Elk jaar schuren in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Elk jaar schuren in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 22:38

Mijn 14 jaar oude merrie schuurt de afgelopen 5 jaar elke winter een groot stuk uit haar manenkam. Dit is begonnen, nadat ze haar laatste veulen heeft gehad. (Daarvoor was ze fokmerrie) Ze schuurt alleen tijdens de overgang van wei naar stal, en de rest van winter niet meer. s'zomers schuurt ze ook niet, heeft geen last van zomerexeem. Ze schuurt net genoeg om haar nek kaal te maken. Je ziet een roze huid, met zwarte vlekjes op de plek waar ze schuurt. Er zitten geen schilfers oid. Kan dit iets te maken hebben met hormonen die ze niet meer/wel aanmaakt, nu ze niet meer drachtig is? Of ligt het ergens anders aan? Iemand een idee?

ellepel

Re: Elk jaar schuren in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 07:37

zou je weld enken he?
dat t aan de hormonen ligt...
kan de dierenarts niet met een bloedonderzoek dit aantonen?

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:08

als ze drachtig was wel maar nu niet meer, denk je niet dat de dikkere vacht haar irriteert? misschien last van schimmel, dit kan ook jeuken en in die periode is het vaak vochtig dus een goeie schimmel periode, ook kan het te maken hebben met meer voer wat je bv geeft of het hooi, misschien toch zomer exeem? je heb verschillende redenen, heb je er al eens vetaderm opgesmeert?

Lyonesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 21:43

shaneen schreef:
als ze drachtig was wel maar nu niet meer, denk je niet dat de dikkere vacht haar irriteert? misschien last van schimmel, dit kan ook jeuken en in die periode is het vaak vochtig dus een goeie schimmel periode, ook kan het te maken hebben met meer voer wat je bv geeft of het hooi, misschien toch zomer exeem? je heb verschillende redenen, heb je er al eens vetaderm opgesmeert?

Dekhengsten kunnen ook allerlij huidproblemen krijgen als ze niet meer mogen dekken, dus het lijkt me niet onmogelijk. Een dikke vacht heeft ze ook niet, terwijl ze die wel had toen ze nog fokmerrie was, dus dat zal het denk ik ook niet zijn. Schimmel heeft ze zeker weten niet, bovendien gaat dat niet na een paar weken vanzelf over. En ook geen zomerexceem. Wat dan nog overblijft is voer, maar ook dat heb ik al een paar jaren gewisseld, en ze blijft schuren.

Wat is vetaderm?

ellepel

Re: Elk jaar schuren in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 09:59

vetaderm is volgens mij hetzelfde als hydrocortiderm.

het is een lotion met cortisonen erin, dat ontsmet sterk en is bacterie dodend..

soms helpt het wel hoor, alleen mag je dit soort middelen vaak niet al te lang achter elkaar gebruiken...

Lyonesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 17:26

Okay, dank je. Ik zal eens even gaan kijken.

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:54

nee klopt maar 2 weken, het beste is voor jezelf als je het met handschoenen ofzo opsmeert, succes