wat te doen bij een winterdip??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PolosportJ

wat te doen bij een winterdip??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 18:14

wat te doen bij een paard met een winterdip? Kijk bij een mens kan ik wel wat dingen bedenken maar bij een paard.. waar heeft een paard dan onwijs behoefte aan..? Ik kan me voor stellen: veel penny-knuffelen , veel afwisseling enz maar iemand nog andere iedeeen? Alvast tnx

spokey

Re: wat te doen bij een winterdip??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:14

Misschien een vitaminespuit?

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:15

ik ga dit topic even voor een vriedin van mij in degaten houden!

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 18:17

spokey schreef:
Misschien een vitaminespuit?

Ja heb ook al elekrolyten geprobeerd want ze zit gigantisch dik in de vacht zit (mag niet geschoren worden) waardoor ze een hele tijd elke dag van top tot teen nat was. Maarja dat spul is eigenlijk voor in de zomer..

PolosportJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 18:18

xx_Irisje schreef:

heeft die een beetje het zelfde geval??

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:21

Lichttherapie...

Je zou kunnen beginnen door 's ochtends om 7 uur toto s'avonds 23.00 uur het licht aan te laten. Geen peertje maar een goede verlichting!

En een vitamine spuit elke maand.

eet zelf chocola momenteel, maar of ik daar nu mee uit de winterdip kom??

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 19:32

wat zit er in zo'n vitaminespuit? is dat duur? Zit daar zo'n beetje dezelfde vitamines enz in als voor een mens?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 11:48

Moeilijk. Mijn vorige pony had het ook altijd. Ik gaf wat vitamines, en voor de rest beetje leuke dingen doen. Bij hem ging het na een paar weekjes weer over.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:03

Ik zou ook voor de vitamine spuit gaan

En ik weet niet of die nu minder uit zijn box komt dan in de zomer? maar als het wel zo is probeer hem er vaker uit te halen.

Utrolig schreef:
Lichttherapie...

Je zou kunnen beginnen door 's ochtends om 7 uur toto s'avonds 23.00 uur het licht aan te laten. Geen peertje maar een goede verlichting!

Dit zou ik dus niet doen.. doormiddel van licht laat je je paard denken dat het zomer is.. (doordat je het zolang aanlaat) dit is helemaal niet gunstig voor het paard zelf, aangezien zijn vacht daardoor al weer minder wordt, maar het is nog wel koud. Ze zullen meer vocht opnemen ed.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:14

Je kan ook p.d een schepje Max-H door zijn/haar voer mengen, zitten ook veel vitamines in, eigenlijk niet zo verschillend als een vitamine spuit maar sommige paarden zijn niet zo makkelijk met dit soort dingen Wat je ook kan doen is een leem kuur geven, zo ontgift je je paard en wie weet knapt hij/zij dan ook op...

Op http://www.depaardendrogist.nl kun je dit krijgen, je geeft de kuur 2 weken. Maak je niet druk over de eventuele chip, zolang je geen leem voert in de eerste 10 dagen na het chippen is er niks aan de hand en zal de chip heus het lichaam niet verlaten

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:53

Staat je paard nu 24 uur per dag binnen en voorheen ook in de wei? Dat speelt vaak ook mee. Mist hij het contact met andere paarden? Anders samen met een ander paard los, wil wel eens helpen dat ze in ieder geval wat vrolijker worden. Als hij echt heel sloom is kan vitamine werken; zelf vind ik redcell altijd heel goed

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:20

Ik zou eerlijk gezegd wel voor scheren gaan .
Ik heb jaren nooit begrepen waarom mijn paard in de winter gewoon niet vooruit te branden was. Vitamines kreeg hij genoeg. Tot ik hem vorig jaar heb geschoren (niet helemaal). Nog nooit zo'n blij paard gehad in de winter.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 15:43

Noujah ze is niet zo contactgevoelig in de wei stond ze ook altijd alleen. Maar ze doet ook haar oren naar achteren als je de staldeur dicht doet en voo rhet rijden gaat ze dan soms met der neus in de hoek staan. Echt heel sufjes en down. Met rijden is zo ook niet zo geweldig de laatste tijd. Maar dan zijn echt ups en downs. Maar meestal is ze na het rijden wel weer heel erg vrolijk. Ze ook wel gewoon voorwaarts.

Scheren wil de eigenaresse niet hebben. Ik vond dat ook de beste oplossing maarja..

Verder is het licht al 24 uur per dag aan. Het is zo'n anti-inbrekerslichtje.

Ze heeft ook gewoon heel weinig zin in dingen. Ook voor het rijden moet ik der soms echt mee sleuren. Maar als ik er eenmaal opzit is ze vrolijk en na het rijden ook.

Ik vind t wel moeilijk.. probeer alles te doen en dan zit zij me zo depri aan te kijken..

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:53

PolosportJ schreef:
xx_Irisje schreef:

heeft die een beetje het zelfde geval??

Dit gaat over mijn merrie! Ze is geschoren al een maand geleden maar maakt op mij de laatste tijd geen blije indruk. De lesse die ik op school moet volgen zijn haar waarschijnlijk een beetje te veel. Mijn springinstructeur kwam ermee. De merrie was altijd doodbraaf, maar tegenwoordig vind ze het grappig om uit het niets naar een rengalopje te gaan. Toen ze weer eens flink zat te kloten in de springles zei hij dat ik haar een vitamineshot moet geven, B12. Hij zei dat mijn merrie niet blij meer uit der ogen kijkt en dat het saai voor haar is. Zijn advies: vitaminishot geven en terug nemen in traning. Vandaag is ze lekker aan de longe geweest en heeft ze zelf mogen spelen. Ik ben nu hevig op zoek naar een vitamine die ik haar kan geven. Er zijn zoveel verschillende manieren. Dit ben ik nu aan het uizoeken. Als ik iets heb gevonden laat ik het weten!

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:59

Toch wel een aparte redenatie
Het is saai dus geef maar vitamines en neem haar terug in training?

sophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 19:44

Red cell voeren wil ook wel eens helpen. Dat is een supplement wat veel gebruikt wordt in de draf- en rensport. Bij mijn paard werkt het erg goed! Je kan het oa bestellen bij de paardendrogist.

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 07:29

sjakie schreef:
Toch wel een aparte redenatie
Het is saai dus geef maar vitamines en neem haar terug in training?

het word wat saai,
dat is oplossen door andere diungen met haar te doen : trug te nemen in trainen en wat meer longeren en wandelen.
verder zie je dt die merrie minder lekker in haar vel zit : daarom een vitamineshot.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 09:30

Andere dingen kan ik me voorstellen, maar kun je niet veel beter eerst achterhalen wat de oorzaak van het niet lekker in zijn vel zitten is ipv er een vitamineshot in te doen? Geld oerigens voor alle ideeen hoor (ook die van mij)

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 09:39

Idd Iris. reden is dat de kwartjes op zijn zei mijn instructeur. Kijkt zoals je hebt kunnen lezen niet meer zo stralend uit haar ogen als voorheen en vind het niet meer interessant. Dit zijn de woorden die mijn instructeur gebruikte. Ik neem aan dat hij er verstand van heeft en dant die goed weet wat ik ermee moet doen! Toen ik aan het longeren was keek ze lekker blij, oortjes naar voor en lekker bokken. Zo moet het ook onder het zadel zei hij! Ze moet het interessant vinden om nog wat te leren en te werken, dat is nu even niet.
Ik heb waarschijnlijk een vitamine gevonden: Excellent Prominent. Ga vandaag een rondje bellen om te kijken of dit de goede vitamine is voor mijn merrie.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 17:11

die van mij heeft ieder jaar een najaarsdip. dan is ze niet vooruit te branden, is egt moe zo erg dat ik na een rustig buitenritje met alleen draf en stap aan het eind eraf moet, ze zweet heel erg snel, loopt snel te hijgen en heeft het erg snel koud.
ik geef haar ieder jaar een kuur vitamine van pavo. je doet best lang met een bus en kost hooguit 15 euro. zit in een blauwe bus. dit helpt wel goed. ze komt dan wat sneller door de dip heen. en ik geef haar een liksteen. daar zit ook de nodige mineralen in.
heb dit jaar een student natuur geneeskunde laten komen die haar heeft nagekeken. ik moet hier nog de uitslag van krijgen.
ze heeft nu alleen nog maar een vit. shot gehad (equi fit) en een liksteen. dit helpt iets. ik ga eerst de uitslag afwachten voordat ik er nog meer in ga pompen.

Saba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:15

Vitaminespuit!!!!