Birta schreef:@Cookies
De dierenarts denkt bij mijn paard ook aan Cushings. Ik zou het heel erg op prijs stellen als je me wat meer wil vertellen (hoe hebben ze de diagnose gesteld, hoe behandel je je paard (voer, medicijnen, weidegang, etc.) en hoe gaat het nu?)!
Ook anderen die ervaring hebben met cushings: laat wat van je horen aub!
Ik heb zelf al een tijd het idee gehad dat Ponto de ziekte van Cushing had. Toen de DA kwam omdat Ponto hoefbevangen was heb ik mijn vermoeden geuit en hij kwam aan de hand van hoe Ponto eruit zag tot dezelfde conclusie. Hij zei dat testen heel moeilijk en duur was en dat er geen medicijn was. Eigenlijk had hij Ponto al afgeschreven.
Dus toen heb ik een andere DA geraadpleegd die wel bereid was om me te helpen. Op het internet had ik toen al het een en ander gevonden over het medicijn pergolide wat heel goed schijnt te helpen bij Cushing. (Volgens een Amerikaans onderzoek) Ik heb de onderzoeken aan de nieuwe DA gegeven en die zag het wel zitten met die Pergolide. Sinds 24 oktber ben ik daar mee begonnen. De eerste week de helft van de dosis en na een week de volle dosis. Nu zijn we een aantal weken verder en Ponto is duidelijk aan het opknappen. Sinds vorige week is hij veeel levendiger geworden, sterker nog hij bokte en stijgerde door de paddock heen. Mijn vader kon hem niet eens vangen
Dat had ik al heel lang niet meer gezien. Hij is echt veel vrolijker. Ook zijn voeten gaan nu beter. Let op het is geen middel tegen hoefbevangenheid!!
Bij het voeren moet je opletten dat je niet veel koolhydraten voert. Dus geen snijmais e.d. ook kan je paard een vorm van diabetes hebben, dus ook oppassen met muesli (zit veel suiker in)
De pergolide die Ponto krijgt haal ik bij de gewone mensen apotheek. Je hebt wel een recept nodig van je dierenarts. Ponto krijgt 0.5 mg per dag en ik ben in totaal 20 euro per maand kwijt. Bij grote paarden heb je meer nodig dus kost het wat meer.
Ik kan je onderzoek per PB mailen als je wilt. Ook is er een Duits forum waar ik heel veel informatie en steun aan heb gehad.