Ruimtes tussen de kiezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bluebeauty

Ruimtes tussen de kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 20:55

Mijn 5 jarige merrie gaat elk half jaar naar de tandarts.
Afgelopen week is de tandarts ook geweest en had hij niet zo'n leuke mededeling.
Hij zei dat ze ruimtes tussen haar kiezen zitten, waar het voer tussen blijft zitten. Het voer kan er wel in, maar er niet meer uit. Dit gaat ook niet meer over zegt hij.
Ze maakt ook proppen en het kauwen gaat moeilijk. Omdat het voer er wel in kan en het daar blijft zitten, trekt het tandvlees terug en is het erg ontstoken.
De tandarts zegt dat ik er niks aan kan doen.
Hij wil haar in maart helemaal rond vijlen, zodat het voer er weer uitkan. Ze moet dat tijdelijk dag en nacht op het land staan, omdat ze er last van kan krijgen en gras makkelijker te kauwen is dan hooi.
Hij zegt dat hij wel een risico neemt door haar helemaal rond te vijlen.

Nu is mijn vraag; Hebben jullie hier wel eens van gehoord?
En kan een paard daar goed mee leven als hij helemaal rond gevijld is?

snoef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 22:10

mijn paardje heeft het ook (maar dan door ouderdom)
maar niks gehoort over rondvijlen, er werd mij geadviseerd af en toe de mond uit te spuiten met een tuinslang.
sucses!

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:24

Wij hebben ook een merrie die dat probleem heeft, door ouderdom. Er is ons niet geadviseerd om te vijlen. Wel halen we elke dag de stukjes hooi en gras tuusen de kiezen vandaan. De tandarts zei net hetzelfde: niets aan te doen....

bluebeauty

Re: Ruimtes tussen de kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 18:27

Ik ben er ondertussen al achter dat het diastase heet. Haar tandvlees is erg ontstoken als dat naar de wortel van de kies gaat, rot de kies ook weg, aldus een andere tandarts die ik geraadpleegd heb. We gaan deze week nog naar de kliniek, om haar rond te vijlen onder verdoving.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:48

Sbnap niet wat je bedoeld met rondom vijlen.

Ik flos mijn paard iedere dag. Hij heeft 1 grote opening tussen zijn 2 voortanden, en daar blijft ook eten in hangen.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 12:57

Dat zei de tandarts; rondvijlen, zodat de ruimtes niet meer ruw zijn, maar glad, dan kan het voer er makkelijker weer uit.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 21:16

bluebeauty schreef:
Dat zei de tandarts; rondvijlen, zodat de ruimtes niet meer ruw zijn, maar glad, dan kan het voer er makkelijker weer uit.

Ok.
Maar daar haal je de ruimtes toch niet mee weg tussen de tanden? Of ben ik nu zo blond?

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 23:00

Antheman schreef:
bluebeauty schreef:

Ok.
Maar daar haal je de ruimtes toch niet mee weg tussen de tanden? Of ben ik nu zo blond?

Geen flauw idee. Ik hoor het maandag wel in de kliniek. Die ruimtes haal je er sowieso niet uit.

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 14:12

laat ons weten wat het resultaat is aub. Kan van pas komen

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 20:08

Update:

Wat Blue precies heeft: Haar kiezen groeien aan de bovenkant wel tegen elkaar aan, maar de onderkant niet. Dat is dus een holte. Daar komt voer tussen wat gaat rotten en haar tandvlees gaat ontsteken.

Ze hebben Blue onder narcose behandeld. Ze hebben de bovenkant van kiezen open gevijld, zodat het voer er weer uitkan. Het was een lelijke diastase, zei de dierenarts, was ook gevuld met bloed. Ik bel de direnarts maadag nog, want ik wil graag weten hoe vaak dit bijgehouden moet worden.
Het is goed gelukt, maar ze maakt nu nog steeds proppen, dat wil ik hem maandag ook nog oven vragen, of dat wel goed is.
De dierenarts zei, dat ze volgende week en die week daarna nog een keer terug moet komen om de holtes door te spoelen.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:23

bluebeauty schreef:
Update:

Wat Blue precies heeft: Haar kiezen groeien aan de bovenkant wel tegen elkaar aan, maar de onderkant niet. Dat is dus een holte. Daar komt voer tussen wat gaat rotten en haar tandvlees gaat ontsteken.

Ze hebben Blue onder narcose behandeld. Ze hebben de bovenkant van kiezen open gevijld, zodat het voer er weer uitkan. Het was een lelijke diastase, zei de dierenarts, was ook gevuld met bloed. Ik bel de direnarts maadag nog, want ik wil graag weten hoe vaak dit bijgehouden moet worden.
Het is goed gelukt, maar ze maakt nu nog steeds proppen, dat wil ik hem maandag ook nog oven vragen, of dat wel goed is.
De dierenarts zei, dat ze volgende week en die week daarna nog een keer terug moet komen om de holtes door te spoelen.

Hé Maris, hoe gaat het nu met Blue? Is ze goed gewend aan haar 'nieuwe' kiezen en helpt het misschien ook tegen de diarree? Kan me voorstellen dat het van binnen ook allemaal wat makkelijker gaat als ze goed kan eten...

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 14:17

Hee Marron, je hebt een pm

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:55

ik zou ff een andere tandarts laten komen, want een paard dat ieder half jaar moet is niet normaal, krijg een beetje geld klopperij gevoel hiervan... en van die ruimtes tussen de kiezen dat kan idd heel goed, de mond uitspoelen is vaak al voldoende...

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:57

o sorry lees net de rest, mijn reactie is al overbodig, hihiiih

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:28

de dierenarts/tandarts is bij ons vandaag geweest. M'n oude pony heeft ook pockets (zo noemt hij het), je kan gewoon je vinger in de gaten steken het voelde best eng. Maar volgens hem komt het omdat de bovenste kiezen te lang zijn geworden en op de onderkiezen drukken en hierdoor gaan de kiezen wijken en krijg je dus die pockets. Het zit precies aan beide kanten ter hoogte van dezelfde kiezen.

Ik vind het raar want ik laat haar ieder jaar controleren............. maar nu kwam dus iemand anders en nu heeft ze dus dit. Dit kan echter niet in 1 jaar zijn onstaan zei hij. Volgende week komt hij terug om het te vijlen zodat alles weer goed aansluit en met de hoop dat de pockets nog sluiten, zo niet dan moeten de kiezen eruit aangezien het aan het ontsteken is verder heeft ze nog een uitstekend gebit voor een 29-jarige, dus is het zonde dat hier door de andere ''tandartsen'' geen aandacht aan is geschonken.