Chronische hoester in de winter...nat hooi???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Victory-Boy

Chronische hoester in de winter...nat hooi???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 15:18

Hoe zorgen jullie ervoor dat een hoestende pony goed de winter doorkomt?

Ik heb nu helaas een (chronische) hoester, was eerst gediagnosteerd als een stofallergie, maar bleek waarschijnlijk een pollenallergie te zijn. Wat begon met hoesten in het voorjaar (paar jaar geleden), werd op een gegeven moment hoesten in het voorjaar en de zomer (vorig jaar) en nu hoest hij dus nog steeds.

Waarschijnlijk is het nu dus chronisch geworden. Ik weet wat het beste is voor m'n pony, nl dag en nacht buiten (alhoewel dat weer niet goed is voor een pollenallergie...), van het stro af en kuil voeren.
Probleem 1:
Ik heb geen schuilstal, noch de mogelijkheid op korte termijn een schuilstal te plaatsen.
Probleem 2:
Mijn hoefsmid moet niks hebben van welk ander bodemstrooisel dan stro....geen Hemparade, geen houtvezel of wat dan ook, omdat m'n pony redelijk slechte hoeven heeft na de hoefbevangenheid.
Probleem 3:
Ik durf hem absoluut geen kuil te voeren vanwege z'n hoefbevangenheid, maak wel de hele zomer/najaar/voorjaar z'n hooi nat, maar weet niet hoe dit moet in de winter.

Wie heeft er tips voor mij? Hoe doen jullie dat met (chronische) hoesters in de winter (nat hooi???) en wat geven jullie de pony's (bv. antihoestmiddelen)?

Vick krijgt nu elke dag redelijk nat hooi (maar wil dat ook als het echt koud wordt of gaat vriezen...), z'n stro spuit ik iets nat en hij krijgt wat appels en wortels te eten met biotine, glucosamine, kompleet supllement en kof-eze (=hoestsiroop) erdoor en momenteel weer een kuurtje Ventipulmin. Hij hoest op dit moment niet, maar ik weet dat zodra ik weer stop met de Ventipulin hij weer begint te hoesten.

Is Hemparade cq houtvezel echt zo slecht voor de hoeven? En hoe moet dat dan weer in de zomer als hij dus echt een pollenallergie heeft....buiten houden of juist binnen zetten???

Ik hoop zo dat jullie me kunnen helpen, want dit is echt een probleem aan het worden en ik zie geen oplossing meer!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 16:37

Ik heb ook een (ex)hoefbevangenpaard met OCPD (stofallergie) en die staat al jaren op vlas, gaat perfect.
Als het echt te koud is om het hooi met de tuinslang nat te spuiten (of als de leiding bevroren is), dan neem ik een tuinplantengieter (10 liter) met zo'n sproeikop (broes) en vul die thuis met handwarm water. Dat gaat dan over het hooi.
Een goede waterdichte winterdeken met hals is een prima vervanger voor een schuilstal. Hij moet wel uit de wind kunnen staan natuurlijk.

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 16:54

Mijn pony heeft ook een chronische hoest, waaronder ook problemen met de luchtpijp en de longen.
De beste manier wat je kan doen om de longe schoon te houden is je pony nat hooi geven.... als je nat hooi geeft maak het niet gewoon nat maar zet het een paar uur van te voren in een bak met water en laat het daarin weken....En dan nat geven, zo haalt het water de stof eruit.... en dat wil niet zeggen dat alle stof eruit is, want dat zul je altijd wel houden, maar het meeste gedeelte heeft het water dan opgevangen...

In de zomer moet je geen hooi gaan geven... misschien een klein plakje, maar dan moet je het ook weer laten weken...
Wat ik je ook nog mee wil geven is als jij je pony iets lekkers geeft dan probeer niet al te droog spul te geven.... want dat gaat kriebelen in de luchtpijp waardoor ze gaan hoestten... en het kan er net zo erg aan toe gaan dat hij/zij benauwd word en er dood bij neer kan vallen (heb er ervaring mee, maar toen had hij niks gehad, maar was hij al benauwd)

Als je het in de winter laat weken zorg er dan voor dat het geen ijs word... want dan kan je er niks meer mee... kijk even ergens of je een zak erover heen kan doen of een deken..... scheelt je weer wat sjouwen met dat hele gewicht.

Kuil is aan de andere kant helemaal niet slecht iets kuil kan die wel krijgen, ook als ze hoefbevangen zijn... al is het maar heel iets... maar meng het even, en geef hem niet te veel.

Wat jij zei met dit zinnetje: (appels en wortels te eten met biotine, glucosamine, kompleet supllement en kof-eze (=hoestsiroop) erdoor en momenteel weer een kuurtje Ventipulmin. Hij hoest op dit moment niet, maar ik weet dat zodra ik weer stop met de Ventipulin hij weer begint te hoesten.)

Heeft ook weer zijn voordelen, mijn pony kreeg ook altijd Ventipulmin en ook Biotine..... Maar omdat hij 2 ziektes aan zijn longen heeft mag ik de Ventipulmin niet te vaak geven... want daar raken ze vaka nog gevoeliger voor op de hoeven.
Biontine moet je gewoon door blijven geven is de beste manier... zo krijgt hij/zij toch de weerstand een beetje op de lijn.
Wortsels en appels kun je gewoon geven.... lekker sappig maar als je bv. mueslie geeft maak het iets nat(warm water) want dat gaat kriebelen.

Het beste is om het beest gewoon in de openbare lucht te laten... vooral als hij iets chronisch heeft... en niet in een stal ofzo zetten want dan raakt hij benauwd en gaat hoesten...
Dus lekker buiten laten staan... en als het te koud word een dekentje op... dan weet je zeker dat hij/zij niet zo benauwd word als in een stal... met de zomer gewoon buiten zetten en anders moet je even aan je DA vragen om iets te geven tegen de benauwd heid....

joss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:15

Als ik het goed heb sta je paard nog steeds op stro . Belangrijk is voor jouw paard dat ie daar vanaf gehaald word , het maakt niet uit of je het stro nat maakt ,,,het barst van de stofen schimmelsporen die je paardje staat op te snuiven. Als je geen andere bodembedekking wilt zou je je paard alleen op een rubber mat kunnen laten staan met een dun laagje vlas of zaagsel. Kuilvoer kan jouw paardje best krijgen ...mits het lekker stengelig en grof en droog is. Het lijkt mij een beetje vreemd dat je paard nu last heeft van pollen ,oftewel....... een stofallergie (kan natuurlijk ook beide) ligt meer voor de hand . Als het daadwerkelijk een stofallergie is en je haalt het stro niet uit zijn box , word het probleem nooit opgelost.

realmagic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 23:49

hai mijn paardje is ook gevoelig op zijn longen en helaas snel te dik dus mag hij maar 1x per dag een beetje kuil.k begrijp je probleem dus vrij goed.miss heb ik een paar tips voor je die bij mijn paardje goed werken.
* bij de paardendrogist kan je hooispray en stalspay bestellen dit neutraliseert stoffen en schimmels,nat is natuurlijk beter maar dat gaat swinters niet bevroren hooi kan nl koliek veroorzaken.
*als strooisel kan je heel goed rapsody gebruiken die van mij doet het daar super op als je het goed aanpakt worden de hoeven daar echt niet slechter van ,mits je een heel vies paard hebt dan zou het te nat kunnen worden,wat dan tevens ook weer slecht is voor de longen(ammoniak).
* luchtwegcompositum van de groene os werkt ook goed is homeopatisch en kan voor langere periodes gebruikt worden.samen met ventipulmin of sputolysin al heb ik die laaste 2 nu niet meer nodig.
*verder een goede winter deken bv een bucas halsdeken die kosten wel wat maar met een hals erbij blijven de longen wat beter beschermd,alle beetjes helpen.*probeer aan een stetoscoop te komen en vraag je da je uit te leggen hoe je een afwijking hoort,luister dan regelmatig of je verschil merkt zo kan je bij beginnende problemen sneller ingrijpen.* heb je al eens een brongoscopie laten doen?dan kan je meekijken waar de problemen vandaan komen,voorin of achterin.*geef je paardje evt extra vit c. nou het is een lang verhaal maar hoop dat je er wat aan hebt.succes en sterkte

snuffel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:25

Ik sluit mij aan bij tip 1, 2 en 3 van realmagic. Mijn paardje heeft er ook last van en staat ook op Rapsodie (koolzaadstrohaksel) en dat is niet slecht voor de hoeven. Wel even wachten voor je je paard in de box terugzet na het opstrooien, want dan stoft het wel even.
Verder is de Hooispray van de Silverlinde een aanrader.
Luchtwegcompositum is ook goed. Maar ik zou voor ik met dit soort middeltjes aan de slag gaat hier liever door een DA naar laten kijken die dit soort middeltjes voorschrijft.

Succes!

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:51

Ik heb een hele goede holistich therapeut die ook met luchtweg aandoeningen nog een hoop kan. Mocht je daar interesse in hebben moet je me maar een pb sturen

Victory-Boy

Re: Chronische hoester in de winter...nat hooi???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 19:49

joss schreef:
Het lijkt mij een beetje vreemd dat je paard nu last heeft van pollen ,oftewel....... een stofallergie (kan natuurlijk ook beide) ligt meer voor de hand . Als het daadwerkelijk een stofallergie is en je haalt het stro niet uit zijn box , word het probleem nooit opgelost.

Het begon waarschijnlijk als een pollenallergie en is een chronische hoest geworden. In het begin hoestte hij namelijk alleen in het voorjaar, wanneer hij bijna de hele dag buiten stond. 'sWinters hoestte hij absoluut niet (toen stond hij van 17.00 tot 09.30 uur op stal, op dik stro), vandaar dat het toen geen stofallergie kon zijn geweest.
Nu zal hij mogelijk/waarschijnlijk wel een stofallergie erbij ontwikkeld hebben (kan nu idd niet van pollen komen, lijkt mij...), omdat het vaak hoesten in het voorjaar (op het land!) z'n longen beschadigd zal hebben.

Maar goed, ik zal hem inderdaad maar weer van het stro afhalen. Dit heeft in het "verleden" weinig tot niets uitgehaald in het voorjaar cq in de zomer, maar hielp 'swinters wel.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 20:09

Sugarmiss schreef:
Ik heb ook een (ex)hoefbevangenpaard met OCPD (stofallergie) en die staat al jaren op vlas, gaat perfect.

joss schreef:
Als je geen andere bodembedekking wilt zou je je paard alleen op een rubber mat kunnen laten staan met een dun laagje vlas of zaagsel.

Oke, vlas zou ik dus kunnen proberen, rubbermatten moet ik nog even aan wennen. Welk merk vlas bedoelen jullie, of maakt dat niets uit?

realmagic schreef:
*als strooisel kan je heel goed rapsody gebruiken die van mij doet het daar super op als je het goed aanpakt worden de hoeven daar echt niet slechter van ,mits je een heel vies paard hebt dan zou het te nat kunnen worden,wat dan tevens ook weer slecht is voor de longen(ammoniak).

Mijn pony is een vreselijke smeerpoets!! Met de Hemparade ging het maar 1 weekje goed (met elke dag mest weghalen en de ergste natte plekken!!!) en daarna moest ik zo vaak bijvullen dat het errug duur werd. Maar goed....z'n longen zijn nu een stuk belangrijker dan m'n portemonnee....(hoe schrijf je dat ook alweer )

snuffel schreef:
Ik sluit mij aan bij tip 1, 2 en 3 van realmagic. Mijn paardje heeft er ook last van en staat ook op Rapsodie (koolzaadstrohaksel) en dat is niet slecht voor de hoeven. Wel even wachten voor je je paard in de box terugzet na het opstrooien, want dan stoft het wel even.

Ik zet altijd eerst m'n pony's buiten en ga dan gelijk uitmesten. Dan duurt het nog uren voordat ze weer naar binnen gaan. Ik heb m'n pony wel eens op gehakseld stro gehad, maar dat gaf geen resultaat. Was geen koolzaadstro, dus dat zal waarschijnlijk het probleem geweest zijn (dat gehakselde stro was nog stoffiger dan gewoon stro...).

Heb m'n pony trouwens ook een tijdje op gerstestro gehad (normaal staat hij op tarwestro), stond in de boeken dat dat beter was voor hoesters, maar ook dat werkte niet en bovendien vrat hij er teveel van op.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 20:27

Hooispray van de Silverlinde heb ik al eerder gebruikt, zijn van die vreselijk kleine flesjes die zooo gauw op zijn. Ik ging toen dus over op natmaken, omdat ik dacht dat dat eigenlijk hetzelfde resultaat gaf en een stuk goedkoper was, maar zal voor de winter idd weer een (tig) aantal flesjes bestellen.

Stalspray....is dat speciaal voor op het stalstrooisel of meer voor de vloer? Ik gebruik namelijk zo'n 3 à 4x per week Equi StableClean, voor het schoonmaken van de stalvloer.

Luchtwegcompositum zal ik opzoeken bij de paardendrogist....bedankt voor de tip!
Mijn dierenarts maakt zich niet zo druk om m'n ponietje. >;)

realmagic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:09

stalspry is voor over het strooisel en ik doe gemiddeld 2 mnd met een flesje hooispray ik bestel altijd het concentraat,en dan meng ik t zelf.als je da zich niet zo druk maakt zou ik het door een ander een keer na laten kijken.
kijk voor meer info(over luchtwegcompositum) ook eens op www.puurnatuur.nl of op www.holistischdierenarts.nl succes

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:47

Hoi,

Toevallig stond er in De Hoefslag van vorige week een heel stuk van Margriet van de Silverlinde, over luchtwegen en winterstalling.
Ik weet niet of je het gelezen hebt, maar ik zal een klein stukje overtypen:

Iedere vorm van ruwvezel bevat stof en soms in lichte mate schimmels. Voor veel eigenaren is dit een reden om hun paard niet op stro te zetten, maar op zaagsel of rubbermatten of om geen hooi te voeren, maar voordroog of kuil. Rubbermatten en zaagsel bevatten minder stof en schimmels. Beide bevatten wel chemische stoffen die in veel gevallen schadelijker zijn voor de luchtwegen dan stof of schimmels. Deze stoffen zijn voor de verzorger minder duidelijk waarneembaar dan stof en worden dus verwaarloosd. De luchtwegen van het paard kunnen deze stoffen echter niet negeren. Het paarden lichaam is beter ingesteld op het verwerken van stof in de lucht dan het verwerken van chemische stoffen. Het zal dus maar in heel specifieke gevallen beter zijn om iets anders dan stro als boxvloerbedekking te gebruiken. Daarnaast is het langdurig knabbelen van een paard aan stro heel belangrijk voor zijn mentale en fysieke balans en zoals gezegt, voor de vertering. Hooi bevat stof en- indien niet correct gewonnen- ook schimmels die schadelijk kunnen zijn voor de luchtwegen. Kuil en voordroog bevatten die meestal niet door de hoge zuurgraad. Deze zuurgraad is over het algemeen beduidend dan die van de darmflora van het paard. Hierdoor veranderd de zuurgraad van de darmflora langzaam met als gevolg zichtbare en snelle reacties ontstaan zoals diarree of sluipende reacties zoals het minder goed ontsluiten van het voedsel, waardoor sporenelementen en mineralen niet goed worden benut en uiteindelijk tekorten ontstaan. Essentiele olie verlamt eventuele stof- en schimmelsporen in het hooi of schakelt die zelfs uit.
Maatregelen zoals hooi losschudden, opstrooien en vegen buiten het bereik van het paard beperken bovendien de nadelen van hooi en stro.

Nou, dat was een groter stukje dan ik dacht, ik hoop dat je er wat aan hebt

Voor zover ik weet moet je Ventipulmin niet langer dan drie weken achter elkaar gebruiken, anders kan je paard er immuum voor worden.
Hooi kun je gewoon uit elkaar trekken en nat spuiten of onder dompelen in een ton schoon water, weken is niet nodig en ook nog eens heel vies, als je hooi langer dan een half uur in een ton met water laat weken, heeft het water de kwaliteit (en geur!) van rioolwater bereikt.
Zoals hierboven al iemand zei, zal het inderdaad geen slecht idee zijn als je een bronchoscopie (schrijf ik het goed?) zou laten maken, bijvoorbeeld in Utrecht.
Je kan dan inderdaad met eigen ogen zien wat er aan de hand is, hoe erg het is, en hoe je er het beste mee om kunt gaan.
Onze pony is jaren terug hoestend in Utrecht terecht gekomen, en we waren er nog wel heel snel bij, maar ze was bijna dampig.
Na de onderzoeken wisten we hoe ze ervoor stond, haar luchtwegen waren een grote pusachtige druipgrot.
Ze bleef twee weken in Utrecht, kreeg medicijnen en ging dagelijks in de "sauna", en na twee weken herhaalde de arts hetzelfde onderzoek, en haar luchtwegen waren schoon!
Wij hebben haar wel op grove krullen staan, ze krijgt altijd nat hooi, en het gaat al jaren prima met haar luchtwegen, zelfs in de zomer.

Ik hoop dat je paardje goed de winter doorkomt, succes!

Shirlemiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:02

Ik had een Fjord die jaren kampte met luchtwegproblemen(echt ernstige)en ik heb ook echt van alles geprobeerd,maar in de praktijk blijkt dat het allemaal moeilijker is dan het lijkt.Alles wat je porbeert zijn meestal lapmiddeltjes die maar even helpen.Op een gegeven moment heb ik het maar opgegeven.Ik was door mijn trucendoos heen en deed wat ik kon.Hij kreeg een buitenstal die we dag en nacht open lieten staat(bovenluik) en hij stond wel op stro en at ook gewoon hooi.Maar ik keek wel als ik hooi kocht dat ik de beste kwaliteit kocht die ik kon vinden.Verder at hij ook wortels en appels en onderdsteunde we hem in de winter vaak met een hoestdrank van de dierenarts.Zo heeft ie het een paar jaar goed uit kunnen houden.Maar als iets chronisch is dan word het nooit meer 100% en moet je er maar het beste van maken.Helaas leeft onze fjord niet meer,maar zijn longproblemen kreeg hij al op de leeftijd van 6 maanden oud,ook hij is chronisch geweest totdat ie op 7 jarige leeftijd overleed toen ie voor de 3e keer hoefbevangen was geworden.Succes met je paardje.Oh ja wij deden wel iedere winter een deken op om te voorkomen dat ie weer een longontsteking zou krijgen(wat ie erg vaak heeft gehad).

aminah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:13

mijn verzorgpaard heeft helaas hooikoorts en kan bijna een half jaar echt heel erg hoesten.
via een vriendin heb ik een telefoonnr van een mevrouw gekregen die veel met homeopathische middelen en alternative geneeswijze doet.
dit heeft voor haar zo goed geholpen dat ze vrijwel niet meer benauwd is.. nog maar heel soms.
terwijl de da al zoveel geprobeerd had.. tot verschillende pretnison spuiten/tabletten toe.

als je er meer over wilt weten moet je maar even een pb sturen dan kan ik je er meer over vertellen

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 12:55

Bedankt allemaal voor de tips!!

Een buitenstal/inloopstal komt er zeker, alleen lukt dat echt niet voor deze winter. Moet alleen even kijken hoe het dan in het voorjaar en de zomer gaat ivm z'n pollenallergie, maar dat zien we dan wel weer.

Z'n longen zijn een tijdje terug nagekeken door de DA (alleen met zo'n stethoscoop) en dat was toen nog goed. Maar een grondiger onderzoek kan idd geen kwaad, heb in de tijd dat Vick hoefbevangen was ook alles uit de kast gehaald om hem erdoorheen te slepen (veel mensen zeiden al dat ik hem beter naar de slachter kon brengen, omdat hij toch nooit meer goed zou worden...) en heb hem toen door een andere Da (een duitser) laten behandelen die het ook totaal niet eens was met de behandeling van m'n Nederlandse DA.

Wat mij trouwens wel opvalt is het volgende:
Zomers hebben wij hooi van 2 en soms 3 verschillende hooileveranciers, maar in de winter hebben we hooi van ons eigen land. Speciaal gehooid voor Vick en Mouse, lang en grofstengelig hooi wat minstens 2x per dag wordt gekeerd en geschudt en dus volledig stofvrij is. Het is (sorry dat ik het zelf zeg ) van een veel betere kwaliteit dan het hooi van de leveranciers. Nog nooit heeft Vick in de winter gehoest, behalve deze winter, en laat nu net deze keer ons hooi minder goed te zijn (stoffiger) dan anders, ook door wat problemen met het opslaan. Er is deze keer regen in gekomen en veel balen zijn nat geworden en daardoor gaan schimmelen. We hebben alles uitgezocht, het natte hooi weggegooid en de droge balen ergens anders opgeslagen. Misschien zijn er toch schimmelsporen blijven hangen...

@Shirlemiep: Ik begrijp precies wat je bedoelt! Zo voel ik mij dus ook. Ik word er soms echt moedeloos van...eerst z'n moeilijke karakter, toen de hoefbevangenheid gevolgd door het bericht dat hij hoefkraakbeenverbening heeft en een losse botsplinter in z'n been, toen het hoesten en nu de artrose... Het lijkt soms wel dat wanneer je eenmaal aan het dokteren ben geslagen, dat je blijft dokteren! En dat bij een pony van 10 jaar.

@Anita_D: Hartstikke bedankt voor dat stukje! Maakt het wel weer wat moeilijker om een andere bodembedekker te zoeken. Ben zelf ook altijd van mening geweest dat stro de betere bodembedekker is, vooral ook omdat ze zo de hele nacht wat te knabbelen hebben. Het hooi wil ik absoluut niet vervangen door kuil, ik schud het hooi altijd heel goed uit, doe het in netten (wordt gewogen met een ouncer) en maakt het dan nat door te sproeien met een tuinslang. Daarna laat ik het uitdruppelen en wordt het vrij laag opgehangen in de box. Een bronchoscopie is idd een goed idee, stom dat ik daar zelf niet op kwam!
@realmagic: Bedankt voor de tip! Ik bestelde altijd het kant en klare goedje en daar doe ik dus niet zo lang mee. Zal nu het concentraat bestellen. Stalspray zal ik ook proberen.

Mijn pony's buiten laten staan met dekens om lijkt mij niet zo'n goed idee. Ten eerste heeft Vick een bloedhekel aan dekens (krijgt ze soms zelfs af, alhoewel ik wel een deken met kruissingels heb die hij niet af krijgt). Het is echt een straf voor hem om een deken om te hebben. En ten tweede staat hij al vol in z'n wintervacht en scheren wil ik niet.

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:26

Na een bronchoscopie heb je in ieder geval duidelijkheid, en vaak kunnen ze ook behandelen met goed resultaat.
Ze blazen dan ook vaak een ballontje op in de luchtwegen, waarmee ze ook weer vanalles kunnen meten.

Ehm, en ik wil niet zeuren maar je hooinet hangt toch niet gevaarlijk laag he (in verband met verstrikt raken van je paard zijn benen)

Het hooi van dit jaar is bij de meeste mensen stoffig (schimmelig), als het al niet stoft dan ruik je het vaak toch nog, daar is weinig aan te doen met een zomer zoals die van dit jaar.
Nat maken helpt vaak prima.

Succes met je paard, hij heeft het maar getroffen met een baasje die zoveel voor hem doet!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 11:58

Dank je!

Het hooinet hangt net niet zo laag dat hij er met een been in kan komen. Tenminste...hij is er nog nooit met een been in gekomen. Het hangt ongeveer op borsthoogte.
M'n andere pony krijgt 1x per dag het hooi in een net en de andere "hooibeurten" krijgt hij het hooi op de grond. Is op zich de beste oplossing, alleen weet ik dan niet exact hoeveel hooi hij krijgt en bij Vick is dit ook geen oplossing omdat hij het hooi door z'n hele box loopt (en zo dus enorm veel verspilt...).

Ik heb net weer een nieuwe baal opengemaakt en schrok van de hoeveelheid stof dat er dit keer uit kwam! Het ruikt idd ook erg muffig dit jaar, terwijl er er toch heel veel zorg aan hebben besteed met het hooien e.d. We laten nu wat balen van nog weer een andere leverancier komen...kijken of die wat beter zijn.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 18:42

Het hooi moet je echt langer weken dan alleen natsproeien, anders helpt het niet voldoende.
Zelf heb ik een paard gehad waarvan 16 jaar met chronische bronchitis dus ik heb de nodige ervaring opgedaan. Daarbij wil ik wel zeggen dat het niet voor elk paard hetzelfde geldt, ze reageren toch ieder weer anders.
Als je nu het hooi in een hooinet doet( zelf had ik een lage ruif)kun je het heel makkelijk weken in een ton, laat het minstens een uur weken, dat was iig genoeg voor mijn paard.
Mijne kon absoluut niet op stro, heb het nog meerdere malen geprobeerd maar het werd telkens weer hoesten.....Hij stond dus op wit zaagsel waar hij nóóit van heeft gehoest en ook had hij prima hoeven.
Daarbij maakte ik ook een paar plakken stro nat, net als het hooi, zodat hij wat te knabbelen had. Hij had een buitenstal en geen stof van de andere paardenstallen. Zelfs paarden die een stuk verderop staan kunnen stof verwaaien waar jouw paard last van kan hebben.
Een paard wat eenmaal bronchitis heeft moet je met de nodige voorzichtigheid behandelen, niet te zwaar inspannen, niet in de stromende regen, op tijd inenten en ontwormen, het is een zorgenkindje.....maar als je het goed doet zul je zien dat je een best gezond paard hebt wat gewoon extra verzorging nodig heeft.
Het beste is wel veel frisse lucht maar er moet wel geschuild kunnen worden anders gaat zijn conditie achteruit en gaat hij weer hoesten! Ventipulmin werkt prima, zorg dat de dosis goed is en niet minder dan 8 uur ertussen anders krijgt hij een overdosis waar ze bevangen van kunnen raken. Maar laat bij het einde van de kuur de da weer komen want het is echt niet zo dat je maar drie weken mag geven, staat op de verpakking omdat dan de da weer geraadpleegd moet worden!
Heb trouwens bij mijn paard ook een bronchoscopie laten doen.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 19:06

Ik zeg ook niet dat je het maar drie weken MAG geven, maar het is wel zo dat als je het langer dan drie weken achter elkaar geeft, je paard er immuum voor KAN worden

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:35

ik heb een 20jarige rijpony die al vanaf zijn vijfde problemen met zijn luchtwegen heeft. hij heeft stofallergie. in de zomer loopt hij nu de laatste 6 jaar 24/7 in de wei. nu staat hij overdag in de paddock en s'nachts op stal (houtkrullen). hij krijgt onbeperkt kuilgras. het is bijna droog en vrij langstengelig en grof. ook mijn ex-hoefbevangen merrie krijgt hetzelfde kuil (ook onbeperkt) en doet het er prima op.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 12:42

MirandaFuego schreef:
Het hooi moet je echt langer weken dan alleen natsproeien, anders helpt het niet voldoende.

Hier zijn de meningen heel erg over verdeeld! In de oudere boeken staat dat je het hooi idd moet weken, sommige hebben het over 1 uur terwijl anderen het over meerdere uren tot zelfs 24 uur hebben. In de nieuwere boeken staat juist weer vaker dat gewoon natsproeien genoeg helpt en zelfs beter is dan weken. Heb het ook nog aan meerdere DA,s gevraagt en de meeste vinden natsproeien het beste. Zo sproei je ook het stof e.d. weg. Ik maak het hooi wel supernat (in de zomer) en laat het uitdruppelen, zodat het vochtig is als ze het eten. Helpt (tot nog toe) goed voor mijn pony's.

Nat hooi in de zomer vind ik ook geen probleem, het gaat eigenlijk meer om de winterperiode. Ik ga gewoon de verschillende tips uitproberen en zie wel wat het beste werkt voor mijn pony. Normaal hoestte hij nooit in de winter, juist alleen in het voorjaar (later de zomer erbij) door een pollenallergie ("hooikoorts") zodra hij buiten stond. Het is dus begonnen als een pollenallergie en vermoedelijk overgegaan in een stofallergie.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 12:50

jackie schreef:
hij krijgt onbeperkt kuilgras. het is bijna droog en vrij langstengelig en grof. ook mijn ex-hoefbevangen merrie krijgt hetzelfde kuil (ook onbeperkt) en doet het er prima op.

Ik heb wel eens gehoord dat er naast kuilgras ook kuilhooi bestaat, speciaal voor paarden. Geef jij ze dat misschien? Dat zou ook nog een optie zijn, kuilgras wil ik echt niet geven...dan is ie zo aan de diarree. Bovendien wil ik ab-so-luut geen risico's nemen wat betreft de hoefbevangenheid! Wist ook niet dat Ventipulmin ook bevangenheid zou kunnen veroorzaken....heeft de DA niets over gezegd.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:43

je kunt het inderdaad bijna hooi noemen. het is absoluut geen "koeienkuilgras" maar speciaal voor paarden gemaakt. van gewoon kuil gaan mijn merries allebei ook aan de diarree. dit jaar kon ik voor de eerste keer fatsoenlijk paardenkuilgras op de kop tikken en is de mest normaal. van nat, fijn (vroeg geoogst en stevig bemest) kuilgras ziet de mest van mijn paarden eruit als koeienvlaai en komt bij het mesten nog een scheut vloeibar spul achteraan. dit is nu helemaal niet het geval.

Create

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:02

Het is net het verhaal van onze pony.Ook hoefbevangen èn chronische hoest maar de hoeven zijn beter en hij staat gewoon op vlas.
Hooi moet je inderdaad enkele uren in water laten drenken alvorens te eten te geven.Gewoon nat maken is niet voldoende.
De ondergrond heeft niets te maken met hoefbevangenheid, dit is een kwestie van verkeerd voederen dus zet hem gerust op iets anders dan stro en wie weet gaat zijn hoest al veel beter.Succes.

realmagic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 09:20

van weken van hooi voor een langere periode wordt gezegt dat het dan alleen helpt tegen de schimmelsporen.ik zet hier zelf mijn vraagtekens bij want ook bij inweken raak je echt niet alle schimmelsporen kwijt.iedereen moet doen wat hem het beste lijkt.
*hooi onderdompelen en ong 5 min laten staan is voldoende voor het stof(doe ik zelf ook) en dan zit de voedingswaarde er nog in.
*hooi voor langere periodes laten weken,heeft alleen als voordeel dat het hooi zachter wordt maar voedingswaarde is bijna nul.
het is maar wat je wilt