kan je bij de apotheek halen.

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 10:08

heey heb dat middeltje gehaald. druppeltjes was plantaardig allenaal dus konden we gewoon proberen zeiden ze in de winkel...
ben benieuwd of je er iets aan kan merken?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:52

Het paard kan daardoor beter alles volhouden en minder snel problemen krijgen. Je kunt het ook in korreltjes vorm krijgen. Die je ook kunt oplossen. Denk dat, dat voordeliger is

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 16:04

hey

deze druppels waren iets van 6,50 en moest 3 x 30 druppels doen, nouja voor mensen...

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:37

Ik betaal 6.00 euro voor de kogeltjes globullis) daar moet ons paard 2 x daags 20 globullis van hebben

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 16:45

okeej..zal volgende keer eens daarvoor kijken.
hoe lang doe je met die kogeltjes?

we hebben nu druppels gewoon over zijn voer gedaan,,,
hij krijgt nu 2 x per dag 40 druppels hij krijgt geen 3 x want krijgt maar 2 x per dag voer, en kan er geen 3 x per dag heen

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:52

Ik zou toch niet zo snel zelf gaan dokteren, helemaal niet als het het hart betreft.
Als je vind dat je arts te nuchter reageerd, kun je imo beter eerst een second opinion vragen bij een andere goede arts, dan van alles gaan uitproberen zonder het advies daarover van je arts.
Mischien heeft het voor jou paard helemaal geen zin op dit moment om medicijnen te geven daarvoor en dan kost het alleen maar onnodig geld.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:41

Mijn KWPN-merrie had een niet goed sluitende hartklep waar me achter kwamen toen ze 12 jaar oud was.
Ik kreeg het advies om "goed op te passen", want ze kon ieder moment dood neervallen.

We moesten haar met bijna 31 jaar laten inslapen, omdat ze niet meer kon opstaan (beenproblemen + slijtage/ouderdom).
Bij warm weer moesten we inderdaad rustig aan doen (ze hoestte dan soms), maar wedstrijden op laag niveau kon ze goed aan.

Een niet goed sluitende hartklep is iets anders dan een ruis (denk ik), maar ieder paard reageert er anders op. De mijne had er gelukkig geen last van.

Succes !

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:13

Bij de endurencewedsyrijd is er drie jaar geleden bij mijn paard ook een ruis gehoord. Ckeck up na een echo van het hart bleek dat de aortaklep niet goed sloot. Een afwijking welke zij naar alle waarschijnlijkheid altijd al gehad zou hebben. De dierenarts heeft een sportverklaring gegeven waarmee zij volgens de geldende normen in de endurencesport gewoon mee doet. (Conditioneel is dit geen probleem) Bij de Uithof kreeg ik de geruststellende mededeling dat bij veel paarden een ruis te horen is en dat dit een goed leven niet in de weg hoeft te staan.(nou is iedere situatie natuurlijk verschillend.)