Ondervoed paardje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PienZ

Ondervoed paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 15:55

Ik heb een nieuw paardje gekocht. Misschien een miskoop misschien ook niet. Ze heeft een veulen gehad die er net af is. Ze is zeer mager en ziet er heel slecht uit. Wat kan ik haar te eten geven dat ze goed bij kan trekken.

Don_Zhivago

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:32

waarom koop je zo'n paard? is ze wel gekeurd....
ik zou er een DA bij halen en die laten kijken welke voeding je het best kan geven...

ik zou dr niet opeens vol stoppen want dan is de kans op koliek heel groot...

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:22

gewoon even de DA bellen die zal je het advies geven om eerst licht voedsel te geven en dat je dat opmoet bouwe
maar niet alleen eeten geven ook beweging de groste fout die mensne maken als ze zo paardje kopen is vol propen maar geen bewging das fout

begin is gewoon met bassis brok
en kleine beetjes over de hele dag

ellepel

Re: Ondervoed paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:25

gewoon normaal gaan voeren, maar wel meerdere keren per dag een kleine portie hooi gaan geven, ( denk aan bijvoorbeeld 6x)
de hoeveelheid voer je over een periode van 2 weken op totdat ze op het aantal zit wat ze hebben kan.

de darmen van zo'n diertje moeten wennen en zowiezo zie je bij een paard nooit direct dat het aankomt, daar gaat al gauw een week of vier overheen.

krachtvoer idem dito, begin met twee keer per dag een kwart kilo, na een dag of vijf kun je dit opvoeren naar een halve kilo, later naar eventueel meer...

ik zou dus gewoon hooi gaan voeren, speciale dingen lijken me overbodig, misschien kun je tijdelijk wat zeewier gaan bijvoeren, dit koop je bij de ruitersportzaak en bevat veel mineralen en vitamines, heel geschikt voor paarden die herstellen moeten..

succes!

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:39

Zemelen helpen heel goed als dikmaker en brengt naar mijn weten geen problemen met zich mee. Maar natuurlijk ook niet ineens volstoppen maar gewoon rustig opbouwen.

Succes ermee!