merrie blijft melk geven!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gitta

merrie blijft melk geven!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 18:02

Mijn merrie blijft dus af en aan melk geven ruim 2 maanden geleden is haar veulen afgespeend en de uier liep best vlot terug ook geen ontstekingen enz gekregen alleen blijft ze tot op de dag van vandaag melk geven vooral na arbeid drupt het er flink uit soms ook straaltjes dit duurt een paar minuten en dan stopt het weer . Heb het er al met mijn DA over gehad maar die doet er voor nu niks aan aangezien ze zich prima voelt en zelf nergens last van heeft. Vind het alleen erg appart en heb het nog niet eerder gehoord vandaar mijn vraag hier herkent iemand dit???

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 21:19

Mijn merrie geeft ook nog steeds melk en het veulen is er al een jaar vanaf.Het loopt er niet uit maar uiers zijn nog vol en als je er aan zit komt het er ook nog uit.(Niet denken dat ik de hele dag er aan zit maar da moest toch kijken wat er uit kwam ).De da is er twee keer voor geweest maar voor de zekerheid is ze 1 keer op de antibiotica geweest en moest met een zalf insmeren.Maar het heeft niks geholpen allemaal.Ze heeft er ook geen last van hou het altijd nog goed in de gaten of het niet hard of warm wordt..zodra dat gebeurd staat gewoon de da op de stoep.Verder ja laat ik het maar zo..

Bubblicious

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 15:48

misschien stomme vraag maar kun je haar niet gewoon melken ? ik hoor vaker dat paarden die pas een veulen hebben gehad dat af is gespeend gemolken worden . heb zelfs eens paardenmelk gehad . erg lekker .

mirgino

Re: merrie blijft melk geven!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:52

mijn pony heeft in juni een dood veulen gehad ,en de uier was mooi opgedroogd.
maar nu heeft ze steeds vuil dat plakkerig is tussen de uier zitten en ze hangen een beetje.
met schoonmaken komt er doorzichtig vocht uit.

volgens mijn DA kan dat als de merrie hengstig is en de hanguier komt omdat ze volgens hem best zwaar is.
ben ik niet met hem eens!

maar het schijnt geen kwaad te kunnen.

trix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:06

Heey,

Mijn verzorgpaard is eerder altijd fokmerrie geweest.(ze is nu inmiddels al 15 jaartjes Waarschijnlijk zijn haar veulens meestal begin zomer of eind zomer geboren,want toen produceerde ze melk.Vind het best apart.Dus de baas van mijn verzorgpaard heeft de dierenarts gebeld en gevraagd of er misschien een veulen was zonder veulen(Die kon dus mooi bij Trix melk drinken enzo).Nou er was dus een friese veulen zonder moeder,en die kwam toen ook.Alleen jammer dat Trix afstandelijk werd enzo..

Groetjes

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:15

Die plak tussen de uiers hebben heel veel merries, degenen die geveulend hebben dan. Verder moet je idd kijken of het niet keihard en warm wordt, ze koorts krijgt enzo, dan heeft ze uierontsteking.

Tot slot: het werkt op vraag en aanbod, als jij gaat melken hou je de voeding en dus ook het probleem in stand.

memo

Re: merrie blijft melk geven!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:26

Het kan zijn dat een merrie 'zomaar' melk begint te geven, dit komt doordat dit hormonaal geregeld is. Sommige merries zijn bepaalde perioden 'gevoeliger' en kunnen hormonale opstootjes hebben waardoor ze het hormoon produceren dat zorgt voor melkproductie.
Bij redelijk intense arbeid wordt er door het lichaam ook hormonen geproduceerd, wellicht heeft ze het hierdoor meer na arbeid.
Idd zeker niet melken want wanneer je melkt wordt de aanmaak van het hormoon nog meer gestimuleerd en krijg je nog meer melkproductie. Gewoon afblijven, wel op voorwaarde dat uierontsteking of dergelijke is uitgesloten door een da.

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:21

Tot slot: het werkt op vraag en aanbod, als jij gaat melken hou je de voeding en dus ook het probleem in stand.[/quote]

Ik ben vorig jaar bij een paardenmelkerij geweest. Zij laten de veulens erbij omdat als het veulen er wordt afgehaald de melkproductie stopt. (het is dus niet zoals bij een koe).
Normaal gesproken stopt de melkproductie binnen 48 uur nadat het veulen niet meer zoogt. Al wordt de merrie ook gemolken, de melkproductie stopt. Maar zoals eerder gezegd, onder invloed van hormonen kan het natuurlijk best nog langer duren. Zolang de merrie geen last (pijn) heeft van haar uier, zou ik haar niet melken.
Hou het uier wel goed in de gaten dat ze geen uierontsteking krijgt.