Bultjes onder de huid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charlotte_F

Bultjes onder de huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 14:58

Mijn paard heeft op zijn rug hele kleine bultjes. Je kunt ze absolut niet zien maar als je over zijn rug wrijft kun je het wel voelen. Is dit normaal want ze zijn niet egt groot en omdat je ze niet kunt zien?! Ook heb ik het idee dat zn zadel niet helemaal goed ligt maar zou het evt ook door iets anders kunnen komen?

XUlyssesX

Re: Bultjes onder de huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:02

Icie schreef:
Mijn paard heeft op zijn rug hele kleine bultjes. Je kunt ze absolut niet zien maar als je over zijn rug wrijft kun je het wel voelen. Is dit normaal want ze zijn niet egt groot en omdat je ze niet kunt zien?! Ook heb ik het idee dat zn zadel niet helemaal goed ligt maar zou het evt ook door iets anders kunnen komen?

hallo

het kunnen eiwit bulten zijn ( teveel eiwit binnen gekregen)

het kan ook een voedsel allergie zijn ? ( heb je hem op ander voer) of strooisel?

heeft hij veel dekens op? want het kunnen ook warmte bulten zijn.

je zadel zou ik even goed na laten kijken kun je misschien een foto maken van de bulten?

want als het door het zadel komt zou ik niet meer met dat zadel gaan rijden.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:34

Het kan ook een soort van uitslag zijn.
Paar mL Ivomec geven, dat zorgt ervoor dat al dat soort dingen uit het lichaam gaan.

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:54

Het kan zelfs allergie zijn voor je wasmiddel of wasverzachter waarmee je je dekjes wast als het onder het zadel is.
Het paard van een vriendin van mij had dat. En nu gebruikt ze geen wasverzachter meer en het is over dus...

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:05

wees aub voorzichtig met de ivomec!!! ook kan het nog fibroma molle zijn ( waarschijnlijk fout geschreven) dat is een soor sarcoid, als het nou niet weggaat even een da een dnab ( dikke naald biopt) laten nemen die laat dit dan onderzoeken, weet je precies wat het is

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:12

HEt kan idd een soort van Allergie zijn..

Charlotte_F

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 10:27

thanx allemaal, de zadelmaker is geweest hij heeft nu een beter zadel en het kwam in zijn geval waarschijnlijk door dat ik het zadel met mijn zit de ene kant uit trok, en het paard het zadel de andere kant uit. Dus door die wrijving ontstonden er bultjes.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:29

XlucienneX schreef:
heeft hij veel dekens op? want het kunnen ook warmte bulten zijn.

Kun je me daar eens wat meer over vertellen, over die warmte bulten?

Mijn paardje zit namelijk ook onder de bulten en heeft dit 2 jaar geleden (in exact dezelfde periode, half november) ook gehad. Ik kan eigenlijk niet direct een oorzaak bedenken voor allergie, omdat er niet echt iets in voer, omstandigheden, etc. veranderd is.

vallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:37

Mijn paard is waarschijnlijk ook allergies, maar als ik dan van warmte bulte lees zou ook nog kunnen hoe ziet dat er dan uit?

Dabo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:36

Icie, zaten die bultjes dus alleen onder het zadel? Fijn als je de oorzaak al weet.
Mijn paard had ook bulten (herstel, heeft ze nog steeds)
2weken geleden was de DA er toch voor haar gebit, en die heb ik er even naar laten kijken. Hij heeft huid/haar monsters meegenomen en op kweek gezet, blijkt het een schimmel te zijn
Dit zijn bultjes waar een klein korstje opkomt, ze jeuken erg, en soms gaan de korstjes open, en zie je een beetje bloed.
Mijn paard is nu ingespoten, en moet ik nu behandelen met Imaverol. Ook de borstels, halsters enz. enz. enz.... wassen, en met imaverol behandelen...
Als het inderdaad het zadel is, moeten ze dus weggaan, maar als ze blijven, zou ik er toch een kweekje van laten maken hoor..
succes!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:51

Die van mij had ook kleine bulten alleen dat kwam door wortels haha een paard met een wortelallergie

Charlotte_F

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 11:23

ja, t was ook wel moeilijk om de oorzaak te vinden want in zijn geval kon t eventueel ook; waspoeder, mueslie, warmte, en dus het zadelzijn. jullie ook allemaal suc6 met het oplossen van de bultjes!

Poulain

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:04

Hoi hoi, mijn Haf heeft ook bultjes, maar dan alleen op zijn hals. Iemand zei al dat het misschien komt door te veel eiwit, maar hoe herken je dat? Ik heb ook de indruk dat het de ene keer erger is dan een andere keer, en soms is het bijna weg. Hij heeft dit nu sinds 1,5week. Staat overdag in de wei en 's nachts op stal. Er zitten geen kortsjes op en het jeukt ook niet. Wat kan het zijn?
Ik hou het in ieder geval goed in de gaten en ls het niet verbeterd, laat ik de DA komen. Maar misschien heeft iemand een idee??

Succes allemaal.

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:13

pablo heeft ook bultjes op de hals en de rug, is waarschijnlijk schimmel, baal er wel van, is een heel gedoe omdat weg te krijgen, idd alles reinigen en spoelen en wassen met imaverol....iemand nog tips??

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:50

niet altijd hoeft het een schimmel of allergie te zijn ( of het zadel).
Bij apollo zijn er kweekjes genomen (hij heeft een paar bultjes onder het zadel) zadelmaker heeft beide zadels nagekeken maar die liggen goed. Dekjes worden gewassen eerst met een klein beetje neutral wasmiddel, en daarna nog een keer de wasmachine in zonder wasmiddel, dekens worden elk jaar professioneel gereinigd.
Eiwit kan het niet zijn.
DA staat voor een raadsel (en wij ook) en hij heeft er geen last van. Jeukt niet, gaat niet open, doet geen pijn.
Andere Da's er bij geweest, die hebben ook geen idee.
Hun advies aan ons was: zolang hij er geen last van heeft, het niet opengaat, jeukt, gevoelig wordt of zeer doet, niks aan doen dan kan het vast geen kwaad...

DA vragen hoeft dus ook niks op te leveren. Als je paard er geen last van heeft (en je er dus gewoon aan mag komen zonder een reactie te krijgen) en de DA kan er niet achter komen, schiet je er dus ook niet mee op.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 07:07

Mn merrie (en de rest van de paarden bij ons op stal), hebben een paar weken geleden last gehad van een schimmelbacterie. Er kwamen ook eerst kleine bolletjes op verschillende plaatsen. Na een tijdje gingen die open en had je korstjes (DA zei dat er een vorm was die zweerde en pijnlijk was, en een andere vorm waarvan ze geen last hadden). Mn merrie is sowieso ingespoten tegen schimmel toen, en alles is vrij vlot weer weggegaan. Ik moest het wel regelmatig behandelen met Vet Clean en Imaverol.
Het kan dat mss ook zijn? Vraag het eens aan je DA.

Groetjes