haakjes/gaatjes in beide straalbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simonezorro

haakjes/gaatjes in beide straalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 00:24

Een meisje bij mij op stal,Heeft foto´s laten maken van de benen etc.
Nou blijkt dat ze haakjes /gaatjes in beide voorbenen heeft..
Nou is mij vraag ´wat houdt die haakjes/gaatjes in?!
En kan je er wat aan doen..

alvast bedankt.

tienus63

Re: haakjes/gaatjes in beide straalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 00:36

Dan heeft dit paard waarschijnlijk hoefkatrolontsteking. Helaas niet te verhelpen of te genezen. Soms wil aangepast beslag verlichting/verbetering geven als het paard kreupel is.

Maar sommige paarden hebben HKO op de foto, terwijl ze nog nooit een stap kreupel hebben gezet, en intensief in de (spring)sport gebruikt worden.

Andere paarden lopen stokkreupel terwijl er op de foto een hele lichte HKO te zien is.
HKO wordt ingedeeld in 5? klassen. Sommige paarden hebben een 2-tje op de foto en kunnen bijna niet meer lopen, andere hebben een 5-je en bij hen ontdek je niets.

Heeft je stalgenootje foto's laten maken n.a.v. kreupelheid of bij een aankoopkeuring?

Hoefsmid bij kliniek in Hellendoorn boekt goede resultaten bij paarden met HKO.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 00:38

Het hoeft niet perso HKO te zijn. Kan ook bv aan de kogels etc.

Ligt eraan hoe erg het is. In het ergste geval is het einde verhaal. Soms kan een paard door correct te rijden nog een hele tijd mee. Een goede dierenarts zal dit kunnen beoordelen.

simonezorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 00:46

Het was een prok merriekeuring.Hij zei dat het een 2 /3 kan geven zeggen maar.Ze loopt niet kreupel.Maar heeft alleen een zwake achterhand..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 00:48

Dan bedoelt hij waarschijnlijk toch hoefkatrol.Daar worden cijfers voor gegeven

simonezorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 00:49

Oke.Ja heel raar.Want ze zeiden bijna niks.Ja dat ze dat heeft.Maar verder eigenlijk niks.Ja dat ze het naar het kwpn sturen en dat hun waarschijnlijk het een 2/3 tje geven.
IK zal tegen haar zeggen dat ze er een dierenarts naar moet laten kijken.Maar kan je daar verder mee rijden.Of toch eerst de dierenarts er naar laten kijken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 01:07

De dierenarts heeft mij uit gelegd dat je op de foto soms een heel erge hoefkatrol kan hebben en dat het paard er geen last van hoeft te hebben.En soms zie je op de foto bijna niks en heb je een vreselijk mank paard.

Vooral is het belangrijk dat je het paard met zijn achterhand er onder rijd.Neem eens een kijkje op desite van antoine de bodt daar staat heel veel uitgeleg er over.ik den kdat het www.hoefkatrol.com is en anders even googelen dan kom je er wel.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 01:14

Als de keuring alleen gedaan is om de merrie elite te krijgen of PROK goedgekeurd, dan zou ik er verder niet over na gaan denken. Wilde je stalgenootje geen PROK predikaat dan was het ook niet aan het licht gekomen. En idd bij paarden die HKO hebben is het belangrijk dat ze goed vanuit de achterhand lopen, anders worden de voorvoeten te veel belast.
Zorgen dat ze van voren makkelijk over de toon weg kan rollen en zorgen dat de voetas mooi doorloopt, dan is er verder weinig aan de hand.

Alleen jammer dat ze dan niet PROK goedgekeurd is. Ik zou pas de DA erbij halen als ze kreupel begint te lopen, hij kan nu toch niets doen.
Je zou haar eventueel een kleine volte kunnen laten draven op de harde straat, is de dan kreupel, misschien wordt het dan tijd om even met de goede0 hoefsmid te overleggen over eventueel het beslag aan te passen.

Als het paard vnl in de dressuur gebruikt wordt, kan ze nog jaren mee, als ze haar brood moet verdienen als springpaard kan het op termijn tijd worden voor een carriere switch.

simonezorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 22:38

Ze rijdt haar bijna elke dag anders longeren.Het paard is erg slap in de achterhand.En nog niet zo lang onder het zadel.En heeft zelf nog geen balans .En zoekerig.En loopt dus erg op de voorhand.Ze loopt achter kort en voor heel snel.[zeg maar].En het is voor haar erg moeilijk om de achterhand eronder te gaan rijden.Want ze is ook nog eens net iets te lang.En best hoog..

Ze zei dat het de bedoeling was om er af en toe mee op wedstrijd te nemen.En verder lekker naar buiten en in de bak te gaan rijden.Springen zoiezo niet.Wat haar vriendin heeft met dat paard een ongelukje gehad met het springen.En er was haar verteld dat dat paard 120 heeft gesprongen.En dat meisje had een kruisje gesprongen van net 50 cm als het niet lager was..
En iemand anders die haar ook deed.Heeft er ook mee gesprongen.En zij zei dat het goed is gegaan.En dat meisje rijdt ook voor die handelstal.[dus dan weet je natuurlijk al genoeg]

Ze heeft haar nog niet zolang.En voor dat ze hem kocht ,hadden ze gezegd dat die gekeurd was .Alleen dat het niet op papier stond.En dat alles goed was.Als leek weet je dat natuurlijk niet..Maargoed.Ze gaat maandag even langs de dierenarts om te kijken van hoe en wat.

Bedankt voor jullie reacctie´s!!