wat wel en niet doen bij verkoudheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimL86

wat wel en niet doen bij verkoudheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 12:11

Mijn verzorgpony is sinds een paar dagen verkouden, maar ik heb hier eigelijk helemaal geen ervaring mee. We hebben haar een vitaminespuit gegeven (voor verkouden paarden) en ze krijgt elke dag fenegriek (of zoiets) over haar eten heen, maar verder weet ik het echt niet. Dus wat moet ik wel doen en wat juist niet.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 13:33

Hoest ze veel? Je kan het een paar dagen aankijken, maar anders de dierenarts erbij. Longen zijn gevoelig en je hebt gauw schade. Ook kan het chronisch worden als het niet behandeld wordt.
Wat je niet moet doen: paard in het zweet rijden
Wel: temperatuur meten en bij verhoging dierenarts bellen (let erop dat je de thermometer er ver genoeg in doet!).

Ellebel

Re: wat wel en niet doen bij verkoudheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 14:32

Niet: rijden (zeker niet in het zweet)

Wel: veel frisse lucht en weinig stof. Ze kan gewoon op de wei als ze dat gewend is, frisse lucht is veel beter dan op stal.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 14:48

Absoluut niet gaan rijden.

Gewoon op stal laten(aan de hand stappen) staan en wachten tot ze niet meer hoest.
Door rijden kan het chronisch worden en dan zit je met een paard dat altijd hoest.

Fenegriek is inderdaad goed.

KimL86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 19:44

Dan doe ik het tot nu toe goed gelukkig. Ik heb niet gereden alleen een paar keer een stukje gewandeld. ik heb woensdag haar temperatuur opgenome en toen was het 39,2 en vandaag weer gedaan en toen was ie gelukkig al flink gedaald naar 37,8. Ze staat wel op stal omdat de wei nu echt zeiknat is, maar het is niet echt stoffig in de stal. En hoelang duurt een normale verkoudheid meestal?

Mikey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 20:00

Wat ze mij geleerd hebben in Utrecht is dat je bij een gewone verkoudheid toch echt 3 weken niet moet rijden (beetje stappen door het bos kan geen kwaad), omdat je anders een bronchitis met als gevolg chronische bronchitis kan krijgen. Bij alle andere diersoorten kan het veel minder kwaad om te rennen bij verkoudheid, maar een paard is er heel erg gevoelig voor.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 02:30

stappen is idd wel goed, dan komt het slijm los en kan ze het weghoesten. foenegriek is idd een goed middeltje.

dus voorlopig niet rijden tot het helemaal over is, stofarm voeren (hooi evt. natmaken, brok met water voeren) met foenegriek. een normale verkoudheid moet na een paar dagen al verbeteren, na ongeveer een week moet het wel echt bijna of helemaal over zijn.

xPebblesx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 10:15

Veel buiten, stappen onder de man kan best wel.
Wel rustig aan natuurlijk

KimL86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 11:51

het slijm zit gelukkig al goed los. Dat hoest ze al vanaf de eerste dag op. Ik ga er dadelijk weer naartoe en dan zal ik haar temperatuur nog een keer opnemen.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 11:59

Als ze gewoon verkouden zijn (lees waterige uitvloeing uit de neus, niet hoesten en normale temperatuur) kun je toch wel gewoon rijden lijkt mij?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:02

als de uitvloeiing alleen waterig is en ze hoesten niet, dan zijn ze ook niet verkouden.

maar volgens mij mag je met een paard dat verkouden is maar geen koorts heeft, dus beneden 38, wel rijden maar niet in het zweet of buiten adem rijden. Vnl. stappen dus.

Als de temperatuur boven de 39 is (altijd vóór het rijden meten!) of als het hoesten niet binnen een week over is, DA bellen!!