weerstand veulen 6 maand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kris_

weerstand veulen 6 maand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 20:09

Ik heb enkele weken geleden mijn veulen van 2 maand verloren aan darmzweren. Ze heeft verschillende weken ziek geweest en jammer genoeg kon ze het niet meer halen.
Maar het leven gaat verder en ondertussen heb ik een ander veulen gevonden die ik zou willen kopen. Dit veulen is 6.5 maand oud en wordt nu gespeend ('s nachts in eigen stal en overdag bij de merrie op de weide)
Nu ben ik best wel nerveus om zo een veulen te kopen omdat ik me afvraag of de weerstand van dat veulen wel goed genoeg is ontwikkeld om een nieuwe omgeving aan te kunnen.

Ik ben een beetje bang dat het opnieuw mis zal lopen. Ik weet nog niet of ze al is ingeënt, die informatie ga ik morgen pas weten.

Zou het een goed idee zijn om te vragen of ze nog een maand na het spenen in dezelfde omgeving kan blijven? Of is een week voldoende?
Of toch maar op zoek naar een jaarling?

ArabStables

Re: weerstand veulen 6 maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:31

Een veulen van 6 maanden heeft een goede weerstand opgebouwd, mits hij geent is (liefst op 4 maanden) en regelmatig een ontwormingskuur krijgt en er verder gezond en vrolijk uitziet.
Dan is er niets aan de hand en kun je gerust een veulen kopen en, na het spenen, naar een nieuwe omgeving brengen.

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 21:00

welke entingen bedoel je dan? Influenza en tetanus? En indien het veulen nu op 6 maand nog niet geënt is? Alsnog enten en een maand daar laten staan?
thanx

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:43

Ik denk dat het best wel gaat , maar ik snap heeel goed dat je het eng vind en dat zou mede komen doordat je een veulentje verloren bent. Ik zou wel even goed informeren over inentingen!

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 17:58

blijkbaar is ze al eens ingeënt op 4 maand (een voorlopige). Dit is 2.5 maand geleden, iets te laat om de 2de enting te geven dus. De DA stelde voor om ze opnieuw in te enten, als was het voor de eerste keer en nog enkele weken te laten staan bij de eigenaar omdat ze gewend is aan die kiemen. Daarna verhuizen als ze volledig gespeend is en zeker goed van haar krachtvoer eet (dan raakt ze minder gestresst van verhuis). Na twee weken bij ons zal ze dan bij ons opnieuw een enting krijgen (als tweede ter bevestiging van de eerste).
Gelukkig kan de verkoper zich daarin vinden en geeft hij het veulen die tijd. Hij is zelf ook tegen abrupt spenen en holderdebolder naar een nieuw thuis. Tegen dan is ze bovendien 7,5 maand. Dus ik zie het al wat beter zitten.
bedankt voor jullie reacties!

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:43

Een veulen dat op deze leeftijd gezond is heeft de kritieke periode gewoon gehaald lijkt mij. Ikdenk dat jouw veulen van 2 maand al zoiezo zwak was. 2 maand is erg jong!

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 15:29

Bij de basis-enting die elk paard moet hebben moet volgens mij 6 weken tussen de 1e en 2e zitten. Je moet dus sowieso de basisenting opnieuw geven als er al 2.5 mnd geleden voor het eerst is geent.

gina2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:23

Ik heb mijn merrie gekregen met 4 maanden oud, was erg vroeg, maar ze was ook heel erg sterk!
Ze is in een groot land gegaan met meerdere merries met veulens, ze heeft niet meer bij een van de merries gedronken of zo, maar ze kon zich erg goed redden!
Ik heb haar wel vitaminespuiten gegeven, omdat ze een keelontsteking heeft gehad, en ze kreeg elke dag veulenbrok bijgevoerd van mij, verder kregen ze samen een grote baal kuil of hooi en in de winter zijn ze naar stal gehaald...
Maar die van mij is heel sterk!
Ze is trouwens wel altijd goed geent en ontwormd, nu nog steeds, maar ook voor ik haar kreeg...

Odess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:04

Ik denk niet dat je hier erg bang voor hoeft te zijn, natuurlijk kan altijd alles mis gaan! We hebben hier ook een veulen heen gehaald toen hij 5 maanden oud was, als maatje voor die van mij, maar dat is allemaal prima gegaan. Deze was niet ingeent, hij gaat met mijn veulen mee voor de eerste enting volgende week, en dan alle paarden in januari weer. Met wormen ben ik wel heel strikt, geef je nieuwe veulen (en alle paarden waarmee het in een wei oid moet) een wormenkuur!

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 20:45

ze zal zeker ontwormd moeten worden. De eigenaar heeft haar nog maar 2 keer ontwormd ofzo... Vond ik wel een beetje vreemd. De klinische keuring, voor zover mogelijk op die leeftijd, was in ieder geval OK.
bedankt voor jullie reacties