Koliek door te weinig beweging? Wie nog meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Koliek door te weinig beweging? Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 08:31

Hallo,

Ondanks dat ik dapper heb geroepend at mijn paard gewoon buiten ging met rotweer bleek dat dus nu helemaal niet mogelijk. Binnen vijf minuten is ze 20 cm gegroeid door de ijsklompen onder haar voeten en dat is dus gevaarlijk. Ze is elke dag wel heel eventjes buiten geweest, maar normaal staat ze in ieder geval de halve dag op de wei en ze werd de laatste tijd gelongeerd vanwege en blessure (dus geen zware training). Ze kreeg minder krachtvoer en meer hooi.

Gisteren kwam ik na mijn werk bij haar en toen zagen we dat ze koliekerig was. Toen de dierenarts er was kwam er wel mest af, maar dat werd heel erg dun. Ze heeft allerlei medicatie gehad, maar de dierenarts was nog wel bang dat ze die diarree zou houden. Het scheen een vorm van gaskoliek te zijn, dat hadden ze nu meer gezien omdat de paarden nu te weinig beweging kregen.

Hebben meer mensen iets soortgelijks gehad met hun paard nu ze minder beweging krijgen?

ellepel

Re: Koliek door te weinig beweging? Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:10

yep

mijn pony toen ik hem niet zo heel erg lang had, die kreeg toen krampkoliek.
volgens de veearts kwam dat dus doordat ze normaal de hele dag bewegen en bij erg slecht weer ineens stilstaan en de darmen dus eigenlijk ook stil komen te liggen...

ik kreeg van hem het advies om bij erg slecht weer toch proberen te gaan wandelen langs de weg, al is t maar een 15 minuten,maar zo komen de darmen wel op gang!

verder kleinere porties voer geven, teveel hooi kan dan voor problemen zorgen. net als krachtvoer, gewoon op die dagen veel minder gaan geven, ze verbruiken t ook niet dus zowiezo ook weer goed tegen eventuele maandagsziekte

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 17:19

Zie dat is het dus waarschijnlijk wel geweest. Normaal wandel ik gerust met haar, maar ik kan in het donker niet over de weg en de weides liggen nu vol met sneeuw en dat was het probleem juist....

Dan maar naar de manege om even te longeren!

Fleurtje100

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:47

Onze merrie heeft vrijwel altijd koliek als ze geen beweging heeft. Of ze nou op stro, krullen of vlas staat. Ook de grote van de stal maakt veel uit. In een 3 bij 3 stal met weidegang krijgt ze koliek als ze op stro staat. In een 4 bij 4 stal met evenveel weidegang kan ze wel op stro. In een stal van 4 bij 4 beweegt ze blijkbaar toch veel meer, en krijgt dan geen koliek.

Saba

Re: Koliek door te weinig beweging? Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 14:37

Hé, mijn paarden staan nu ook in de stal want de wei is echt mega drassig. Ze staan nu al 7 dagen binnen en normaal 24 op 24 buiten.
Sinds een dag of 3 merk ik dat één van mijn paarden met een lichte vorm van diarree zit. Zou dit ook te maken hebben met te weinig beweging? Of met de weinig afwisseling in het dieet, dat momenteel uit 1kg. onderhoudsmengeling en hooi bestaat?