krampbeen versus moeite met achterwaarts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

buitenlust

krampbeen versus moeite met achterwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 01:12

13-jarige merrie, altijd moeite met achterwaarts gehad. Leek dit zelfs niet te kunnen zei mij instructrice. Met goede nageeflijkheid en dus door de rug, kon ze op den duur wat stapjes(langzaam en voorzichtig) zetten.(Is jarenlang sterrenkijker geweest, heb haar dus om moeten scholen)
(Aan de hand kan ze het ook, dus ik ben toch heel voorzichtig aan de slag gegaan).
Nu ga ik binnenkort M1 starten en heb ik deze week wat meer aan het achterwaarts besteed. Dan bedoel ik daarmee gisteren zo'n 6 x op heel rustige wijze(nageeflijk) 4 passen achterwaarts. Dit ging goed al was het te traag, maar ze bleef rond.

Vanmiddag toen ik ze buiten zette, trok ze haar li-achterbeen op en naar buiten. Stond zo abnormaal een paar tellen. Herhaalde dit.
Als ik over haar ruggemerg streek deed ze het soms ook weer.

Wat zou dit zijn? Zou het te maken hebben met de oefening achterwaarts gaan. Dat ze toch een lichamelijke beperking heeft en nu een zenuw of zo bekneld zit?
sÁvonds reed ik haar voorzichtig en liep ze eigenlijk heel goed. Lekker ontspannen. Een keer een misstap in draf, maar ging meteen weer door. Op stal trok ze het been weer op. Zo raar.

Dierenarts komt deze week voor iets anders, maar misschien kan iemand van jullie me alvast inzicht geven?
Alvast bedankt.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 01:36

Ik weet dat achterwaarts te maken heeft met het kantelen van de bekken bij paarden. Ik weet niet of je hier iets mee kunt, maar dan heb ik het toch gezegd.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:33

ja klopt! mijn paard is een flinke krampentrekker en kan amper achterwaarts, gaat hij wel achterwaarts da tilt hij zijn benen niet diagonaal op...ik sloeg t/m de Z1 achterwaarts gewoon over, hij ging op t laatst extreem in verzet ertegen!

voor een scheef bekken is hij in behandeling bij een osteopaat, sinds zij hem behandeld loopt hij weer 100% zuiver(dit stomd los van het kramptrekken overigens!) en ook merkte ze een knelpuntje vlakbij de aanzet van de staartwortel, ze vertelde dat ze veel kramptrekkers zag die in die regio een blokkade hebbennu is het kramptrekken minder geworden, hoefsmid kan ook met minder moeite achter bekappen en ik had zaterdag weer eens ene onderling wedstrijdje(M1 want verder zijn we nog niet met het opbouwen) en een 7 voor het achterwaarts gaan hij ging keurig 4 passen achterwaarts waarbij hij zn benen correct diagonaal oppakte!

die van mij krampte in zn slechtste periode heel erg ook als je idd de rug aanraakte, vooral het gebied achter het zadel, hoefsmid moest hij eerst Sedalin krijgen(neemt het kramptrekken ook door af) anders lukte bekappen niet, nu nadat Steffi hem een paar x behandeld heeft gaat het stukken beter allemaal!!
dus misschien toch eens een goede ostheopaat naar de rug van je paard laten kijken, wellicht zit er toch ergens een blokkade, een keer na laten kijken is nooit verkeerd

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:25

Klinkt als een vast zittende rug. Laat er eens een osteopaat naar kijken!

buitenlust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 10:38

De dierenarts is hier vandaag, ik zal haar er even naar laten kijken. Klinkt wel heel aannemelijk allemaal. Bij de hoefsmid vindt ze het ook altijd moeilijk om haar achterbeen op de steun te leggen.
Echt heel erg krampen deed ze dan nooit, maar het ging altijd moeilijker dan bij een ander paard.
Ze heeft met rijden ook jaren met haar hoofd omhoog gelopen en een weggedrukte rug. Met veel rust en beleid, (Het is ook nogal een kijkerig bloedkikkertje), heeft ze er nu vertrouwen in, dat het wel oke is om nageeflijk te lopen.
Nu dus vanuit die nageeflijkheid ook serieuser aan het achterwaarts begonnen. Wat ze tot mijn vreugde dus wel blijkt te kunnen, maar de dag erna dus met kramp bekoopt.
Ik moet zeggen, gisteren heb ik haar niet zien trekken.
Ik hoop dus dat ze het in mindere mate heeft als hierboven en mogelijk scoor ik ook nog eens een voldoende. Nu altijd een 3 of 4 voor achterwaarts. Als de rest dan maar mag compenseren, hoop ik toch ook nog eens Z te rijden met haar.
maar ja een 6 zou wel schelen h`e.
Achter het zadel viel me ook een bobeltje op. Mogelijk een blokkade, of zou je dat niet kunnen zien?
Enfin jullie horen zo wel wat de dierenarts er van denkt.
Bedankt tot zover.

buitenlust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 13:16

Dierenarts heeft haar gezien. Bevindingen:
*Stapt wat "boerig" en wijd achterwaarts aan de hand.(Van de trailer afstappen doet ze altid met opgetrokken achterbenen)
*Aan de ruggegraat zitten gaf geen reaktie.
*Het bobbeltje is een kam van de wervel, dit kan er al heel lang zitten. (kissing spine is dit ook niet)
*Voelde geen verdikkingen aan het been, een spier of zo.
Eigenlijk dus niets aan te zien, behalve het lomp achteruit lopen en ook niet meteen diagonaal. Dit is iets wat ze gewoon altijd gedaan heeft.
Ze kon de voet goed naar voren trekken zonder dat ze hem terug trok.
Moeilijk verhaal:kramperigheid. Er is nooit bewezen dat het met zenuwen of spieren te maken heeft.
Therapie is dus ook moeilijk te bepalen.
Ataxi geeft ook achterwaartse problemen, maar ze vond dat hierbij niet herkenbaar.

Kortom een lichte vorm van kramperigheid, maar hopen dat het niet erger wordt. En op een leeftijd van 13 zie je dit niet vaak verergeren.

Mogelijk iets met vit. E toevoeging doen voor de spieren.

Ik heb ook verder niets meer aan haar gemerkt, dus maar hopen dat het hierbij blijft.
Mochten er nog suggesties zijn of iemand die ook zoiets mee heeft gemaakt, dan hoor ik dat nog graag.

Om er een osteopaat er naar laten kijken, reageerde ze niet enthousiast. Dit omdat een diagnose ook moeilijk te stellen is.

buitenlust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 13:18

O,ja en aan de staart "omtrekken"gaf ook geen afwijkende reaktie.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:38

Het bobbeltje zal inderdaad een wervel zijn. Die wordt dan omhoog geduwd doordat er blokkades in de rug zijn. Dit kan er inderdaad al heel lang zitten, maar dat blijkt ook al uit je verhaal. Dat is meestal heel makkelijk te verhelpen.
Sommige dierenartsen zijn helemaal niet enthousiast over fysio of osteopathie. Van huis uit zijn ze gewend om alles zelf in de hand te houden. Maar een dierenarts heeft 6 jaar studie gehad op het gebied van anatomie, medicijnen, ziektes, etc. Heel veel dus!
Maar een osteopaat heeft minimaal 7 jaar studie gehad, alleen op het gebied van anatomie, met name de rug. Ieder zijn specialiteit!
Gelukkig zijn er steeds meer dierenartsen die dat wel beginnen in te zien. Die sturen zulke paarden wel door, of staan er in ieder geval na overleg open voor.
Denk er in ieder geval eens over na, nu ben je ook nog niet veel wijzer. Ik weet niet waar je woont, maar ik kan je misschien helpen aan een goed adres bij jou in de buurt.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:40

DA's zijn vaak niet zo happig op ostheopaten
ben met die van mij can DA naar DA gegaan, allemala vonden ze hem goed en ik moest hem maar wat harder aanpakken, tot mijn DA ook de lichte onzuiverheid zag, die stuurde me toen door naar Utrecht, dara is hij op zware ataxie afgekeurd, mijn DA was het hier helemala niet mee eens en ikzelf herkende er ook niets in eigenlijk, en toen pas viel het woord ostheopaat, wel eerst al fysio gehad ivm verkrampte rugspieren maar de fysio kreeg het niet blijvend soepel
voor veel DA's is de rug en achterhand van het paard eigenlijk 1 groot raadsel, die van mij gaf dat dan ook eerlijk toe
ook was hij niet heel erg happig op Steffi, maar nu hij mn paard weer heeft gezien, na een 3/4 jaar is hij werkelijk waar super enthousiast

dat omtrekken en benen kruizen etc gaf bij mijn paard ook geen reactie, terwijl die wel de stempel ataxie kreeg, ook hierover verschillen de DA's dus sterk van mening

Q was trouwens 11 en op Z1 niveau toen alles ineens zo verergerde, nu is hij bijna 13 en er weer bovenop, leeftijd zegt dus niet alles

Vit. E reageerde die van mij goed op, met als nadeel dat doordat vit E altijd met Seleen wordt opgevuld, de waarde van seleen in zn bloed veel te hoog werd, en ik helaas nog nergens betaalbare pure vit E gevonden heb, seleen is nml goedkoper dan vit E en gebruiken ze dus als vulmiddel in het poeder, alleen breekt het lichaam seleen niet of bijna niet af, bij Q ging het zich dus ophopen en dat is ook niet goed

nu krijgt hij wat anders, mer ook dta hij hier soepeler van wordt alleen eet hij het alleen maar door slobber heen(kieskeurige eter helaas) en dat is Subli EM (energiekernen mix) hier krijgen ze meer energie van zonder heter te worden, merkte bij Q niet echt dat hij meer energie had en heter werd hij gelukkig al helemaal niet, wel werd hij soepeler en herstelde goed na een zware training, ook het krampen was wat minder
maar toen steffi die blokkade bij zn staartwortel weggehaald had heeft hij ene tijd helemaal niet meer gekrampt, ze komt over een maand of 2 weer dus ben benieuwd wat ze dan van Q vind

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:42

is niet helemaal waar hoor, ik heb ook een kramptrekker en die loopt prima achterwaards

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 14:04

maar die van jou laat het toch ook in stap iets zien breitling? of heb ik nu de verkeerde voor me?

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 14:38

die van mij laat het alleen zien als je niet aan het rijden bent in stap. zodra je er op zit en je gaat wat met hem doen is het weg. Hij stapt gewoon recht achteruit.

Hij is zelf zo erg dat als hij in verzet komt hij in een rap tempo achteruit loopt.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:12

toch raar dat hij het los wel laat zien, dat is niet wat de DA's onder kramptrekken vinden vallen(iig utrecht, someren en mn eigen DA's niet)
recht achteruit deed die van mij ook, maar tilde zn benen niet diagonaal op, en daar wordt je op afgestraft

nu kan hij het eindelijk wel, maar op zn slechtste tijd kon hij het helemaal niet dus sloeg ik het maar over in mn proef

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:57

Renske20 schreef:
Q was trouwens 11 en op Z1 niveau toen alles ineens zo verergerde, nu is hij bijna 13 en er weer bovenop, leeftijd zegt dus niet alles

Leeftijd zegt idd niets. Je paard kan ook een keer vastgelegen hebben in z'n box, of een flinke uitglijer in de wei gemaakt hebben.

Ik ga met die van mij eens in de zoveel tijd naar de acupunctuur. Het kost niets als ze niets hebben, dus dat maakt het nog aantrekkelijk om te gaan.
Die van mij had in de wei iets gedaan (geen idee wat), hij was stokkreupel. Na een paar weken was hij weer goed, maar met rijden echt heel erg stijf. Toen kwam toevallig de acupunctuur op stal. Dus meegenomen. Bleek dat hij zijn lichaam tijdens zijn kreupelheid anders belast had en dus van best wel wat dingen last had. Na de behandeling van de acupunctuur was ie echt weer geweldig te rijden. Weer helemaal soepel enzo. Dat had ik met rijden nooit zo kunnen krijgen.

Maar leeftijd heeft er vaak niet zoveel mee te maken (ja, het ligt er maar net aan hoe lang je doorgereden hebt, terwijl je paard ergens pijn heeft, maar dat terzijde), zelfs je rijstijl hoeft er niets mee te maken te hebben (alhoewel dat in jou geval misschien wel zo zou kunnen zijn).

Als jou paard de mijne zou zijn, zou ik em toch meenemen naar een osteopaat of acpunctuur.

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:53

Renske20 schreef:
toch raar dat hij het los wel laat zien, dat is niet wat de DA's onder kramptrekken vinden vallen(iig utrecht, someren en mn eigen DA's niet)
recht achteruit deed die van mij ook, maar tilde zn benen niet diagonaal op, en daar wordt je op afgestraft

nu kan hij het eindelijk wel, maar op zn slechtste tijd kon hij het helemaal niet dus sloeg ik het maar over in mn proef

Ik bedoel ook dat hij zijn benen diagonaal zet.
Waarschijnlijk zit de zenuw die beknelt zit (waardoor hij dat krampbeen heeft) ook in zijn nek, als hij aan het werk gezet word komt die vrij (mijn logiese redenatie) waardoor het weg is, zodra je hem uitelkaar laat vallen en vooral als je hem sloom laat stappen gaat hij trekken zodra je hem door laat lopen of aan het werk zet is het dus weg