Opgezwollen kaak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smiley

Opgezwollen kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 19:10

Marko heeft sinds vanavond aan allebei de kanten van zijn kaak zwellingen zitten. Aan de rechterkant zit en soort hamstervormige zak aan de onderkant van zijn kaak, je kan het optillen. Aan de linkerkant zit op de kaak een hardere verdikking.
Morgenochtend bel ik de dierenarts.

Iemand een idee?, ik heb het nog nooit zo gezien.

Hij heeft wel al een paar dagen rechts een traanoog, verder heb ik niks kunnen ontdekken (geen hoesten, snotneus e.d.)

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:03

*ze hebben het weleens over gevulde luchtzakken(als pony extreem veel laag lopen te grazen bijv.)
het kan geen kwaad en gaat vanzelf weg..

*het kan een acute reaktie van een allergie zijn ?

*droes lijkt mij niet,daar is het te snel voor op komen zetten.

*een hafveulen bij ons op stal heeft ook dikke kaakzwellingen gehad maar was echt niet ziek.het was geen droes maar een ontstoken ?

veel succes morgen

smiley

Re: Opgezwollen kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 11:34

Het is geheel verdwenen.....
Is niet erg natuurlijk maar wel vreemd.

ellepel

Re: Opgezwollen kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:04

staat hij op kort gras?
dan kan dat de boosdoener zijn.

doordat ze dan veel werk moeten doen om het gras te pakken raken de speekselklieren overwerkt en zie je dikke wangen en verdikkingen op de plek waar normaal de keelriem van je hoofdstel zou zitten.

meestal trekt dat weg als ze even op stal staan.
doordat ze met het hoofd te hele dag naar beneden staan zakt het vocht van de speekselklieren de wangen in en zie je die verdikking dus....

wel even in de gaten houden natuurlijk, als het weer terugkomt, de paarden hebben er geen last van alleen aan de teugel rijden is dan wel moeilijk