Help,spontaan warme hoef na hevige sneeuwval!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Help,spontaan warme hoef na hevige sneeuwval!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 12:17

Ik maak me toch wel een beetje zorgen over mijn pony.

Het zit nm zo: zoals iedereen weet heeft het afgelopen weekend gesneeuwt. Mijn pony's lopen dag en nacht buiten en hebben hoefijzers.
Nu je raad het al, de sneeuw hoopte zich op onder de hoef. Het leek net of ze op hakken liepen en er zat een sneeuwklomp onder van zeker 15 cm!
Ook struikelde hij bij elke stap en stond hij of overdreven met zijn ballen naar beneden of overdreven met zijn toppen naar beneden.
Natuurlijk heb ik het eraf gehaald maar zodra hij ging lopen zat het er weer onder. Ik heb er zelfs hoefvet ingesmeerd maar het hielp nog niet.
Gister was gelukkig hier de sneeuw al een flink eind gesmolten maar toen ik zijn hoeven ging uitkrabben voelde ik dat zijn achterhoef behoorlijk warm was. De andere hoeven waren gewoon koud.
Is dit een vorm van overbelasting, verekking of iets veel ergers?
En wat kan ik hieraan het beste doen?

De hoefsmid komt wel vanavond daar vraag ik het ook aan, maar eig kan ik niet wachten tot vanavond.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:21

Het kan heel goed een verrekking zijn.

Ik zou de pony zoveel mogelijk rust geven, en de ijzers er af laten halen als ze buiten moeten blijven!

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 16:05

Dat doe ik zeker. Maar mag mijn pony dan wel buiten blijven staan of moet hij in stal of bedoel je dat ij dan geen beweging mag hebben ? ( wandelen/longeren/mennen)

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:03

Stappen kan eigenlijk geen kwaad. Als het verrekking is kan je beter op het hard stappen omdat er dan minder kans op verzwikking is. Gewoon aan de hand wandelen.

Succes en laat weten wat het was

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:15

die van mij heeft ook ijzer om en die heeft ook wle is hakjes svonds voelen de hoefjes iets warm aan maar sochtens zijn ze normaal
de mijne hou dgewoon zijn ijzers hij krijgt alleen bij de volgende hoefsmit buurt een sneeuw ring er in

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:24

de mijne was gek aan het doen vorig jaar in de sneeuw, en heeft vervolgens haar hoef gekneusd, gewoon een week rust, en daarna rustig weer opgebouwd.

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:24

miriamrocky schreef:
die van mij heeft ook ijzer om en die heeft ook wle is hakjes svonds voelen de hoefjes iets warm aan maar sochtens zijn ze normaal
de mijne hou dgewoon zijn ijzers hij krijgt alleen bij de volgende hoefsmit buurt een sneeuw ring er in

hoeveel kosten die sneeuw ringen??

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 10:00

Nou mijn hoefsmid is ondertussen geweest en hij zegt dat hij al zijn benen verrekt heeft ( buig en strekpees/spier). Ik mag er wel gewoon vanalles mee doen wat ik altijd al doe.
Dus gelukkig gaat alles goed nu en ik ben blij dat die ijzers eraf zijn.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 15:28

mjet schreef:
miriamrocky schreef:

hoeveel kosten die sneeuw ringen??

geen idee

Kyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 15:40

als alles verrekt is, lijkt het me wel nodig dat hij alles weer moet zien te herstellen. Zelf zou ik het zekere voor het onzekere nemen en even de veearts bellen voor overleg

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 11:31

Ik zou oook oppassen voor hoefbevangenheid. De kou van de sneeuw en de het in een andere stand lopen kan dit veroorzaken dat zou dan ook de warme hoeven kunnen verklaren . Ik zou er ook een DA naar laten kijken

Hercules_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 17:03

Als hij alles verrekt heeft dan kan je toch niet alles doen? Je gaat toch zelf ook niet een marathon lopen wanneer je je spieren verrekt hebt? Tenzij je weinig deed, natuurlijk .

Ik zou gewoon een week goed stappen aan de hand,..geen belasting en kijken hoe het verder gaat. Succes