verhoogde leverwaarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anita7

verhoogde leverwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 19:31

Ik heb ook nog een drachtige tinkermerrie die al voor de 4e keer een bloedbeeld laat zien met verhoogde leverwaardens. Ze reageert hierop door moe te zijn en zware voorbenen te hebben. Ook zij krijgt nu antibiotica en over 3 weken gaan we weer bloedprikken. Wie heeft hier ervaring mee.

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:11

hoe zij de nier waardes? een combi van beide kan duiden op pyroplasmose, waarom antibiotica bij verhoogde leverwaardes? Waren er ook ontstekingscellen? Hoe bedoel je zware voor benen?

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:42

mijn ezel had bepaalde verhoogde leverwaardes en had leverbot(ziekte).
hij is er door overleden helaas.

je veearts zal wel weten wat hij doet?

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 10:37

tja, en dan nog antibiotica... De lever heeft het kennelijk al zo zwaar te verduren, ga je die nog eens extra overbelasten met antibiotica? Antibiotica kan op zich al een gestoorde leverfunctie gaan geven!
Eerst moet de oorzaak maar eens worden achterhaald. Als er een bacteriele ontsteking is, moet je wel aan de antibiotica, misschien.
Zo niet, wordt het probleem alleen maar erger.

BillyJean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 10:43

Ik heb ook ooit een paard gehad die dat had, het was na nader onderzoek leverbot. Het paard is geheel genezen. Veeartsen denken daar niet gelijk aan omdat het niet zo vaak voorkomt bij paarden. Het is eigenlijk een schapenziekte en komt voor als je paard op een erg nat land heeft gestaan en/of samen geweid is met schapen. Zo is het mij ooit jaren geleden verteld. Leverbot is een soort van wormbesmetting.
Kijk op : http://www.simicur.nl/leverbot.htm

DGKstudent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 14:45

heleenxx schreef:
tja, en dan nog antibiotica... De lever heeft het kennelijk al zo zwaar te verduren, ga je die nog eens extra overbelasten met antibiotica? Antibiotica kan op zich al een gestoorde leverfunctie gaan geven!
Eerst moet de oorzaak maar eens worden achterhaald. Als er een bacteriele ontsteking is, moet je wel aan de antibiotica, misschien.
Zo niet, wordt het probleem alleen maar erger.

mwah, dat valt reuze mee wat betreft de antibiotica die in de paardengeneeskunde worden toegepast.. de hepatotoxiciteit valt reuze mee..
gemiddeld genomen weet een dokter wel welke medicamenten dat ie toepast.

veel succes met je paard

Ode

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:08

Mijn paard heeft toen hij veulen was ook leverbot gehad.
Na 3 behandelingen met medicijnen was het over.

Marloes_R

Re: verhoogde leverwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:55

Mijn tinker heeft ook verhoogde leverwaarden gehad. dit kwam waarschijnlijk door te zwaar werk/overbelasting. Ze heeft medicijnen gehad voor de lever (ik weet niet meer welke) en een maand rust. Toen weer opneuw geprikt en toen was de waarde een heel stuk beter.