Veulen hoest en snottert, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hipkippie

Veulen hoest en snottert, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 16:59

Mijn haflinger veulen van een half jaar die begint af en toe te hoesten en te snotteren.
Het is niet dat die heel erg hoest maar zo af en toe kucht die wat.
En soms heeft die dan ook een snotterneus.

Vandaag was ik er dus ook weer en ging ff een klein sukje met hem lopen en kuchte die dus ook en had hij een snotterbel.
Ik heb dan wel is gehoord dat veulens de weerstand nu op moeten bouwen en dat hij daardoor wat verkouden kan wezen.

Hij staat dag en nacht buiten.

Wie weet wat ik nu moet doen?
Laatst bijgewerkt door Anya op 27-11-05 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: edit typo titel

beppe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:34

Hallo ik weet niet hoelang hij het al doet maar ik zou toch eens een dierenarts laten kijken mischien kan hij medicijnen krijgen zodat het geen longontsteking kan worden doei beppe

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:35

Even overleggen met de da, maar zolang hij geen oge koorts heeft, zou ik niks doen. Het dier moet toch weerstand opbouwen, en dat doet hij niet als hij bij elk kuchje aan de antibiotica geslingerd wordt

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:06

binnen zetten, lekker veel stro, en zorgen dat hij niet te stoffige dingen krijgt, als het na een tijdje niet over is DA erbij, dekentje op.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:14

wat doe jij zelf als je flink verkouden bent en dat een langere tijd???

dan ga je toch ook naar de ha.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:15

Pardon? Het is een veulen van 6 maanden, dat moet weerstand opbouwen.
Dat doe je niet door hem als een watje te behandelen en hem een dekentje op te doen.
Als jij een dag snottert, ga je dan ook gelijk in bed liggen met 3 extra dekens?

Zjadore

Re: Veulen hoest en snotterd,,wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:24

Ik zou toch zeker de dierenarts laten komen.
Niet dat hij dan gelijk op de antibiotica moet maar verkoudheid bij veulens kan heel snel omslaan naar een behoorlijke bronchitis.
Mijn veulen heeft het vorig jaar 3x gehad.
Ik ben ook helemaal voor weerstand opbouwen maar met een veulen moet je echt geen risico nemen!

beppe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:30

Sorry ik heb het er mee eens dat je een veulen geen dek op doet maar ik zou hem wel goed in de gaten houden en dan hoeft het niet een watje van te worden .
En als je zelf niet zo zeker bent kun je toch beter een da raadplegen.
Wij kunnen wel zeggen zo en zo maar niemand weet iets van zijn hoest en hoe groot die snottebel wel niet is.
Ik zou hem in iedergeval naar binnen halen.
En het is nog maar een veulen dus voorzichtig er kan van alles achter weg komen.
doei beppe

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:01

Ik heb toch geschreven dat ze even moet overleggen met een dierenarts?
Lezen is moeilijk blijkbaar.
Feit blijft dat je een veulen de kans moet geven om weerstand op te bouwen. En dat lukt niet door hem bij het minste of geringste met een dekentje op stal te zetten.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:34

Ik ben het helemaal volkomen met Billy eens. Op onze manege waren veulentjes ook weleens verkouden. Je moet hier eigenlijk niks aan doen. Zo bouwen ze geen weerstand op en zijn ze later om het minste of geringste ziek! Ik zou de DA er pas bijhalen wanneer het veulen een langere tijd verkouden is of meerdere ziektesymptomen krijgt. Je kan wel even de DA bellen en vragen wat je kan doen. Ik zou ze ook zeker niet op stal zetten. Gewoon in het weiland laten lopen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 22:49

ik lig wel met drie dekens ja..... een warme lamp is ook goed, een koude plek is ook niet echt super om beter te worden of niet dan...

Jinanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 23:08

Ik weet niet wat ik lees!!

Hoezo weerstand opbouwen??? Een veulen heeft niks bij te zetten, als het dus hoest en verkouden is MOET je er een DA bijhalen. Een veulen is heel kwetsbaar en voor je het weet heb je een longontsteking te pakken...en dan maar hopen dat ze er weer bovenop komen.
Nee, ik meen dit seriues, een veulen mag NIET hoesten ( nog los van het feit dat bij elke hoest longblaasjes onherstelbaar kapot gaan ). Dus laat a.u.b. het verhaal van weerstand opbouwen los want dat gaat helemaal nergens over bij zulke jonge veulens, er hoeft maar een virus in de lucht te hangen en ze hebben het te pakken.

Dus een DA bellen!!!

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 01:15

Gut, ik heb al zovaak gehoest, en ik heb nog steeds longblaasjes.... vreemd.
Bracht jouw moeder je ook bij elk hoestje naar het ziekenhuis vroeger?
Een veulen is net zo kwetsbaar als een kind, en veulens en kinderen bouwen gewoon weerstand op.
Natuurlijk moet je het goed in de gaten houden, maar nogmaals, een veulen is niet van suiker, en als je hem niet de kans geeft om weerstand op te bouwen, blijft het altijd een kwakkelig ding.
Bij ons stonden 3 veulens bij elkaar, alle 3 met een flinke snotneus. Twee ervan hebben geen behandeling gekregen, en waren met een dikke week gezond. Nummer 3 werd naar huis gehaald door de eigenaar, kreeg antibiotica en liep 2 weke later nog te snotteren.
Ik heb zelf ook een veulen, en zolang hij niet ziek is, geen hoge koorts heeft en goed eet, laat ik hem lopen.
Ik haal er alleen een dierenarts bij als het echt nodig is, een kleinigheidje moet het lichaam gewoon zelf op kunnen lossen.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 01:18

Trouwens, Jinanda, weet je waarom je hoest?
Door het hoesten, wordt slijm naar buiten getransporteerd door het lichaam. Als dat niet gebeurt, blijven de bacterien lekker in de luchtwegen zitten, en blijven ze zich daar vermenigvuldigen.
Hoesten heeft dus een hele duidelijke functie, dat moet je niet onderdrukken.

ellepel

Re: Veulen hoest en snottert, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 07:33

als een paard een tijdje met een flinke snotneus rondloopt is tie dus verkouden...

en dat kun je idd vergelijken met een peuter van drie jaar met diezelfde snottebel.
dat is helemaal niet erg en trek wel weer weg.

maar als een paard er bij gaat hoesten is er meer aan de hand, een paard zijn longen zijn heel anders dan die van een mens, als een paard verkouden is dan kun je een tijd aanhouden van 2-3 weken, daarna moet het lichaam zelf in staat zijn om het virus aan te pakken en te herstellen.
is je paard dan nog niet beter dan toch echt een veearts er bij halen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 09:07

Ben het helemaal met Billy eens, gewoon lekker laten staan zoals hij gewend is en even overleggen met de DA.
Kijk ook even naar je voedergift, het is de laatste tijd flink kouder geworden en heeft hij wel voldoende ruw&krachtvoer om zich zichzelf warm te houden?
Wat extra vitamine kan ook nooit kwaad.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:21

Jinanda schreef:

Hoezo weerstand opbouwen??? Een veulen heeft niks bij te zetten, als het dus hoest en verkouden is MOET je er een DA bijhalen. Een veulen is heel kwetsbaar en voor je het weet heb je een longontsteking te pakken...en dan maar hopen dat ze er weer bovenop komen.
Nee, ik meen dit seriues, een veulen mag NIET hoesten ( nog los van het feit dat bij elke hoest longblaasjes onherstelbaar kapot gaan ). Dus laat a.u.b. het verhaal van weerstand opbouwen los want dat gaat helemaal nergens over bij zulke jonge veulens, er hoeft maar een virus in de lucht te hangen en ze hebben het te pakken.

Dus een DA bellen!!!

Poeh, dit is wel errug overdreven. Ik heb een tijdje geleden nog van de DA gehoord dat een veulentje wel weerstand op moet kunnen bouwen. Je zegt zelf dat er maar een virus in de lucht hoeft te hangen en ze hebben het te pakken. Als je ze gelijk aan de antibiotica slingert kunnen ze geen weerstand opbouwen en zijn ze voor altijd na een virus verkouden of wat dan ook. 9 van de 10 veulens hoest weleens. Echt heel veel. Bij ons op de manege heerste laatst nog een virus onder de veulens. Ze gingen gewoon naar buiten en het ging vanzelf weer over.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:26

Maar, zoals Billy zegt, als ze slecht eten of heeeeel lang verkouden en hoesten zou ik de DA wel even bellen

romatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:58

ik persoonlijk zou toch even een da laten komen.

Mikey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:33

Hollybolly schreef:
binnen zetten, lekker veel stro, en zorgen dat hij niet te stoffige dingen krijgt, als het na een tijdje niet over is DA erbij, dekentje op.

Als je een paard op stal zet in het stro, heb je erg veel stof! Dit dus juist niet doen. Paard naar buiten in de frisse lucht, maar er moet natuurlijk wel een schuilstal aanwezig zijn.

En over dat een mens nog wel longblaasjes heeft... Tja, jij bent geen paard. Een paard is zeker qua longen erg verschillend ten op zichte van de mens, eigenlijk lijkt een paard op geen enkel dier: extreem gevoelig voor heel erg veel dingen.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 19:42

Poeh,, had niet verwacht zoveel reacties te krijgen
Het snotteren valt eigenlijk wel mee, want vandaag was er ook weinig aan te zien maar hij kucht nog wel zo af en toe.
Eten doet hij goed en krijgt hij ook genoeg.
Er komt elke week een vee arts op de boerderij dus zal de boer ff vragen of hij aan de vee arts wil vragen even naar mn veulen te kijken.
Ik denk niet dat het iets heel erg is want hij ziet er verder gezond uit en loopt vrolijk in de wei rond te dartelen, maar laat er toch voor de ckerheid wel even iemand na kijken.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:45

@ mikeu: ligt eraan wat voor stro, dt van mij is totaal niet stoffig hoor. natuurlijk moet het frisse lucht, ging even uit van mijn stal sorry.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:49

Jinanda schreef:

Dus een DA bellen!!!

helemaal mee eens !

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:49

Nou uhm.. Mist en Jinanda, ik heb al vaak genoeg gehoord dat een veulen weerstand op moet kunnen bouwen. En zoals TS het zelf zegt, zovan hij ziet er vrolijk uit enz. is het vast neit iets ernstigs.. Je kan er wel een DA bij halen die het veulen een antibiotica voorschrijft, maar het is niet echt goed. (zei de da op de manege)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:54

Mijn veulen was snotterig en hoestte wat maar was verder vrolijk e.d. Toch bleek ze een zware longontsteking te hebben! Het viel niet mee om haar er weer bovenop te krijgen uiteindelijk.
Even aanzien, maar niet te lang wachten dus met de veearts!